Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Faktury, umowy i płatności: opłaty bramkowe w Norwegii bez tajemnic Transport i komunikacja
Maja Zych 12 lutego 2020
13:57

Faktury, umowy i płatności: opłaty bramkowe w Norwegii bez tajemnic

9
Skomentuj
System opłat bramkowych został w Norwegii zautomatyzowany i nie trzeba już uiszczać opłaty przy każdym przejeździe. wikimedia.org / Peter Fiskerstrand / Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Unported, 2.5 Generisk, 2.0 Generisk og 1.0 Generisk.
Norweski system opłat bramkowych (bompenger) od lat budzi duże niezadowolenie u wielu mieszkańców, ale też wątpliwości u osób, które przyjeżdżają do Norwegii z zagranicy. Płatne przejazdy nad fiordami niespecjalnie przypominają bowiem polskie pobieranie opłat za autostrady – tutaj wszystko odbywa się automatycznie, a wszelkie płatności załatwiane są po otrzymaniu faktury.
W artykule przedstawiamy dlatego podstawowe informacje na temat tego, na czym polega system opłat bramkowych oraz jak wygląda kwestia płacenia za przejazdy zarówno dla osób mieszkających w Norwegii, jak i turystów, którzy nad fiordy wybierają się tylko na chwilę.
Reklama

Bompenger to podatek, którzy kierowcy płacą za korzystanie z publicznych i prywatnych dróg, tuneli czy mostów. Zebrane pieniądze w większości przeznaczane są na realizację dalszych projektów drogowych. Opłaty bramkowe mają też ograniczyć ruch w godzinach szczytu oraz zanieczyszczenie powietrza w centrach miast.

Zautomatyzowany system

W Norwegii system bompenger jest automatyczny, co oznacza, że kierowcy przejeżdżają przez bramki bez zatrzymywania się, a ich przejazd rejestrowany jest przez kamery – dopiero na podstawie zebranych danych wystawiana jest faktura za naliczone koszty. Obsługą opłat bramkowych nad fiordami zajmuje się wielu operatorów, którzy odpowiedzialni są za konkretne rejony kraju – stawki, jakie obowiązują za przejazdy na danych odcinkach, również różnią się od rejonu, a także od rodzaju samochodu, jakim się porusza. Najmniej płacą samochody elektryczne i te z napędem wodorowym, podczas gdy najwyższymi opłatami obciążone są auta z silnikiem diesla.

AutoPASS to podstawa

Wygodną, ale też korzystną opcją rozliczania opłat bramkowych jest podpisanie umowy AutoPASS z miejscowym operatorem, która jest elektronicznym systemem naliczania opłat za przejazdy. Nie ma jednak możliwości opłacenia jednorazowego abonamentu, który umożliwiłby jazdę po Norwegii bez ograniczeń – specjalne urządzenie (bombrikke) każdorazowo rejestruje przejazd płatnym odcinkiem, za który naliczana jest opłata. Aby korzystać z bombrikke, trzeba jedynie wpłacić zwrotną kaucje w wysokości 200 koron i przymocować ją zgodnie z instrukcją w pojeździe. Listę firm, z którymi można zawrzeć umowę, można znaleźć m.in. na oficjalnej stronie AutoPASS.

Posiadając ważną umowę AutoPASS, faktury można otrzymywać zarówno pocztą, jak i przez internet – m.in. na adres mailowy lub w popularnej aplikacji mobilnej Vipps. Można także utworzyć zlecenie stałe – tzw. AvtaleGiro – dzięki czemu opłaty za rachunki za korzystanie z norweskich dróg będą pobierane automatycznie z konta.

Jedynym miejscem w Norwegii, gdzie na miejscu pobierana jest opłata za przejazd, jest Tunel Atlantycki w okręgu Møre og Romsdal.

Umowa AutoPass to nie tylko wygoda, ale też inne korzyści – można się m.in. cieszyć z nawet 20 proc. rabatu za każdy przejazd czy też tzw. zasady godzinowej (timesregel). Oznacza to w praktyce, że na przykład w Oslo kierowcy w ciągu 60 minut jazdy zapłacą jedynie za jeden z przejazdów przez bramki w danym obszarze.

Umowa AutoPass jest ważna w całej Skandynawii i wszystkie przejazdy są naliczane na zbiorczej fakturze.

