Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Transport i komunikacja

To nie koniec problemów z pociągami. Nowy system sygnalizacji dopiero za 12 lat

Maja Zych

20 czerwca 2018 12:23

Udostępnij
na Facebooku
To nie koniec problemów z pociągami. Nowy system sygnalizacji dopiero za 12 lat

Nowy system usprawni działanie kolei państwowej i lokalnej. MN

Pasażerowie norweskiej kolei mają nierzadko dużo powodów do narzekań – często dochodzi do znacznych opóźnień na popularnych trasach oraz awarii. Państwowa firma Bane Nor odpowiedzialna za infrastrukturę kolejową zapewnia jednak, że na polepszenie sytuacji trzeba będzie jeszcze poczekać. Nowy system zarządzania ruchem, który ma usprawnić komunikację i zminimalizować opóźnienia, będzie gotowy nie wcześniej niż w 2030 roku.
W tym roku punktualność pociągów osobowych spadła do 87,6 proc., a towarowych do 67,4 proc., czyli znacznie poniżej zakładanych celów.

Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) – projekt, który ma na celu ujednolicenie systemu sterowania ruchem kolejowym wspierany przez Unię Europejską.

Nowy system będzie bardziej niezawodny

Obecny system zarządzania ruchem, który używany jest w Norwegii, ma zostać w ciągu najbliższych 12 lat zastąpiony nowoczesnym, wspólnym dla wszystkich krajów europejskich systemem ERTMS.

Dla pasażerów zmiany oznaczać będą bardziej stabilne i punktualne połączenia, a także większe bezpieczeństwo i wydajność. Wprowadzenie systemu będzie nie tylko zapobiegać błędom technicznym, ale też ułatwi i przyśpieszy przekazywanie informacji podróżnym i operatorom pociągów.

Kosztowna inwestycja

Wprowadzenie nowego, ujednoliconego systemu zarządzania ruchem wiązać się będzie jednak z ogromnymi dodatkowymi kosztami dla państwowego budżetu. Zakłada się, że inwestycja może wynieść nawet 26,6 miliardów koron.

Jest to jednak ważny krok do usprawnienia funkcjonowania kolei i umożliwi on w przyszłości wprowadzenie bezzałogowych pociągów, które sterowane będą automatycznie na podstawie przekazywanych sygnałów.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok