Obecnie dziennie trasą przeznaczoną do zamknięcia przejeżdża około 17 tys. samochodów. Na zdjęciu fragment Ring 1.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Od 1 lipca 800 metrów obwodnicy (Ring 1) w centrum Oslo zostanie zamknięte na trzy lata. Norweski Zarząd Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) spodziewa się, że prace drogowe spowodują długie korki w stołecznym ruchu ulicznym, również poza miastem.
Powód zamknięcia odcinka stanowi zaplanowana renowacja tuneli Hammersborg i Vaterland. Ten pierwszy przebiega pod dzielnicą rządową i ze względów bezpieczeństwa zostanie obniżony o maksymalnie osiem metrów głębiej w ziemię.
„Przesunięta” przepustowość
Obecnie dziennie trasą przeznaczoną do zamknięcia przejeżdża około 17 tys. samochodów. Statens vegvesen szacuje, że od 8 do 10 tys. z nich będzie korzystać z Operatunnelen na drodze E18 jako objazdu. Zdaniem urzędu to za dużo i ruch w okolicy należy ograniczyć.
Pierwszy krok w tym kierunku już podjęto, kiedy 6 maja auta elektryczne straciły przywilej poruszania się pasami transportu publicznego w Oslo i Akershus. Dzięki temu autobusy przyjeżdżają szybciej i mogą przewozić więcej pasażerów.
Kolejnym czynnikiem zwiększającym ryzyko, że wokół stolicy będzie można się spodziewać większych korków, jest zawężenie głównych dróg prowadzących do miasta. Na trasie E6 przez Groruddalen ma zostać wyremontowany most nad drogą, całkowicie niezależny od Ring 1, dlatego trzeba będzie zamknąć jeden pas ruchu.
Tak wyglądał odcinek Ring 1 w 2008 roku.Źródło: wikimedia/licencja C.C 3.0
Na trasie E18 od zachodniej strony Norweski Zarząd Dróg rozważa przedłużenie pasa transportu publicznego w Lysaker. Efekt będzie jednak ten sam: mniej korków w centrum, ale więcej na obrzeżach.
Zmiany w rozkładzie jazdy
Stołeczny przewoźnik Ruter informuje, że po zamknięciu obwodnicy nr 1 konieczne będzie także przekierowanie kilku linii autobusowych.
Linia 37 o dużym natężeniu ruchu obsługuje do dwunastu odjazdów na godzinę w każdym kierunku. Pierwotnie przebiegał tuż obok dzielnicy rządowej. Od czasu ataku terrorystycznego w 2011 r. trzeba było obrać objazd. Teraz będzie jeszcze większy objazd.
Osiem linii autobusowych z zachodu, z Bærum, kursuje dziś obwodnicą nr 1 do punktu końcowego terminalu autobusowego w Oslo we wschodnim centrum. Te linie autobusowe zostaną skrócone i będą miały nową pętlę przy Teatrze Narodowym w środkowo-zachodniej części miasta.
Źródła: Statens vegvesen, oslo.kommune.no, VG, Dagbladet, Aftenposten