Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Transport i komunikacja

Kamień milowy dla polskich elbili. Nad Wisłą może powstać 300 000 elektryków rocznie

Emil Bogumił

10 maja 2024 13:33

Udostępnij
na Facebooku
1
Kamień milowy dla polskich elbili. Nad Wisłą może powstać 300 000 elektryków rocznie

Na zdjęciu: jeden z prototypów Izery. Materiały prasowe EMP

Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera. Dokument jest kluczowy dla spółki ElectroMobility Poland. Umożliwi budowę fabryki na obszarze Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Docelowo linię produkcyjną ma opuszczać 300 tys. samochodów elektrycznych rocznie.
– Fabryka ElectroMobility Poland będzie pierwszą inwestycją powstałą na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Zakład zostanie wybudowany w dwóch etapach z maksymalną roczną zdolnością produkcyjną 300 tys. samochodów. Pozwolenie zostało wydane dla etapu pierwszego, którego powierzchnia zabudowy wyniesie 169 tys. metrów kwadratowych. [...] Do końca 2026 roku zatrudnienie w fabryce może znaleźć nawet dwa tys. osób – poinformował Urząd Miasta Jaworzna.

Dalsza przyszłość spółki EMP zależy od decyzji rządu. Decyzja o rozpoczęciu inwestycji należy do Ministerstwa Aktywów Państwowych. Władze centralny zakończyły także audyt dotyczący stanu przyszłego producenta Izery. Jak informuje redakcja Auto Świat, nie wykazał żadnych nieprawidłowości, poza opóźnieniami w przeprowadzeniu przedsięwzięcia.

Przetarg na realizację inwestycji ElectroMobility Poland w Jaworznie wygrała spółka akcyjna Mirbud od ponad 30 lat specjalizująca się m.in. w budownictwie przemysłowym. List intencyjny podpisano w marcu 2024 roku w Warszawie.

Co dalej z fabryką polskich elbili?

W ostatnich miesiącach kwestia produkcji Izery nad Wisłą pozostawała w zawieszeniu. Temat powrócił na łamy mediów branżowych w marcu i kwietniu. Okazało się wówczas, że rząd PiS obiecał nieujawnionym dotąd dokumentem 3,5 mld PLN na rzecz ElectroMobility Poland. Obecna koalicja nie wycofała się jednak z obietnic.

Przyszłość Izery wyjaśnił Paweł Poneta, prezes ElectroMobility Poland. – Wszystkie zgromadzone dokumenty i analizy przeprowadzone w ostatnich tygodniach – w tym także wyniki procesu due diligence inwestycji – zostały przekazane przedstawicielom administracji państwowej nadzorującym funkcjonowanie EMP. Spółka uzyskała także pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego w Jaworznie, które – po uprawomocnieniu – kończy proces formalny związany z przygotowaniem do inwestycji, umożliwiając rozpoczęcie prac budowlanych. Wykonane prace analityczne, przedstawiona dokumentacja oraz wyniki dotychczasowych audytów i kontroli stanowią podstawę dla rzetelnej oceny projektu i umożliwią podjęcie kierunkowych decyzji właścicielskich – czytamy na łamach Auto Świat.
Wybranie nazwy Izera (rzeka płynąca przez Polskę i Czechy) ma umożliwić popularyzację marki za granicą.

Wybranie nazwy Izera (rzeka płynąca przez Polskę i Czechy) ma umożliwić popularyzację marki za granicą.Materiały prasowe EMP

Spółka ElectroMobility Poland S.A. realizuje projekt stworzenia od podstaw nowej polskiej marki motoryzacyjnej samochodów elektrycznych Izera. W 2023 roku ElectroMobility Poland S.A. podpisała porozumienia o współpracy z koncernem Geely oraz studiem projektowym Pininfarina. Na koniec 2023 roku projekt, uwzględniając wszystkie strumienie prac oraz metodologię branżową, został zrealizowany w około 40 proc.

Docelowo fabryka w Jaworznie w woj. śląskim ma zatrudniać trzy tys. pracowników i być przygotowana do produkcji 150 tys. aut rocznie w pierwszym etapie, z możliwością rozbudowy mocy produkcyjnych do 300 tys. samochodów rocznie.

Źródła: EMP, Urząd Miasta Jaworzna, Auto Świat, MojaNorwegia.pl
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Ryszard Lwie Serce

13-05-2024 15:30

Marzenia ściętej głowy. 300 tys aut rocznie w Polsce?! Hehe. Nie zdają sobie sprawy z logistyki w ogóle. 1000 aut dziennie do wydania. Tyle to nawet tesla w całej Europie nie sprzedaje!
Tak wiem ,że mowa o produkcji a nie sprzedaży. Ale gdzieś to musi stać zanim wyjedzie do klienta.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok