Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

W 2023 norweskie fotoradary przyłapią więcej kierowców. Powód? Będą włączone dłużej

Monika Pianowska

09 marca 2023 18:30

Udostępnij
na Facebooku
1
W 2023 norweskie fotoradary przyłapią więcej kierowców. Powód? Będą włączone dłużej

W ubiegłym roku 92 215 Norwegów zostało ukaranych grzywną po tym, jak ich wyczyny na drodze uwiecznił fotoradar. stock.adobe.com/licencja standardowa

Norwescy kierowcy zapłacili w zeszłym roku ponad 270 milionów koron za zbyt szybką jazdę, przyłapani przez fotoradar, na co wskazują statystyki norweskiej drogówki (Utrykningspolitiet). Tymczasem w 2023 ta liczba zapowiada się wyższa.
Policja i Państwowy Zarząd Dróg i Autostrad ustaliły bowiem, że fotoradary na norweskich drogach będą włączane na dłuższy czas. Może to oznaczać 250 tys. zdjęć kierowców przyłapanych na jeździe z nadmierną prędkością. To o 26 tys. więcej niż w 2022 roku, który pod tym względem okazał się rekordowy.

Fotoradary nie śpią

W ubiegłym roku 92 215 Norwegów zostało ukaranych grzywną po tym, jak ich wyczyny na drodze uwiecznił fotoradar. Ponadto wielu otrzymało punkty karne. Najpoważniejsze przekroczenia prędkości kończyły się również zgłoszeniem i odebraniem prawa jazdy. Fotoradar w kierunku południowym w Vålerengatunnel w Oslo przyniósł do połowy grudnia 2022 najwięcej dochodu z mandatów w skali kraju, bo prawie 37 milionów koron.
To jednocześnie wynik podwyższenia stawek kar 1 marca 2022. Najwyższa kwota za przekroczenie prędkości wynosi obecnie 14 500 koron. Dotyczy kierowców złapanych na trasach z ograniczeniem prędkości 90 km/h lub wyższym.

W 2023 jeszcze więcej?

Wstępne dane drogówki o roku 2022 wskazują na gwałtowny wzrost liczby uproszczonych zgłoszeń do automatycznej kontroli ruchu (ATK). O 30 proc. więcej kierowców niż w 2021 roku ukarano mandatami. UP wyjaśnia ten wynik właśnie bardziej aktywnymi fotoradarami, a w 2023 mają być czynne w ciągu doby jeszcze dłużej.

Istnieją dwa rodzaje ATK. Punkt ATK oznacza, że ​​istnieje fotoradar, który mierzy prędkość w jednym miejscu, zaś odcinek ATK to dwa fotoradary w pewnej odległości od siebie na trasie z jednym ograniczeniem prędkości. Komunikują się one ze sobą i mierzą średnią prędkość.

W tym samym czasie wydano 99 167 wezwań w następstwie zwykłych kontroli prędkości, których fotoradary stanowią uzupełnienie. To z kolei o 8 proc. mniej niż rok wcześniej. Zatrzymano również o 15 proc. mniej kierowców, którzy zostali zgłoszeni i stracili prawo jazdy za zbyt szybką jazdę. Liczba zgłoszeń dotyczących kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu wzrosła z 9 706 do 11 633 przypadków, co stanowi wzrost o 20 proc.

W 1988 roku w Norwegii postawiono pierwszy radar. Wzdłuż norweskich dróg znajduje się ich obecnie ponad 400.

Niektórym się upiecze

Zwiększone wykorzystanie fotoradarów jest szczególnie widoczne w Oslo. Podczas gdy w 2021 r. w stołecznym okręgu policji wydano 7 010 uproszczonych wezwań w następstwie ATK, w zeszłym roku liczba ta wzrosła do 34 596. Konfiskat praw jazdy też było więcej w tym okresie (95 do 347). Sam fotoradar w tunelu Vålereng złapał 12 221 osób przekraczających prędkość i przyczynił się do odebrania dokumentów 166 kierowcom. Drugie miejsce na liście to okręg policji Innlandet, w którym wystawiono 10 492 wezwań.
W przeszłości wiele fotoradarów w rejonie Oslo było wyłączanych przez większość doby, a niektóre działały tylko 45 minut dziennie.

W przeszłości wiele fotoradarów w rejonie Oslo było wyłączanych przez większość doby, a niektóre działały tylko 45 minut dziennie. Źródło: stock.adobe.com/licencja standardowa

Chociaż w zeszłym roku w całym kraju zrobiono 224 tys. zdjęć, tylko nieco ponad połowa z nich doprowadzi do konsekwencji dla prowadzących swoje pojazdy za szybko. Wynika to częściowo z faktu, że fotoradary zarejestrowały 56 tys. pojazdów uprzywilejowanych. Do tego dochodzą zagraniczni kierowcy, m.in. turyści, których nie ma w norweskiej bazie i postępowania w ich sprawach są często czasochłonne.

Najbardziej dochodowe fotoradary w okręgach policyjnych:

  • Agder: E18 Baneheitunnelen, gmina Kristiansand; 5 116 450 NOK
  • Finnmark: E6 Kronstad, gmina Alta; 397 350 NOK
  • Innlandet: E6 Otta, gmina Sel; 7 958 050 NOK
  • Møre og Romsdal: E39 Tøndergård w kierunku centrum Molde, gmina Molde; 1 017 350 NOK
  • Nordland: Fv12 Engasjyen, gmina Rana; 372 800 NOK
  • Oslo: tunel Rv190 Vålereng, gmina Oslo; 37 539 600 NOK
  • Południowy zachód: tunel E39 Mastrafjord, gmina Stavanger. 4 270 700 NOK
  • Południowy wschód: E18 Hovet/Brattås, gmina Porsgrunn; 3 055 600 NOK
  • Troms: E6 Setermoen, gmina Bardu; 1 556 450 NOK
  • Trøndelag: E6 Omkjøringsvegen w kierunku północnym w Othilienborg, gmina Trondheim; 2 870 600 NOK
  • Zachód: E16 Arnanipatunnelen, Indre Arna, gmina Bergen; 4 621 800 NOK
  • Wschód: E18 Svartskog w kierunku Oslo, gmina Nordre Follo; 4 559 750 NOK

(Źródło: UP, stan na połowę grudnia 2022, za NRK)
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Sawpol

15-03-2023 11:39

Na każdym kroku trzeba uważać, bo wysokość mandatów jest porażająca.
www.eu-transport.pl/nasze-kierunki/transport-norwegia/

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok