Tzw. EU-kontroll jest potrzebna, aby uzyskać zgodność z unijnymi przepisami i móc korzystać z pojazdu na terytorium Wspólnoty.
Statens vegvesen/materiały prasowe
Statystyki Państwowego Zarządu Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) pokazują, że w aż 689 tys. samochodów z prawie 1,5 miliona wykryto nieprawidłowości, które należało naprawić przed homologacją pojazdu w 2023 r. Usterki hamulców, świateł i zawieszenia kół należą do najczęstszych defektów w norweskich samochodach.
Tzw. EU-kontroll jest potrzebna, aby uzyskać zgodność z unijnymi przepisami i móc korzystać z pojazdu na terytorium Wspólnoty. Kontrola składa się z części dotyczących bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
W tej pierwszej sprawdzane są podzespoły istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak hamulce, światła, zawieszenie kół oraz rdza w elementach nośnych, zaś w drugiej, czy samochód nie emituje za dużo spalin, czy nie hałasuje za bardzo, czy nie występują duże wycieki oleju itp.
Jak uniknąć dodatkowych przeglądów?
Statystyki obejmują wszystkie pojazdy lekkie (do 3500 kg dopuszczalnej masy całkowitej włącznie), które zostały poddane przeglądowi pod kątem wymogów UE w 2023 r. Muszą one przechodzić EU-kontroll co dwa lata, po raz pierwszy cztery lata po rejestracji. W przypadku pojazdów uprzywilejowanych i taksówek wymogiem jest coroczny przegląd. Dotyczy to zarówno samochodów z silnikiem spalinowym, jak i aut elektrycznych. Przegląd można wykonać we wszystkich autoryzowanych przez Statens vegvesen warsztatach i punktach kontroli.
Kiedy wypada data przeglądu auta pod kątem unijnych wymogów? Można sprawdzić pod poniższym linkiem w wyszukiwarce Statens vegvesen:
Aż 26,7 procent usterek ma związek z hamulcami samochodu. Mogą to być zbyt zużyte klocki i tarcze hamulcowe, rdza na tarczach lub przewodach hamulcowych lub zbyt słaba skuteczność hamowania. Wiele usterek wykrywa się także w światłach, reflektorach i innym sprzęcie elektrycznym. Aż 25 proc. skontrolowanych samochodów miało usterki mieszczące się w tej kategorii. Trzecia co do wielkości grupa usterek obejmuje osie, opony i zawieszenie kół. Odnotowano je u 21,5 proc. samochodów.
– Zachęcamy wszystkich do regularnego sprawdzania działania świateł w samochodzie. Przed przystąpieniem do przeglądu UE należy usunąć wszelkie usterki. W ten sposób uniknie się ich rejestracji i konieczności przeprowadzenia dalszych kontroli w celu uzyskania homologacji samochodu, jeśli poza tym jego stan jest zgodny z przepisami – mówi Leif Halvorsen ze Statens vegvesen.
Źródła: Statens vegvesen, NTB, MojaNorwegia
31-01-2024 05:13
0
-7
Zgłoś