Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Ponad miliard koron na sam projekt: podwodne tunele budzą kontrowersje

Maja Zych

23 lipca 2018 14:56

Udostępnij
na Facebooku
3
Ponad miliard koron na sam projekt: podwodne tunele budzą kontrowersje

Obecnie przejazd trasą E39 z Kristiansand do Trondheim zajmuje nawet 21 godzin. By Anne-Cathrine Nyberg from Bergen, Norway [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Zgodnie z planem transportowym Statens vegvesen (Państwowy Zarząd Dróg) ma zmodernizować trasę E39, która biegnie przez całe zachodnie wybrzeże. Projekt zakłada budowę siedmiu mostów i rozbudowę niektórych odcinków drogi, które umożliwią szybszą komunikację między sześcioma norweskimi okręgami. Według ostatnich wyliczeń realizacja planu pochłania jednak rekordowo wysokie sumy – do tej pory na samo projektowanie przejazdów przez fiordy wydano ponad 1 200 000 000 koron.
Zmiany mają m.in. wyeliminować połączenia promowe, a co za tym idzie – skrócić czas podróży nawet o 10 godzin.
Reklama

Kolosalne wydatki

Najnowsze informacje dotyczące wydatków na projekt nowej trasy E39 wzbudziły duże oburzenie m.in. wśród polityków Socjalistycznej Partii Lewicy (SV) – według danych, Statens vegvesen do końca 2017 roku wydał na przedsięwzięcie ponad 1,2 miliarda koron. Kwota ta szokuje głównie dlatego, że w całości przeznaczona została wyłącznie na prace projektowe.

Rząd broni się przed krytyką, tłumacząc, że jest to potrzebna inwestycja oraz jedyny sposób, żeby usprawnić i skrócić czas przejazdu przez Vestlandet. Minister Transportu Ketil Solvik-Olsen wyjaśnia też, że kwota uzbierała się przez osiem lat prac i dotyczy ośmiu przejazdów między fiordami.

Duże ułatwienie dla komunikacji

Zgodnie z projektem dotychczasowe połączenie promowe na trasie E39 zostaną w ciągu najbliższych 30 lat zastąpione mostami i podwodnymi tunelami. Projekt ma na calu nie tylko skrócenie czasu przejazdu zachodnim wybrzeżem i odciążenie najbardziej obleganych połączeń promowych, ale także połączenie ze sobą północnych i południowych okręgów. Dzięki łatwiejszej komunikacji możliwe będzie stworzenie wspólnego rynku pracy w tym regionie.

Koszt całego przedsięwzięcia szacowany był na minimum 340 miliardów koron z państwowego budżetu oraz z opłat bramkowych (bompenger).

Innowacyjne pomysły

Przy przebudowie drogi E39, które jest największym projektem transportowym w historii kraju, Norwegowie skorzystają z innowacyjnych i przełomowych na skalę światową rozwiązań. Na północ od Stavanger powstanie między innymi najdłuższy i najgłębiej położony tunel pod powierzchnią wody na świecie, który połączy brzegi Kvitsøyfjorden i Boknafjorden. Przez Sognefjorden przejechać będzie można z kolei przez dwie tuby, które podtrzymywałyby unoszące się na powierzchni wody pontony przytwierdzone do tuneli belkami.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


high octane

24-07-2018 18:39

Glupota. Niech obniza podatki prywatnemu sektorowi, bo inaczej nikt nie bedzie mial potrzeby jezdzic tymi tunelami.

Pabllo33

24-07-2018 17:53

Będzie robota

santo77

24-07-2018 09:22

To mysle ze bramki w rogaland beda co roku w gore, frajerzy zaplaca

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok