W Norwegii do remontu zostało jeszcze aż 176 tuneli. Na zdjęciu: tunel Løvstakktunnelen w Bergen, który łączy dzielnicę Fyllingsdalen z centrum miasta.
wikimedia.org/fot. Aqwis/ CC BY-SA 3.0
14 lutego Norweski Zarząd Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) ujawnił plan inwestycji na okres 2018–2023. Wkrótce rozpoczną się m.in. prace przy kolejnych drogach, renowacje tuneli oraz budowa stref odpoczynku dla kierowców.
W ciągu najbliższych sześciu lat zarząd ma zamiar wydać na projekty drogowe rekordową sumę 135 miliardów koron, z czego ok. 42 miliardy z samych opłat bramkowych (bompenger) za przejazd trasami pozamiejskimi. Działania te stanowią realizację założeń najnowszego Narodowego Planu Transportowego.
Komfortowe nawierzchnie priorytetem
Statens vegvesen planuje przede wszystkim skupić się na remontach i budowie nowych tras na terenie Norwegii. W sumie do 2023 roku do użytku zostanie oddanych 105 kilometrów czteropasmówek i 440 kilometrów nowych dróg. Chodzi m.in. odcinki:
E18 Retvet – Vinterbro
Rv 23 Oslofjordforbindelsen
E18 Lysaker – Strand – Ramstadsletta
E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen
E39 Ålgård – Hove
E39 Smiene – Harestad
E39 Rogfast
E39 Myrmel – Lunde
E134 Røldal – Seljestad
E16 Skaret – Hønefoss
E16 Stanghelle – Arna
E6 Ringebu-Otta, Sjoa – Otta
E136 Flatmark – Monge – Marstein
E136 Breivika – Lerstad
E6 Megården – Mørsvikbotn
E8 Sørbotn – Laukslett
Po zakończeniu prac renowacyjnych norweskich tuneli w latach 2014–2017 176 obiektów spośród 217 zgłoszonych do remontu wciąż czekało na swoją kolej. Przez następne sześć lat państwo zainwestuje w ich konserwację 11,8 miliardów koron. Jeśli chodzi o niszczejące mosty, one staną się priorytetem dopiero po 2023 roku.
Kierowcy, przesiądźcie się na rowery!
Ponadto rząd przeznaczy część budżetu (ok. 29 miliardów) na rozwój transportu przyjaznego środowisku w dziewięciu największych ośrodkach miejskich w Norwegii, takich jak Oslo, Trondheim, Bergen czy Stavanger. Inwestycje dotyczą zarówno środków komunikacji miejskiej, jak i ścieżek rowerowych. Za główny cel Statens vegvesen obrał sobie zahamowanie wzrostu liczby osób decydujących się na jazdę własnym
samochodem.
Zarząd liczy także na pomyślne wprowadzenie w życie nowoczesnego systemu elektronicznego, dzięki któremu kierowcy będą mogli dzielić się z pozostałymi uczestnikami ruchu np. informacjami o aktualnych warunkach jazdy. Zarząd uruchomi programy pilotażowe w ciągu najbliższych kilku lat i zweryfikuje, czy technologia będzie szła w parze z efektywnością.
Będzie gdzie odpocząć
Statens vegvesen ma dobrą wiadomość dla kierowców, którym brakowało stref parkingowych przy szybkich trasach. W planach na lata 2018–2023 pojawiła się budowa 20 nowych miejsc na przerwę od jazdy. Przedstawiciele zarządu rozważają także ujednolicenie warunków panujących w tego typu przestrzeniach (toalety, ławki), ponieważ dziś strefy postojowe dla kierowców rozlokowane przy norweskich drogach znacznie różnią się od siebie standardem.
W ciągu 6 lat w Norwegii planowo ma się również pojawić 35 obiektów z zapleczem noclegowym i sanitarnym dla zawodowych kierowców. 15 stref odpoczynku dla prowadzących ciężarówki otwarto ostatnio w Oppdal. Do dyspozycji kierowców przeznaczono je w grudniu 2017 roku.
Szczegółowe informacje dotyczące planu budżetowego Statens vegvesen na
stronie zarządu.
16-02-2018 23:11
4
0
Zgłoś
16-02-2018 15:02
1
0
Zgłoś
16-02-2018 11:32
2
0
Zgłoś
16-02-2018 02:26
3
0
Zgłoś
15-02-2018 07:08
7
0
Zgłoś
14-02-2018 21:41
10
0
Zgłoś