Rozliczenie podatku
Rozlicz podatek
Rozliczenie podatku
Status pendler
Rozlicz podatek
Status pendler
Ulga 10%
Rozlicz podatek
Ulga 10%
Druga klasa podatkowa
Rozlicz podatek
Druga klasa podatkowa
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Śmiałe plany Statens vegvesen. Wyda 135 miliardów koron na remonty drogowe Transport i komunikacja
Monika Pianowska 14 lutego 2018
12:17

Śmiałe plany Statens vegvesen. Wyda 135 miliardów koron na remonty drogowe

7
Skomentuj
W Norwegii do remontu zostało jeszcze aż 176 tuneli. Na zdjęciu: tunel Løvstakktunnelen w Bergen, który łączy dzielnicę Fyllingsdalen z centrum miasta. wikimedia.org/fot. Aqwis/ CC BY-SA 3.0
14 lutego Norweski Zarząd Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) ujawnił plan inwestycji na okres 2018–2023. Wkrótce rozpoczną się m.in. prace przy kolejnych drogach, renowacje tuneli oraz budowa stref odpoczynku dla kierowców.
W ciągu najbliższych sześciu lat zarząd ma zamiar wydać na projekty drogowe rekordową sumę 135 miliardów koron, z czego ok. 42 miliardy z samych opłat bramkowych (bompenger) za przejazd trasami pozamiejskimi. Działania te stanowią realizację założeń najnowszego Narodowego Planu Transportowego.
Reklama

Komfortowe nawierzchnie priorytetem

Statens vegvesen planuje przede wszystkim skupić się na remontach i budowie nowych tras na terenie Norwegii. W sumie do 2023 roku do użytku zostanie oddanych 105 kilometrów czteropasmówek i 440 kilometrów nowych dróg. Chodzi m.in. odcinki:

E18 Retvet – Vinterbro
Rv 23 Oslofjordforbindelsen
E18 Lysaker – Strand – Ramstadsletta
E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen
E39 Ålgård – Hove
E39 Smiene – Harestad
E39 Rogfast
E39 Myrmel – Lunde
E134 Røldal – Seljestad
E16 Skaret – Hønefoss
E16 Stanghelle – Arna
E6 Ringebu-Otta, Sjoa – Otta
E136 Flatmark – Monge – Marstein
E136 Breivika – Lerstad
E6 Megården – Mørsvikbotn
E8 Sørbotn – Laukslett

Po zakończeniu prac renowacyjnych norweskich tuneli w latach 2014–2017 176 obiektów spośród 217 zgłoszonych do remontu wciąż czekało na swoją kolej. Przez następne sześć lat państwo zainwestuje w ich konserwację 11,8 miliardów koron. Jeśli chodzi o niszczejące mosty, one staną się priorytetem dopiero po 2023 roku.

Kierowcy, przesiądźcie się na rowery!

Ponadto rząd przeznaczy część budżetu (ok. 29 miliardów) na rozwój transportu przyjaznego środowisku w dziewięciu największych ośrodkach miejskich w Norwegii, takich jak Oslo, Trondheim, Bergen czy Stavanger. Inwestycje dotyczą zarówno środków komunikacji miejskiej, jak i ścieżek rowerowych. Za główny cel Statens vegvesen obrał sobie zahamowanie wzrostu liczby osób decydujących się na jazdę własnym samochodem.
Zarząd liczy także na pomyślne wprowadzenie w życie nowoczesnego systemu elektronicznego, dzięki któremu kierowcy będą mogli dzielić się z pozostałymi uczestnikami ruchu np. informacjami o aktualnych warunkach jazdy. Zarząd uruchomi programy pilotażowe w ciągu najbliższych kilku lat i zweryfikuje, czy technologia będzie szła w parze z efektywnością.

Będzie gdzie odpocząć

Statens vegvesen ma dobrą wiadomość dla kierowców, którym brakowało stref parkingowych przy szybkich trasach. W planach na lata 2018–2023 pojawiła się budowa 20 nowych miejsc na przerwę od jazdy. Przedstawiciele zarządu rozważają także ujednolicenie warunków panujących w tego typu przestrzeniach (toalety, ławki), ponieważ dziś strefy postojowe dla kierowców rozlokowane przy norweskich drogach znacznie różnią się od siebie standardem.
W ciągu 6 lat w Norwegii planowo ma się również pojawić 35 obiektów z zapleczem noclegowym i sanitarnym dla zawodowych kierowców. 15 stref odpoczynku dla prowadzących ciężarówki otwarto ostatnio w Oppdal. Do dyspozycji kierowców przeznaczono je w grudniu 2017 roku.
Szczegółowe informacje dotyczące planu budżetowego Statens vegvesen na stronie zarządu.
Gość
Wyślij
Dodaj zdjęcie
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
John Coffe
John Coffe 16-02-2018 23:11

Najzabawniejsze jest to, jak nie czytaci ani nie pisaci po norwesku, polscy robotnicy przymusowi, zawsze maja cos do powiedzenia(skrytykowania), w kraju ktorego zasad funkcjonowania kompletnie nie znaja ani nie rozumieja... Chlapnijcie sobie nastepne piwko od przemyta, poogladajcie sobie Wasze cyfry, polsaty, n-ki i zajmijcie sie sprawami ukochanej ojczyzny, ktora tak wstala ostatnio z kolan, ze az trzasnela o parapet i lezy nieprzytomna...

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Sławomir, Janusz kumpel Grażyny Wiśniewski

E tam.

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Josef Satan
Josef Satan 16-02-2018 11:32

napisał:
Fantomas napisał:
Wzieli sie za inwestycje jak im sie forsa konczy....Wczesniej przewallai cala forse na bzdury.

Wszystko to i inne, to sa bzdury. Najwazniejsze zeby Polak mogl nie placic za bramki i kupic tanio wodke.


Polak nie lubi:
1. placic podatkow (skatt)
2. placic MVA (avgift)
3. placic podatku drogowego
4. placic ubezpieczenia
5. placic nrk- avgift
6. placic za parkowanie
7. placic za przeloty innymi liniami lotniczymi niz Ryanair

Polak ma fantazje, wiec placi za to, co sam chce.
No i narzeka, ze Norwegia chce infrastrukture drogowa polepszyc.
Ot, trudno polaka zrozumiec.

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
colaredbul
colaredbul 16-02-2018 02:26

..w Stavanger i Sandnes maja dolozyć 38bramek więc beda mieli z czego budowac i remontowac

2
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Jan Kowalski
Jan Kowalski 15-02-2018 07:08

Wzieli sie za inwestycje jak im sie forsa konczy....Wczesniej przewallai cala forse na bzdury.

7
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
tomasz bojek
tomasz bojek 14-02-2018 21:41

no to bramki x100%

9
Odpowiedz
Zgłoś komentarz

Bliżej nas