Wszystkie reklamacje należy składać w terminie do 3 miesięcy od zdarzenia.
Vy/Mads Kristiansen
Norweska kolej w czasie wakacji przeżywa najbardziej pracowity okres w roku, przewożąc tysiące pasażerów każdego dnia. Nie zawsze podróż odbywa się jednak bez utrudnień czy opóźnień, co potrafi skutecznie zepsuć dobry nastrój lub pokrzyżować plany podróżnych. Zazwyczaj w takich sytuacjach można się ubiegać się o zwrot kosztów – jak wykazują badania przeprowadzone przez norweską Radę Konsumentów (Forbrukerrådet), zdecydowana większość mieszkańców Norwegii nie jest jednak świadoma, jakie prawa im przysługują, gdy podróż pociągiem nie odbywa się zgodnie z planem.
W artykule przedstawiamy dlatego, w jakich sytuacjach można ubiegać się o zwrot kosztów biletu oraz jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby przewoźnik pokrył koszty poniesione w związku z opóźnieniem czy odwołanym połączeniem.
Nie znają swoich praw
Według danych Rady Konsumentów zaledwie 1 na 1000 pasażerów, którzy doświadczają utrudnień podczas podróży pociągiem, decyduje się złożyć reklamację – w ubiegłym roku do norweskiego państwowego przewoźnika Vy (wcześniej NSB) wpłynęły 10 172 wnioski o zwrot poniesionych kosztów. Zdaniem Rady Konsumentów powodem tak małego zainteresowanie możliwością reklamacji jest nieznajomość praw, jakie przysługują podróżnym.
Za to przysługuje zwrot
Pasażerowie podróżujący połączeniami realizowanymi przez firmę Vy mogą w przypadku opóźnień na trasie ubiegać się o zwrot 50 proc. ceny biletu. Pieniądze zwracane są jednak tylko w sytuacjach, w których opóźnienia nie są zapowiedziane, dlatego nie dotyczy to zaplanowanych prac remontowych, które mają miejsce w całym kraju każdego lata.
Zwrot kosztów według regulaminu obowiązuje:
– Przy min. 60-minutowym niezapowiedzianym opóźnieniu na trasie Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Trondheim i Trondheim-Bodø
– Przy min. 30-minutowym niezapowiedzianym opóźnieniu na pozostałych trasach
~Vy
Przy odwołanych połączeniach lub opóźnieniach odjazdu wynoszących ponad godzinę można się z kolei ubiegać o zwrot całej kwoty za bilet lub przebukowania go na inny termin. Kiedy pasażer musi skorzystać z alternatywnych środków transportu lub ponosi inne wydatki, może ubiegać się też o pokrycie części lub całości dodatkowych kosztów.
Reklamacje należy składać pisemnie w terminie do 3 miesięcy od zdarzenia – trzeba pamiętać o załączeniu odpowiednich dokumentów, takich jak rachunek czy kopia biletu oraz opis przebiegu wydarzeń. Ewentualny zwrot kosztów zostanie wypłacony przez w ciągu miesiąca.
Reklama