Pozostało jeszcze:

6
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Zdrowie

Przełomowe badanie norweskich naukowców: komputer wykryje raka jelita w trzy minuty

Monika Pianowska

16 lutego 2020 08:00

1

Rak jelita to najbardziej powszechny rodzaj nowotworu, jaki diagnozuje się u Norwegów. adobe stock/ licencja standardowa

Grupa naukowców i pracowników laboratorium Zakładu Genetyki Nowotworów i Informatyki (Institutt for kreftgenetikk og informatikk, ICGI) w Oslo opracowała innowacyjny sposób wykrywania u pacjentów nowotworów jelita grubego. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod wykorzystują jednak algorytmy.
Z pomocą sztucznej inteligencji komputer jest w stanie wykryć raka w jelitach szybciej i opisać go z marszu znacznie dokładniej niż lekarze – mowa o rozpoznaniu choroby w około trzy minuty i precyzyjności większej o średnio 62 proc. O odkryciu norweskich naukowców jako pierwszy poinformował dziennik Aftenposten.

Nie pod mikroskopem, a przez algorytmy

Metoda autorstwa pracowników norweskiego ICGI polega na obliczeniu, jak rozwija się nowotwór jelita grubego. Szacunków dokonuje komputer wykorzystujący uczenie maszynowe, formę sztucznej inteligencji. Do prognoz system używa z kolei algorytmów – na podstawie 17 milionów obrazów próbek nowotworu komputer nauczył się, jak oceniać skalę i stopień agresywności guza.

Rak jelita to najbardziej powszechny rodzaj nowotworu, jaki diagnozuje się u Norwegów. W 2018 roku u ponad 4,4 tys. mieszkańców kraju fiordów wykryto raka jelita grubego lub odbytnicy.

Jak pisze Aftenposten, naukowcy chcą wprowadzić nową metodę badań w życie już tego lata, a w przyszłości rozwinąć ją tak, żeby była użyteczna również w przypadku innych nowotworów.

Dobra passa naukowców

Sposób wykrywania raka jelita przy użyciu sztucznej inteligencji to nie jedyne osiągnięcie w dziedzinie medycyny, jakim mogą się w ostatnim czasie pochwalić norwescy naukowcy. W grudniu ubiegłego roku stało się również głośno o odkryciu pracowników Uniwersytetu w Tromsø (UiT), którzy udowodnili zdolności do zabijania agresywnych komórek raka piersi przez cząsteczkę arktycznego organizmu żyjącego w wodach Morza Barentsa. Mowa o hydroidach występujących na dużych głębokościach w okolicy Bjørnøya, wyspy położonej na południe od Svalbardu.
Naukowcy poddali zebrane próbki testom – sprawdzali, czy można wykorzystać je w walce z wirusami, bakteriami i komórkami nowotworowymi. Okazało się, że cząsteczka morskiego organizmu selektywnie zabija komórki rakowe, szczególnie na bardzo agresywną odmianę nowotworu – potrójnie ujemnego raka piersi (TNBC), na którą najczęściej chorują młode kobiety.
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych

EWA J

17-02-2020 21:06

Hellen24 napisał:
Szukam miłego i kulturalnego faceta na miłe spotkania lub stały związek.
Mam na imię Lena lat 25, wzrost 169cm,
Moje kontakt do mnie telefon tu - www.xlove.com.pl
Znajdź mnie po niku: Lenka25x napisz do mnie spotkajmy się!
,,jak twoja dupa pomoze to czemu nie!! a jak nie to moze moderator powie nam wszystkim za co bierze wynagrodzenie??bo poki o to bierze za nic !!