Obowiązek ograniczenia ruchu samochodów dotyczy Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger i Tromsø.
Fot. materiały prasowe Trygg Trafikk
Pięć najważniejszych miast Norwegii zobowiązało się ograniczyć ruch samochodowy. Od zrealizowania celu uzależnione jest pozyskanie środków na realizację inwestycji sprzyjających pieszym oraz rozwój transportu publicznego. Jak wynika ze statystyk, samorządy nie radzą sobie z zadaniem.
Do realizacji celu zobowiązały się Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger oraz Tromsø i sąsiadujące z nimi gminy, z którymi tworzą obszary metropolitalne. W zamian za utrzymanie zerowego wzrostu liczby samochodów osobowych, które poruszają się po miastach, ośrodki miały otrzymać od państwa środki pieniężne. Dotacje miałyby być przeznaczone na inwestycje w transport publiczny, ruch pieszy i rowerowy, rozwój dróg i związany z tym rozwój miast.
Jak informuje NRK, plany udaje się realizować jedynie w Stavanger oraz Tromsø. Ruch samochodowy w pozostałych miastach wciąż wzrasta.
Największe miasta Norwegii z problemami
Pełne dane za 2023 rok nie są jeszcze dostępne, jednak w okresie od stycznia do sierpnia ruch samochodów osobowych w Oslo wzrósł o 0,6 proc. i 2,1 proc. w Bergen – w porównaniu do analogicznego momentu 2022 roku. W Trondheim od stycznia do września wskaźnik wyniósł 3,8 proc.
W Bergen największy problem stanowi duży wzrost liczby elektrycznych samochodów osobowych. Stanowią już 44 proc. floty mieszkańców. – Prognozy pokazują, że w 2034 roku do punktu poboru opłat w Bergen będzie trafiało 320 tys. samochodów osobowych dziennie, o 28 proc. więcej niż zakładano – alarmuje NRK. Jeśli zniżki dla posiadaczy elbili zostaną ograniczone, liczba samochodów będzie o 40 tys. większa niż cel zerowego wzrostu.
Prognozy wskazują, że do 2040 roku liczba samochodów w Oslo zwiększy się o 17 proc.Źródło: stock.adobe.com/licencja standardowa
Stavanger i Tromsø ze sposobem na samochodozę
Cel zerowego wzrostu udało się zrealizować w Tromsø i Stavanger. W pierwszym mieście odnotowano spadek o 4,2 proc. (w 2022 roku) i 6,1 proc. (od stycznia do sierpnia 2023 roku). W drugim z nich ruch samochodowy spadł o 5,0 proc. w październiku 2023 roku. Jak tłumaczą przedstawiciele obu samorządów, plany stały się realne przez upowszechnienie wykorzystania rowerów oraz rozwój siatki połączeń autobusowych. Gminy wprowadziły atrakcyjne ceny biletów oraz ograniczyły liczbę miejsc parkingowych w okolicach zakładów pracy.
Tylko w Stavanger w październiku 2023 roku liczba przejazdów komunikacją miejską wzrosła o 18 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Wykorzystanie rowerów poprawiło się o 51 proc.
Źródła: NRK, MojaNorwegia.pl
Reklama
19-01-2024 11:49
2
0
Zgłoś
16-01-2024 21:31
16
0
Zgłoś
16-01-2024 20:10
15
0
Zgłoś
16-01-2024 19:17
26
0
Zgłoś