Grupa Volkswagen inwestuje w rozwój motoryzacji elektrycznej we wszystkich państwach świata.
Fot. materiały prasowe Volkswagen
Møllergruppen – spółka odpowiedzialna za pojazdy grupy Volkswagen w Norwegii – jako pierwsza firma zrezygnuje ze sprzedaży samochodów napędzanych benzyną lub olejem. Zmiany zaczną obowiązywać w kraju fiordów 1 stycznia 2024 roku. Decyzja pokrywa się z zapisami polityki klimatycznej rządu.
Do połowy sierpnia 2022 roku grupa Volkswagen sprzedała w Norwegii 8 500 samochodów. 6 900 z nich to w pełni elektryczne pojazdy osobowe. Dobre wyniki sprzedaży pozwoliły podjąć decyzję o wycofaniu z rynku kraju fiordów aut zasilanych paliwami kopalnymi. – Jeśli uda nam się osiągnąć nowy długoterminowy cel, który wszyscy wspieramy, to do 1 stycznia 2024 r. porzucimy w Volkswagenie sprzedaż samochodów z silnikiem diesla, benzyny i hybryd typu plug-in. [...] To mocny sygnał zarówno dla polityków, konsumentów, jak i kolegów z branży – komentuje na łamach Postsen Ulf Tore Hekneby, dyrektor Møllergruppen.
Niemiecki koncern zdobywa coraz silniejszą pozycję na norweskim rynku. W pierwszej połowie 2022 roku model VW ID.4 zajął drugie miejsce w rankingu popularności nowych aut na drogach. Z kolei ID.3 piastował pozycję lidera rankingu sprzedaży. Kierowcy w kraju fiordów decydowali się także na modele ID.5 oraz ID.Buzz, które wyprzedano do końca roku jeszcze przed debiutem.
Elektryki znikną z norweskich salonów?
Norweski plan zakłada, że od 2025 roku na drogi kraju fiordów będą wyjeżdżać jedynie nowe samochody elektryczne. Aby zrealizować postanowienie i zachęcić obywateli do inwestowania w pojazdy na prąd, norweski rząd wprowadzał przez lata szereg ulg dla właścicieli takich właśnie aut. Samochody elektryczne nie są jednak najpopularniejszym środkiem transportu w Norwegii. Do połowy grudnia 2021 roku stanowiły 15,6 proc. ogólnej liczby pojazdów osobowych zarejestrowanych w Norwegii. Spośród 2 890 591 zarejestrowanych aut 451 831 to elblie. – Może się wydawać, że proces zmiany norweskiej floty samochodów jest powolny, ale przebiega on w normalny sposób – komentował na koniec 2021 roku Espen Andersson, jeden z dyrektorów Statens vegvesen.
Norweski rząd musiał wprowadzić opłaty związane z elbilami, ze względu na wzrastającą popularność pojazdów elektrycznych.Fot. Norsk Elbilforening (Norweskie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych), CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
W 2021 roku w Norwegii zarejestrowano 176 276 nowych samochodów osobowych. Osiągnięto nowy rekord sprzedaży aut w kraju fiordów. 113 715 z nich to pojazdy elektryczne, co stanowi 64,5 proc. udziału rynku. To także historyczny wynik.
Reklama
30-12-2022 07:57
0
0
Zgłoś
24-08-2022 09:58
4
0
Zgłoś
23-08-2022 21:37
17
0
Zgłoś
23-08-2022 20:37
6
0
Zgłoś
23-08-2022 20:02
12
0
Zgłoś