Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

12
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

W Norwegii może powstać najdłuższy most pontonowy świata

Maja Zych

04 września 2017 09:45

Udostępnij
na Facebooku
W Norwegii może powstać najdłuższy most pontonowy świata

Tak wygląda wizualizacja mostu nad Bjørnafjorden. screenshot: SINTEF

Nad norweskim Bjørnafjorden w Hordaland może powstać najdłuższy i najnowocześniejszy most pontonowy świata. Budowa ma odbyć się w ramach modernizacji trasy E39, która przebiega przez prawie całe norweskie wybrzeże.
To kolejny most, który ma umożliwić przejazd z Kristiansand do Trondheim bez konieczności korzystania z promu. Pionierskie rozwiązania, które chcą zastosować inżynierowie, są obecnie w fazie testów, ale mają szansę stać się przełomowe na skalę światową.
Trasa E39 przebiega wzdłuż wybrzeża od Kristiansand aż po Trondheim.
Trasa E39 przebiega wzdłuż wybrzeża od Kristiansand aż po Trondheim. screenshot: abc nyheter

Alternatywne metody

Trudne warunki uniemożliwiają połączenie dwóch brzegów fiordu tradycyjnym mostem – stąd pomysł na zastosowanie pięciokilometrowego mostu pontonowego. Obecnie badania są w pierwszej fazie i przeprowadzane są skomplikowane analizy, które mają pomóc określić, w jaki sposób most porusza się za sprawą fal. Testy utrudnia jednak fakt, że naukowcy nie posiadają tak dokładnych danych na temat częstotliwości i siły fal w obszarze fiordów, jak w miejscach oddalonych od brzegu.

Dwa rozwiązania

W instytucie badawczym SINTEF w Trondheim pływające elementy poddawane są warunkom, które odpowiadają falom podczas sztormu. W ten sposób naukowcy badają wytrzymałość konstrukcji i minimalizują ryzyko wystąpienia błędów podczas budowy. Testowane są dwie możliwe opcje wykonania mostu. W pierwszej liny przymocowane są do dna morskiego, a w drugiej do fiordu z obydwu stron. Technicznie będzie to zatem most wiszący z pływającymi elementami.
Ten moduł wyświetla się tylko na wersji dla telefonów
Reklama

Międzynarodowa współpraca

Norweski Zarząd Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) współpracuje przy projekcie z zagranicznymi i norweskimi specjalistami w dziedzinie budowy mostów oraz konstrukcji pływających. Połącznie wiedzy i doświadczenia ma pomóc przy najniższych kosztach zapewnić solidną konstrukcję, która umożliwi przejazd przez fiordy.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok