Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

System dostosuje prędkość jazdy do ograniczenia: drogowy geofence testowany w Norwegii

Emil Bogumił

04 grudnia 2021 17:50

Udostępnij
na Facebooku
System dostosuje prędkość jazdy do ograniczenia: drogowy geofence testowany w Norwegii

Wprowadzenie odpowiedniego systemu wymagałoby współpracy z producentami samochodów oraz organami UE. Fot. materiały prasowe BMW

W Norwegii przeprowadzane są pierwsze testy systemu geofence w ruchu drogowym. Autorzy rozwiązania chcą, by specjalną cyfrową siatkę wykorzystano do automatycznego dostosowania prędkości pojazdu do obowiązującego na wskazanym obszarze ograniczenia. Pilotażowe projekty zakończyły się sukcesem.
Geofence (norw. geogjerde; pol. geostrefa) to możliwość wyznaczania wirtualnego obszaru w czasie rzeczywistym. Operator usługi, przy pomocy sygnału GPS, tworzy specjalną strefę. W przypadku planowanego rozwiązania, wyznaczałaby ona lokalizacje, w których należy poruszać się z określoną przepisami prędkością. System powinien łączyć się z komputerami samochodów i automatycznie dostosowywać wskazania prędkościomierzy. Przyspieszenie byłoby możliwe dopiero po opuszczeniu wskazanego przez geofence obszaru. 

Projekty pilotażowe norweskiego systemu zakończyły się sukcesem. W wybranych obszarach Oslo, Bergen, Trondheim i Stavanger, przy pomocy geofence, automatycznie przełączano tryb poboru energii samochodów hybrydowych – z benzyny na prąd. – Testy pokazały, że ta technologia działa. Równie dobrze w strefie moglibyśmy kontrolować prędkość pojazdów – tłumaczy kierujący projektem Erik Olsen, przedstawiciel Zarządu Dróg Publicznych i Autostrad (Statens vegvesen).

Przyszłość norweskich dróg

Jak wyjaśnia Erik Olsen, wprowadzenie systemu geofence wymaga współpracy międzynarodowej i uchwalenia odpowiednich regulacji na przykład na szczeblu unijnym. W konsultacji powinni wziąć udział producenci samochodów, którzy wprowadziliby nową technologię do pojazdów.
Norweskie testy geofence wskazały, że system współpracuje już m.in. z pojazdami BMW oraz Volvo.

Norweskie testy geofence wskazały, że system współpracuje już m.in. z pojazdami BMW oraz Volvo. Fot. pixabay.com - CC0 Creative Commons

Technologia geofence jest od lat z sukcesami wykorzystywana m.in. w transporcie. Właściciele floty samochodowej widzą dzięki niej, czy ich klient przekroczył np. dopuszczalny obszar. W Polsce wykorzystują ją firmy carsharingowe. Geofence wyznacza strefy, w których użytkownik nie może zaparkować pojazdu. 

Jeśli norweskie plany powiodą się, system będzie wykorzystywany do uspokojenia ruchu drogowego. – Zbyt duża prędkość to duże wyzwanie w kontekście przyczyn wypadków samochodowych w Norwegii. Jeśli będziemy mogli upewnić się, że pojazdy będą w stanie dostosować prędkość do przepisów ruchu drogowego, będziemy na dobrej drodze do poprawy bezpieczeństwa ruchu – podsumował Erik Olsen.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok