Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

„Wielki zimowy test elbili” będzie obowiązkowy? UE pracuje nad nowymi przepisami

Emil Bogumił

30 kwietnia 2023 08:30

Udostępnij
na Facebooku
„Wielki zimowy test elbili” będzie obowiązkowy? UE pracuje nad nowymi przepisami

NAF od dawna lobbuje za wprowadzeniem podobnych wymagań na poziomie europejskim. Fot. materiały prasowe NAF

Instytucje Unii Europejskiej pracują nad przepisami, które wprowadzą obowiązek testowania zasięgu samochodów elektrycznych w sezonie zimowym. Wartość ma być podawana obowiązkowo wraz z wynikiem testu w tradycyjnych, letnich warunkach. O wprowadzenie regulacji apeluje Norweska Federacja Samochodowa (Norges Automobil-Forbund, NAF).
NAF i FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) od lat zwracają uwagę, że zasięg akumulatorów samochodów elektrycznych podawany jest w kłamliwy sposób. Dotyczy jedynie sezonu zimowego. Testy przeprowadzane są obecnie w 23 stopniach Celsjusza. Propozycja UE zakłada, że producenci przeprowadzać będą drugi, dodatkowy test. Zasięg zostanie sprawdzony także w zimnej komorze w -7 stopniach Celsjusza. Propozycja powinna trafić do Parlamentu Europejskiego latem 2023 roku. Jeśli procedura prawodawcza przebiegnie bez problemów, nowe regulacje wejdą w życie w 2025 roku.

Samochody elektryczne z gorszymi osiągami na mrozie

NAF i FIA opowiadały się na forum europejskim za wprowadzeniem oficjalnego zimowego testu osiągów elbili. – Wszystkie samochody elektryczne mają dziś oficjalne dane dotyczące zasięgu, ale w praktyce jest to zasięg letni. Ta liczba nie mówi nic o tym, jak samochód elektryczny radzi sobie na mrozie – przyznaje Ingunn Handagard, rzecznik prasowy NAF. Działacze zwracają uwagę, że nowy standard przedstawiania samochodów elektrycznych pozwoli w rzeczywisty i zgodny z prawdą sposób porównać osiągi elbili w warunkach letnich i zimowych.
(– Norwegia jest najważniejszym europejskim krajem zajmującym się samochodami elektrycznymi, a doświadczenia z naszych własnych testów zimowych pokazują, że istnieje wyraźna potrzeba znormalizowanego testu zasięgu zimowego – mówią aktywiści NAF.

(– Norwegia jest najważniejszym europejskim krajem zajmującym się samochodami elektrycznymi, a doświadczenia z naszych własnych testów zimowych pokazują, że istnieje wyraźna potrzeba znormalizowanego testu zasięgu zimowego – mówią aktywiści NAF. Fot. materiały prasowe NAF

W lutym 2023 roku aktywiści NAF i dziennikarze redakcji Motor przeprowadzili czwarty norweski „Wielki zimowy test elbili”. Analiza wykazała, że modele mogą tracić w warunkach zimowych od czterech do 32 proc. wydajności. Najlepszym zasięgiem mogła pochwalić się Tesla Model S w wersji standardowej. Testerzy przejechali nią 530 km. Zwycięzcą testu okazał się Maxus Euniq 6, który zanotował najmniejszą stratę w porównaniu do zasięgu wskazanego przez producenta.

Źródła: NAF, MojaNorwegia.pl
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok