Na zdjęciu: obecna, jedyna nitka Oslofjordtunnelen.
Fot. Trond Strandsberg, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Minister transportu Jon-Ivar Nygård ogłosił nową inwestycję na trasie E134. W 2024 roku rząd sfinansuje budowę nowego tunelu biegnącego pod Oslofjord. Odcinek ma odciążyć m.in. ruch drogowy w Oslo.
– Tunel to długo wyczekiwany projekt, który zmniejszy ryzyko różnych zagrożeń i poprawi dostępność komunikacyjną – powiedział 28 sierpnia minister transportu. Zwrócił także uwagę, że obecna konstrukcja biegnąca pod Oslofjord nie spełnia stawianych przed nią zadań. Przez ciągłe wypadki i inne nieprzewidziane zdarzenia często pozostaje zamknięta. – Nie jest to dobre rozwiązanie dla osób dojeżdżających do pracy, jak i społeczności biznesowej, która odpowiada m.in. za dostawy – dodał Jon-Ivar Nygård.
Koszt nowego połączenia na trasie E134 ma zamknąć się w kwocie 6,5 mld NOK. Wiosną 2022 roku Zarząd Dróg Publicznych (Statens vegvesen) umieścił go na szczycie listy priorytetów inwestycji drogowych Norwegii. Formalności związane m.in. z wyłonieniem wykonawcy mają zakończyć się latem 2024 roku, poinformowała instytucja.
Kierowcy organizują protest
29 sierpnia kierowcy zatrudnieni w branży transportowej zorganizowali demonstrację, która ma wymusić na rządzących przyspieszenie inwestycji w ramach Oslofjordu. O 16:00 rozpoczęła się zbiórka samochodów ciężarowych na trasach E134 i E18. Wyruszyli z Lierstrandy, po wschodniej stronie tunelu Oslofjord oraz Vestfold. – Celem manifestacji jest nakłonienie polityków do przyspieszenia prac nad Oslofjordtunnelen, rozwoju połączenia E134-E18 w Dagslett oraz budowy całodobowych miejsc odpoczynku w okolicy – wyjaśniają przedstawiciele Norweskiego Stowarzyszenia Kierowców Samochodów Ciężarowych.
Trasa E134 z uwzględnionym Oslofjordtunnelen. Materiały prasowe Statens vegvesen
Pierwszy tunel pod Oslofjord otwarto w 2000 roku. Inwestycja obejmowała rozbudowę trasy E134 od z Bjørnstad w gminie Røyken do Vassum w gminie Frogn. Jest główną alternatywą dla podróży przez Oslo. Ma długość 7306 metrów. Umożliwia podróż po jednym pasie w obu kierunkach.
Źródła: Statens vegvesen, NRK, Norweskie Stowarzyszenie Kierowców Samochodów Ciężarowych