Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Transport i komunikacja

Miliardowa strata Ryanair: „państwowe pakiety pomocowe zakłócają konkurencję”

Emil Bogumił

02 lutego 2021 10:54

Udostępnij
na Facebooku
Miliardowa strata Ryanair: „państwowe pakiety pomocowe zakłócają konkurencję”

Władze Ryanaira liczą na pomyślny przebieg krajowych programów szczepień. Fot. Piotr Mitelski, materiały prasowe Ryanair

W ostatnim kwartale 2020 roku Ryanair odnotował stratę 3,1 mld koron norweskich. Kwota odpowiada 306 mln euro. Rok wcześniej spółka chwaliła się zyskiem w wysokości 87,8 mln euro. Jak twierdzą przedstawiciele przedsiębiorstwa, do trudnej sytuacji przyczyniła się pandemia oraz szczególne traktowanie państwowych przewoźników przez europejskie rządy.
W raporcie podsumowującym czwarty kwartał 2020 roku Ryanair zwraca uwagę, że państwowe transze pomocowe dla przewoźników takich jak Alitalia, Air France, KLM, SAS i Lufthansa są nielegalne oraz zakłócają konkurencję na rynku europejskim. Dodają, że wsparcie jedynie części branży, doprowadza do nierówności. Podali również przykłady spółek, które nie otrzymały pomocy i z tego powodu zbankrutowały. Odnieśli się do Flybe, Germanwings, Level i Montenegro Airlines. – Zauważamy jednak, że w najbliższych latach możliwości przewozowe europejskich przewoźników zmaleją. Będzie to szansa wzrostu dla Ryanaira – czytamy w raporcie.

Kolejny rok deficytu irlandzkiej spółki

Według prognoz przedsiębiorstwa, 2021 roku również będzie związany ze znaczną stratą. Po problemach w 2020 roku, deficyt prognozowany jest na kolejne miesiące. Do końca roku wyniesie maksymalnie 950 mln euro, czyli blisko 10 mld koron norweskich. Ryanair ma w tym czasie obsłużyć od 26 do 30 mln pasażerów. Problemy nie wpłynęły na rozwój spółki. W grudniu 2020 roku przewoźnik zamówił 75 nowych Boeingów 737 MAX, które odnowią flotę przedsiębiorstwa. Pierwsze będą dostępne wiosną 2021 roku.
Nowe samoloty pomieszczą większą liczbę pasażerów. W kabinie znajdzie się miejsce dla 197 osób.

Nowe samoloty pomieszczą większą liczbę pasażerów. W kabinie znajdzie się miejsce dla 197 osób. Fot. Pixabay.

Prezes spółki, Michael O'Leary, twierdzi, że wiosną ruch pasażerski wyniesie 20-25 proc. poziomu sprzed pandemii. Najpóźniej we wrześniu powinien osiągnąć 70 proc. normy. Dalsze wzrosty będą możliwe, jeśli powiodą się programy szczepień. Pozytywny scenariusz zakłada, że funkcjonowanie branży powróci do normy zimą 2021/2022.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok