Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Turystyka

Ostatni „darmowy” rok w Norwegii. Trwają przygotowania do wprowadzenia podatku turystycznego

Emil Bogumił

05 sierpnia 2025 10:52

Kopiuj link
1
Ostatni „darmowy” rok w Norwegii. Trwają przygotowania do wprowadzenia podatku turystycznego

Porozumienie w sprawie podatku osiągnęły w czerwcu Partia Pracy, Centrum i Socjalistyczna Lewica. Fot. Adobe Stock, licencja standardowa

Po osiągnięciu politycznego porozumienia w czerwcu 2025 r. Norwegia otworzyła drogę do wprowadzenia podatku turystycznego w najbardziej obciążonych ruchem gminach. Nowe przepisy mają pozwolić samorządom na wprowadzenie opłat od przychodów z noclegów i rejsów.
Porozumienie uzgodnione w Stortingu w czerwcu umożliwia gminom wprowadzenie podatku turystycznego w wysokości maksymalnie 3,0 proc. od przychodów z noclegów, także obejmującego turystów z rejsów morskich. Gminy same zdecydują o tym, czy skorzystać z prawa do poboru opłaty.

Propozycja rządu przewidywała pierwotnie skalę 5,0 proc. Po konsultacjach politycznych obniżono ją do 3,0 proc. Uzgodniono również, że opłata nie obejmie turystów korzystających z kamperów, przyczep kempingowych oraz biwakujących w innej formie.

Aby gmina mogła wprowadzić podatek turystyczny (turistskatt), musi spełnić następujące warunki:

1. udokumentować rzeczywiste obciążenie turystyką lokalnej infrastruktury i dóbr publicznych,

2. opracować plan wykorzystania wpływów zgodny z celami ustawy (np. finansowanie infrastruktury turystycznej),

3. zaangażować branżę turystyczną, konsultując projekt z lokalnym biznesem,

4. uzyskać zatwierdzenie planu przez ministerstwo przed wejściem podatku w życie.

O wprowadzenie opłaty apelowali m.in. samorządowcy z Lofotów. Udali się w tym celu ze specjalną wizytą do Oslo.

O wprowadzenie opłaty apelowali m.in. samorządowcy z Lofotów. Udali się w tym celu ze specjalną wizytą do Oslo.Fot. Adobe Stock, licencja standardowa

Pilotaż pod lupą: kto pierwszy sięgnie po turistskatt?

Blisko dwa miesiące po zatwierdzeniu przez Storting kluczowym punktem debaty staje się tempo działań i zakres pierwszych pilotaży. Partia Konserwatywna zaproponowała, by do czerwca 2026 uruchomić próbne rozwiązania dla Lofotów i okolic Tromsø, obejmujące także użytkowników kamperów oraz turystów jednodniowych.

Władze lokalne Lofotów wskazują na poważne przeciążenie infrastruktury i usług, podkreślając, że turystyka sezonowa wykracza poza lokalne możliwości finansowe. Gminy takie jak Vestvågøy argumentują, że obecny system finansowania oparty na liczbie stałych mieszkańców nie oddaje rzeczywistych potrzeb w sezonie turystycznym.

Przeciwnicy obecnej wersji podatku zwracają uwagę, że ten powinien uderzać m.in. w turystów biwakujących. Użytkownicy kamperów, przyczep oraz nocujący pod namiotem często korzystają z terenów zielonych oraz posesji prywatnych mieszkańców. To oni mają najmocniej niszczyć infrastrukturę oraz odpowiadać za śmiecenie i pozostawianie nieczystości.

Część gmin nie chce wprowadzenia opłaty w obecnej formule. Samorządowcy przyznają, że podatek uderza w nocujących w miejscach zorganizowanych. Tego typu przyjezdni mają m.in. mniej negatywnie wpływać na gminy przez wzgląd na obecność sanitariatów i restauracji w obiektach noclegowych. W związku z tym, wykorzystanie terenów zielonych i infrastruktury gminnej jest mniejsze niż w przypadku biwakujących na dziko.

Nie tylko pieniądze – turistskatt jako narzędzie kontroli

Do debaty włączył się m.in. Gisle James Natvik. Profesor ekonomii Norweskiej Szkoły Biznesu (BI) podkreśla na łamach DN, że podatek turystyczny może pełnić nie tylko funkcję finansową, lecz także regulacyjną. W opinii ekspertów kluczowe jest, by opłata trafiała tam, gdzie rzeczywiście występują koszty środowiskowe i infrastrukturalne.

Mechanizm fiskalny może także ograniczyć nadmierny ruch turystyczny w newralgicznych obszarach, wymuszając lepsze decyzje konsumenckie. Takie podejście wpisuje się w szerszy kontekst ekonomicznego zarządzania ruchem turystycznym i ochrony zasobów lokalnych.
❤️ 0
😂 0
😢 0
😠 0
😮 0
Komentarze (1)
Dodaj komentarz
Anonimowy
4 dni temu
Tylko krajobrazy piękne w tym dziwacznym okropnie kraju.
2
Odpowiedz

Raport Norwegia

Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.

Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok