Ostatnie szczegółowe badanie linii Fauske-Tromsø Norweskie Koleje Państwowe (NSB) zleciły w 1993 r.
stock.adobe.com/licencja standardowa
W Norwegii wraca temat utworzenia pociągu kursującego po północnej części kraju. Norweskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji zleciło Urzędowi ds. Kolei przeprowadzenie badań nad budową nowego połączenia kolejowego za kołem podbiegunowym. Przedłużenie linii Nord-Norgebanen miałaby prowadzić z Fauske do Tromsø.
Studium ma dostarczyć wiedzy, jak można zrealizować taką linię kolejową. Będzie ograniczone geograficznie do odcinka Fauske-Narvik-Tromsø, z możliwą linią boczną do Harstad. Opisze m.in. konsekwencje dla innych części sieci kolejowej zarówno po stronie norweskiej, jak i szwedzkiej.
Oprócz analiz społeczno-ekonomicznych i szacunków kosztów Norweski Urząd ds. Kolei ma również uwzględnić w swoich badaniach branżę hodowli reniferów, interesy Samów oraz kwestie wpływu na klimat i środowisko.
Wcześniej się nie opłacało
Planuje się, że raport z wyboru koncepcji utworzenia połączenia zostanie przedłożony Ministerstwu Transportu i Komunikacji latem 2023 r. Minister transportu Jon-Ivar Nygård zapowiedział, że rząd wróci do projektu trasy na północy Norwegii w następnym krajowym planie transportowym i potraktuje go priorytetowo.
Studium ma dostarczyć wiedzy, jak można zrealizować linię kolejową na północy Norwegii. Źródło: adobe stock/ licencja standardowa autor: Kisa_Markiza
Kwestia utworzenia połączenia kolejowego na północy kraju fiordów jest żywa od lat. Ostatnie szczegółowe badanie linii Fauske-Tromsø Norweskie Koleje Państwowe (NSB) zleciły w 1993 r. W 2019 r. Urząd ds. Kolei przygotował zaktualizowany raport na podstawie wcześniejszych badań. Stwierdzono w nim, że linia byłaby ekonomicznie nieopłacalna.
Później w kwietniu 2021 Storting zgodził się na propozycję, aby „zwrócić się do rządu o rozpoczęcie prac nad realizacją linii kolejowej w północnej Norwegii”. Szacuje się, że kolej do Tromsø może kosztować 130 miliardów koron, ale obliczenia są na razie obarczone dużą niepewnością. W pierwotnym założeniu linia miała stanowić przedłużenie obecnie istniejącego połączenia z okolic Bodø dalej na północ, z uwzględnieniem 11 stacji, aż do Tromsø.
19-03-2022 18:56
9
0
Zgłoś