Opłaty w Norwegii pobierane są również za przejazdy przez niektóre mosty czy tunele.
Opłaty w Norwegii pobierane są również za przejazdy przez niektóre mosty czy tunele. unsplash.com

Jazda bez umowy?

Kwestia płatności za bramki może być też zagwozdką dla osób, które po Norwegii samochodem poruszają się sporadycznie i nie mają zawartej umowy AutoPASS – w takich sytuacjach kierowcy również nie muszą zatrzymywać się i uiszczać opłaty. Faktura za przejechane odcinki, wystawiona na podstawie zdjęcia rejestracji samochodu, zostanie dostarczona na adres właściciela pojazdu, a termin jej otrzymania zależeć będzie przede wszystkim od wysokości opłaty. W przypadku największego operatora, firmy Fjellinjen, kierowcy, którzy w ciągu miesiąca przekroczą koszty w wysokości 500 koron, mogą spodziewać się faktury raz w miesiącu. Jeśli jednak miesięczne opłaty nie przekroczą tej kwoty, faktura zostanie wysłana po przekroczeniu 500 koron lub w ciągu trzech miesięcy.

Turyści też muszą płacić

Opłaty bramkowe nie ominą też turystów. Poruszając się po Norwegii zagranicznym samochodem warto jednak najpierw zarejestrować go na stronie Euro Parking Collection plc, podając m.in. rodzaj pojazdu oraz zużywanego paliwa – to właśnie ta firma odpowiedzialna jest bowiem za wystawianie faktur dla aut niezarejestrowanych w Norwegii. W przeciwnym razie, nawet jeśli będziemy poruszać się samochodem hybrydowym czy elektrycznym, zostanie naliczona najwyższa możliwa opłata w danej taryfie.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
Maciej Zawadzki
Maciej Zawadzki 16-02-2020 14:06

Co w sytuacji kiedy nie otrzymałem faktury, a minęło już prawie dwa lata od przejazdu. Auto pierwszy raz w Norwegii, tylko jeden przejazd tam i z powrotem. Okolice Oslo

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
nivel
nivel 13-02-2020 09:50

Jest wiele spolek ktore zarabiaja na bramkach potezna kase a panstwo ma tylko 15 procent przychodu, spolki nigdy z tego nie zrezygnuja juz jedna partia prubowala zniesc oplaty i klops, bedzie coraz wiecej bramek i drozej. Norwedzy nie maja nic do powiedzenia -- pelna demokracja== za jakis czas micha ryzu i do roboty

2
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
high octane
high octane 13-02-2020 09:15

Jak w sredniowieczu. Myto za przejazd mostem, wjazd do miasta. Pokazcie mi drugi taki kraj w europie, ktory ma takie idiotyczne oplaty. Z zebranych podatkow potem oplacaja zycie azylantom.

5
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Byk Miks
Byk Miks 13-02-2020 08:31

Wyjątkowo słaby i wprowadzający w błąd i zamieszanie artykul. Jest wiele samochodów, które muszą mieć podpisana umowę z Autopass - w tekście o tym ani słowa. Bez takiej umowy mandat wynosi 8000 kr przy pierwszej, oraz 15000 kr przy drugiej kontroli.

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
nivel
nivel 13-02-2020 07:57

Na d.... zawsze byla najlepsza kasa MN zmienia branze

6
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Maciej xXx
Maciej xXx 12-02-2020 23:39

MN to teraz jakiś portal erotyczny? Komentarze zwykłych użytkowników po 20minutach są usuwane, a ogłoszenia kurtyzan całymi dniami wiszą

22
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
boj fra oszlo
boj fra oszlo 12-02-2020 18:23

Kwit21 napisał:
Od kilku lat nie przychodzą żadne faktury za bramki.Auto no Pl rejestracji


...Rysiu
...może wysyłają na adres klubu sportowego ,,Tęcza,,

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Ryszard Ohucki
Ryszard Ohucki 12-02-2020 18:16

Od kilku lat nie przychodzą żadne faktury za bramki.Auto no Pl rejestracji

5
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
nivel
nivel 12-02-2020 15:52

U mnie bramke zamontowali na wjezdzie do domu do kibla i lodowki ciekawe co jeszcze wymysla zeby kase sciagnac

6
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Finanstilsynet zaciska kredytowy pas. Od 15 maja nowe regulacje

Finanstilsynet zaciska kredytowy pas. Od 15 maja nowe regulacje

Eff.14,9%, 65000kr, 5 år, kost 28730kr, Tot. 93730kr Reklama

Bliżej nas