Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Transport i komunikacja

Odkryli prawdę o samochodach elektrycznych. Niektóre radzą sobie... lepiej niż zapewnia producent

Emil Bogumił

11 czerwca 2025 15:46

Udostępnij
na Facebooku
Odkryli prawdę o samochodach elektrycznych. Niektóre radzą sobie... lepiej niż zapewnia producent

Jak wynika z testów, samochody elektryczne radzą sobie coraz lepiej. Fot. materiały prasowe NAF

Samochody elektryczne zdobywają coraz większą popularność, ale rzeczywisty zasięgu tych pojazdów często różni się od danych podawanych przez producentów. Przeprowadzony latem 2025 r. w Norwegii test pokazał, że aż 20 z 27 badanych modeli pokonało trasę z Oslo do Trondheim (około 500 km) bez dodatkowego ładowania. Wyniki poszczególnych pojazdów różniły się istotnie od deklarowanego przez producentów zasięgu WLTP.
Badania przeprowadzone przez Norweską Federację Samochodową (NAF) miały na celu sprawdzenie faktycznej wydajności samochodów elektrycznych. Rezultaty pokazały, że część pojazdów znacznie przekroczyła swoje deklarowane możliwości, podczas gdy inne wyraźnie nie spełniły oczekiwań.

Na czele zestawienia znalazła się Tesla Model Y, która osiągnęła wynik aż o 11,43 proc. lepszy od deklarowanego, przejeżdżając 653 km zamiast podawanych przez producenta 586 km. Dobre wyniki uzyskały także modele Zeekr 7X (8,13 proc.) oraz BYD Tang (6,04 proc.), które uplasowały się na kolejnych pozycjach.
Porównanie zasięgu rzeczywistego i deklarowanego przez producenta.

Porównanie zasięgu rzeczywistego i deklarowanego przez producenta.Il. NAF

Większy zasięg deklarowany, większa frustracja?

Największym negatywnym zaskoczeniem okazał się Lucid Air, który osiągnął wynik aż o 13,33 proc. gorszy niż podawany przez producenta. W praktyce oznacza to przejechanie jedynie 832 km zamiast obiecanych 960 km. To jedyny pojazd, który odnotował tak duży spadek.

Testy samochodów elektrycznych NAF pokazują, że w ciągu pięciu lat testowane samochody zyskały średnio 200 km zasięgu. Podczas tegorocznego wielkiego testu samochodów elektrycznych – El Prix – panowała chłodna norweska pogoda letnia z temperaturami od 7 do 17 stopni i ulewnymi opadami deszczu w górach. Mimo to samochody zajechały daleko, a trzy z nich pobiły poprzedni rekord zasięgu.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok