Obowiązkowy podatek zamiast bompenger: może być taniej i bardziej sprawiedliwie

Nowy podatek miałby dotyczyć wszystkich kierowców nad fiordami. Adobe Stock
Transportøkonomisk institutt (TØI) – Instytut Ekonomii Transportu to norweskie stowarzyszenie i instytut badawczy utworzony w 1958 roku z siedzibą w Oslo, który przekazuje opartą na badaniach wiedzę na temat transportu i społeczeństwa.
System można ulepszyć
– Tradycyjny sposób myślenia, że kierowcy mają płacić zgodnie z tym, ile kosztowała budowa drogi, należy odrzucić. Zamiast tego każdy uczestnik ruchu płaciłby za szkody, jakie wyrządzają innym – mówi jeden z badaczy pracujących nad raportem, Lasse Fridstrøm.
Oznacza to, że stawka podatku naliczana byłaby od przejechanego kilometra na każdej drodze publicznej i dla każdego pojazdu silnikowego – jego wysokość zależałaby z kolei od tego, jakie konsekwencje dla środowiska i społeczeństwa niesie za sobą dana podróż. Osoby poruszające się ekologicznymi i nowoczesnymi pojazdami zapłaciłby dlatego mniej niż posiadacze starych samochodów z silnikiem diesla.
Duże wyzwanie technologiczne
Raport Norwegia
Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.
15-11-2019 16:19
0
-2
Zgłoś
14-11-2019 15:11
1
0
Zgłoś
14-11-2019 00:18
0
-3
Zgłoś
01-10-2019 21:28
0
-2
Zgłoś
01-10-2019 20:49
0
-2
Zgłoś
01-10-2019 17:23
0
-4
Zgłoś
01-10-2019 08:37
0
0
Zgłoś
01-10-2019 08:19
0
-4
Zgłoś