Która opcja jest korzystniejsza dla posiadaczy elbili?
Fot. materiały prasowe NAF
Norweski rząd ogłosił wprowadzenie „Norgespris”, czyli możliwości przyjęcia umowy ze stałą ceną prądu. Norweska Federacja Samochodowa (NAF) przeanalizowała, co ewentualne zmiany oznaczają dla posiadaczy pojazdów elektrycznych. Aktywiści przyznają, że choć „Norgespris” może przynieść pewne oszczędności, to świadome korzystanie z taryfy spot będzie bardziej opłacalne.
Nowa rządowa taryfa ma obowiązywać od 1 października przez rok i pozwoli na stabilizację kosztów. Dla osób ładujących swoje samochody elektryczne w domu oznacza to oszczędność rzędu kilkuset koron rocznie w porównaniu do średnich kosztów prądu. Aktywiści przypominają, że największy udział w rachunkach za energię ma ogrzewanie, które jest najdroższe zimą i niemal zanika latem.
– Decydując się na „Norgespris”, tracisz możliwość korzystania z najniższych cen prądu latem, a w niektórych przypadkach możesz nawet uzyskać zwrot za ładowanie samochodu w określonych godzinach – zauważa Nils Sødal, odpowiedzialny za komunikację w NAF.
Norwegowie z systemami inteligentnego ładowania
Coraz więcej właścicieli samochodów elektrycznych korzysta z inteligentnych systemów ładowania, które dostosowują proces do momentów, gdy prąd jest najtańszy. Inni ręcznie podłączają pojazd nocą, gdy ceny zazwyczaj są niższe. – Jeśli świadomie wybierasz momenty ładowania, możesz znacząco obniżyć koszty. Ceny energii są zmienne w ciągu doby i bardzo często można zapłacić mniej niż średnia cena z całego dnia – podkreśla Sødal.
Dodatkowo, pozostając przy cenach spot, użytkownicy mogą korzystać z rządowego wsparcia w przypadku gwałtownych wzrostów cen energii.
Przez brak alternatyw samochody elektryczne są coraz popularniejszym środkiem transportu w Norwegii.Fot. Adobe Stock, licencja standardowa
Z wyliczeń NAF wynika, że ładowanie pojazdu elektrycznego w ramach "Norgespris" będzie kosztować ok. 2290 NOK rocznie. Dla porównania, korzystanie z taryfy spot przy średnich cenach z 2024 roku wyniesie 2550 NOK, a przy cenach z 2023 roku – 3344 NOK z uwzględnieniem rządowej dopłaty. Jednak dla osób świadomie korzystających z tańszych godzin, taryfa spot może okazać się lepszym wyborem.
Dane wykorzystane przy obliczeniach NAF:
Roczny przebieg: 12 tys. km
Średnie zużycie energii: 20 kWh na 100 km
Dodatkowa opłata operatora: 4 øre za kWh
Obliczenia uwzględniają obniżkę VAT-u na opłaty przesyłowe (15 proc.).