Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Transport i komunikacja

Bompenger na kolejne 20 lat. Punkty poboru opłat zostaną do 2045 roku

Emil Bogumił

26 maja 2024 13:14

Udostępnij
na Facebooku
7
Bompenger na kolejne 20 lat. Punkty poboru opłat zostaną do 2045 roku

Środki pozyskane z bompenger mają m.in. zabezpieczyć środki na inwestycje drogowe w latach 2025-2045. Fot. Knut Opheide/SVV Knut Opheide/SVV

Oslo oraz gminy okręgu Akershus porozumiały się z państwem w sprawie tzw. Oslopakke 3. Obszar ma realizować tzw. cel zerowego wzrostu w transporcie. Strony przekazały, że do 2045 roku utrzymany zostanie system opłat drogowych, czyli bompenger.
Oslopakke 3 to dokument opisujący niezbędne inwestycje drogowe na obszarze Oslo i Akershus. Powstał przy współpracy państwa i gmin regionu. Wskazuje m.in. drogi wymagające przebudowy, projekty priorytetowe oraz zasady, według których modernizowany będzie transport publiczny do 2045 roku. Portfel projektów na lata 2025-2045 powinien zamknąć się w kwocie 93,2 mld NOK. 60 proc. kwotów przypadnie Oslo, a pozostała część gminom Akershus.

Podstawowym zadaniem Oslopakke 3 jest ustalenie ram tzw. zerowego wzrostu. Pojęcie opisuje redukcję emisji spalin pochodzących z transportu drogowego, przy jednoczesnej popularyzacji komunikacji miejskiej. Zerowy wzrost zakłada, że liczba nowych samochodów na drogach Oslo i Akershus nie będzie wzrastała, m.in. dzięki poprawie sytuacji transportu publicznego, ścieżek rowerowych itp.

Kolejna podwyżka bompenger zatwierdzona

Od 1 stycznia 2025 roku podstawowa stawka za samochody elektryczne przy punktach poboru opłat wzrośnie z 16 NOK do 19 NOK poza godzinami szczytu oraz z 23 do 25 NOK w godzinach szczytu. W 2026 roku stawki zostaną podwyższone o kolejną 1 NOK poza godzinami szczytu i 2 NOK w godzinach szczytu.  

Taryfa dla samochodów na paliwa kopalne od 1 stycznia 2025 r. zostanie zwiększona o 3 NOK poza godzinami szczytu (do 36 NOK) i o 4 NOK w godzinach szczytu (do 43 NOK). W 2026 roku stawki zostaną podwyższone o kolejną 1 NOK poza godzinami szczytu i 2 NOK w godzinach szczytu.
Podwójna taryfa na nowe samochody osobowe na paliwa kopalne zostanie wprowadzona w 2026 r., o ile Storting dopuści taki instrument finansowy.

Podwójna taryfa na nowe samochody osobowe na paliwa kopalne zostanie wprowadzona w 2026 r., o ile Storting dopuści taki instrument finansowy.Fot. wikimedia.org - Kjetil Ree - Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic, 2.0 Generic and 1.0 Generic

Poza wzrostem stawki opłat drogowych, Oslopakke 3 warunkuje m.in. modernizację stacji Majorstuen i rozwój Fornebubanen. Kolejne środki zostaną przeznaczone także na ruch tramwajów i autobusów miejskich. Zainicjowana będzie także budowa lub przebudowa tuneli w regionie.

Źródła: Statens vegvesen, MojaNorwegia.pl
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Martin19

27-05-2024 17:58

wiecie co ..niema co się szarpać na rym forum .. każdy wie ze dla Norwegów wisi i dynda czy ty mieszkasz czy chcesz mieszkać czy twoje dzieci się tu urodziły czy nie … jest tyle obcokrajowcow w norge ze im to dynda .. do tego Ukrainy się najechało i oni już wchodzą na rynek pracy za Polaków … rolnictwo / industri itd….. uspokajam .. Polacy byli i będą Polakami w No nie ważne ile lat mieszkasz i czy muwisz super po norwesku ..korzenie z polski i temat zamknięty!. Jak przyjdzie jakiś Ukrainiec do mojej pracy zwijam żagle .. nie wyobrażam sobie pracowac znini..ani ciapatym .. jakoś mie się zawsze ślizgało .. przykład —- Polak pracujący w No 15 lat a Ukrainiec 1rok i on jest wyżej bo bidulek uciekał bo wojna.. Polak dalej będzie kopany po dupie w No ..

Tytus Romek

27-05-2024 17:56

1850 NOK w tym miesiącu. Masakra

Xx1

26-05-2024 23:20

Przestań zaczepiać tu ludzi. Wypowiedz się na dany temat i tyle. Było tu kilka osób, które głównie prowokowały tu kłótnie, na szczęście znudziło im się. Chcesz do nich należeć? Może ty żyjesz tu sam i możesz w każdej chwili spakować walizki i udać się do kraju gdzie jest lepiej. U mnie dzieci się tu wychowały, postawiłem na ten kraj i zależy mi by było tu dobrze. Posłuchaj Norwegów, ambitnych Norwegów co sądzą na ten temat, to co pisałem to nie moje słowa tylko ich.

Eli Bulls

26-05-2024 18:26

Xx1 bedzie nam ciebie brakowalo

Xx1

26-05-2024 16:16

Rozwój to głównie tani transport i przepływ informacji. Norwegia rządzą ludzie oderwani od rzeczywistości, ta są ludzie, którzy w większości nawet nie zbliżyli się do biznesu, a jeśli tak to szybko z niego uciekli na bezpieczne państwowe posady by decydować o sprawach, którymi sami boją się zajmować. To nie są moje słowa, to są słowa bardzo bogatych Norwegów, którzy uciekli do innych krajów i zarabiają tam kupę kasy, śmiejąc się z jenta loven. To wszystko zaczyna przypominać komunizm z jego absurdami. Ci politycy jeśli napotkają jakiś problem to nie przychodzi im do głowy by dać ludziom więcej „wędek”, tylko dają więcej „ryb” a rolnemu są coraz większe. My z naszą mentalnością, jeśli widzimy że koszty rosną to więcej pracujemy, kombinujemy by to przetrwać, oni czekają aż urzędnicy ich problemy rozwiążą. Jesli to państwo ma podążać w tym kierunku to trzeba naprawdę zastanowić się nad ewakuacją, życie ma się jedno a zmarnować je na bycie w kraju rządzonym przez durnych ludzi to poważny błąd. Jesli następny rząd nie przywróci tego kraju na właściwe tory to nie będzie się tu nad czym zastanawiać.

Myśliwy

26-05-2024 14:31

Oplata karna dla jazdego który się ośmieli na fanaberie i luksus posiadania samochodu. Walka z kierowcami dla chorej ideilogii zero co2.

Martin19

26-05-2024 13:47

Masakra … kto napisze szczerze ile wydaje miesięcznie na bompenger ?? To jest jakaś tragedia z tymi bramkami .. jadąc do pl na urlop przez danie Niemcy zero bramek a tu jedna E18 i kurwa same bramki Stavanger - Oslo .. masakra

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok