Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Turystyka

Kolejowa turystyka bez pośpiechu i dwutlenku węgla: Norwegia ma mieć własny Orient Express

Monika Pianowska

25 czerwca 2023 16:30

Udostępnij
na Facebooku
Kolejowa turystyka bez pośpiechu i dwutlenku węgla: Norwegia ma mieć własny Orient Express

Celem nowej koncepcji jest transport gości z Bergen do Trondheim, jednymi z najbardziej spektakularnych tras kolejowych na świecie. stock.adobe.com/licencja standardowa

Tygodniowa podróż pociągiem przez najpiękniejsze zakątki Norwegii i poznawanie lokalnych atrakcji? Taki pomysł zrodził się w głowie Øivinda Lindøe, założyciela firmy Norientexpress.
Jeśli projekt pilotażowy się powiedzie, pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać ze skandynawskiej odpowiedzi na Orient Express już jesienią przyszłego roku.

Potrzebna zgoda Bane Nor

Celem nowej koncepcji jest transport gości z Bergen do Trondheim jednymi z najbardziej spektakularnych tras kolejowych na świecie, Bergensbanen i Dovrebanen od października 2024 roku. Pomysłodawca projektu chce, aby elektryczny pociąg Norientexpress kursował raz w tygodniu przez cały rok.
– Wielu powie, że to szalone. Obiecujemy jednak, że mamy zamiar współpracować z Bane Nor i innymi firmami kolejowymi i nie zastąpimy regularnego ruchu, jeśli chodzi o przewozy pociągami pasażerskimi i towarowymi – mówi Lindøe.
Partnerem operacyjnym będzie firma SJ Norge AS, która obsługuje już kilka tras w Norwegii. Zanim plany zostaną wdrożone, Bane Nor musi zatwierdzić wniosek o korzystanie z linii. W przepisach kolejowych uregulowano, że przewozy towarowe i pasażerskie mają pierwszeństwo przed pociągami komercyjnymi. Firma zainwestuje w dwa pociągi elektryczne i nawiązała także współpracę z organizacją patronacką De Historiske AS.
Zanim plany zostaną wdrożone, Bane Nor musi zatwierdzić wniosek o korzystanie z linii.

Zanim plany zostaną wdrożone, Bane Nor musi zatwierdzić wniosek o korzystanie z linii.Źródło: stock.adobe.com/licencja standardowa

Będzie luksusowo i eko

Norientexpress kupi wycofane z eksploatacji pociągi od SJ w Szwecji. Na początek zainwestuje w dwa pociągi elektryczne, które zostaną wyremontowane. Każdy skład ma 125 metrów długości. Wagony są o 20 cm szersze niż standardowe wagony norweskie.
Øivind Lindøe wykorzystał ankiety e-mailowe przeprowadzone w dziesięciu krajach, aby dowiedzieć się, jak rynek reaguje na taki pomysł. Zainteresowani są w szczególności niemieccy i angielscy turyści. Komercyjne połączenia kolejowe istnieją w kilku miejscach na świecie, ale nie w Skandynawii. Lindøe chce skierować ofertę do turystów międzynarodowych.
Źródła: tog24.no, e24.no
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok