System dostosuje prędkość jazdy do ograniczenia: drogowy geofence testowany w Norwegii

Wprowadzenie odpowiedniego systemu wymagałoby współpracy z producentami samochodów oraz organami UE. Fot. materiały prasowe BMW
Projekty pilotażowe norweskiego systemu zakończyły się sukcesem. W wybranych obszarach Oslo, Bergen, Trondheim i Stavanger, przy pomocy geofence, automatycznie przełączano tryb poboru energii samochodów hybrydowych – z benzyny na prąd. – Testy pokazały, że ta technologia działa. Równie dobrze w strefie moglibyśmy kontrolować prędkość pojazdów – tłumaczy kierujący projektem Erik Olsen, przedstawiciel Zarządu Dróg Publicznych i Autostrad (Statens vegvesen).
Przyszłość norweskich dróg

Norweskie testy geofence wskazały, że system współpracuje już m.in. z pojazdami BMW oraz Volvo.Fot. pixabay.com - CC0 Creative Commons
Jeśli norweskie plany powiodą się, system będzie wykorzystywany do uspokojenia ruchu drogowego. – Zbyt duża prędkość to duże wyzwanie w kontekście przyczyn wypadków samochodowych w Norwegii. Jeśli będziemy mogli upewnić się, że pojazdy będą w stanie dostosować prędkość do przepisów ruchu drogowego, będziemy na dobrej drodze do poprawy bezpieczeństwa ruchu – podsumował Erik Olsen.

Raport Norwegia
Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.