Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Częściej zamknięte niż przejezdne? Pechowa 13 na czele tras, o których tej zimy kierowcy mogli zapomnieć

Monika Pianowska

03 marca 2018 08:00

Udostępnij
na Facebooku
1
Częściej zamknięte niż przejezdne? Pechowa 13 na czele tras, o których tej zimy kierowcy mogli zapomnieć

Zimą 2017/2018 rekordzistką wśród tras zamykanych w Norwegii z powodu złych warunków do jazdy jest riksvei 13. pixabay.com/ fot. zdenekhumpal/ CC0 Creative Commons

Według danych Zarządu Dróg i Autostrad najbardziej uczęszczane drogi w górzystych terenach centralnej i zachodniej Norwegii w bieżącym sezonie zimowym były zamknięte na łącznie ponad… 75 dni.
Absolutną rekordzistką spośród pechowych odcinków tras okazuje się – jak w zabobonach – krajowa 13. W ciągu ostatnich trzech miesięcy przejazd przy Vikafjellet w Sogn og Fjordane był wyłączony z ruchu dwa razy dłużej niż w trakcie całej zeszłej zimy.

Mieszkańcy gminy Vik musieli się bez niej obchodzić już w sumie przez 31 dni. Tuż trasą nr 13 znajduje się na podium droga powiatowa 53 z wynikiem 12,5 dób w stanie zamknięcia.

Lepiej dmuchać na zimne i… zamknąć drogę

Częste utrudnienia i ograniczanie ruchu na norweskich szosach ma ścisły związek z warunkami atmosferycznymi panującymi w Norwegii od początku roku. Mieszkańcom kraju fiordów szczególnie dał się we znaki wyjątkowo śnieżny i mroźny luty, który wiele (nie tylko górskich) przejazdów uczynił niebezpiecznymi i ciężkimi do pokonania.

Chociaż trasie nr 13 daleko jeszcze do wyniku z sezonu zimowego 2014/2015, kiedy na wysokości Vikafjellet była zamknięta łącznie przez 81 dni, może się do niego zbliżyć, ponieważ póki co nie zanosi się na rychłe nadejście wiosny.

Oto najczęściej zamykane górskie przejazdy w Norwegii (Sogn og Fjordane) zimą 2017/2018:

  • Rv13 Vikafjellet: 755 godz. 8 min
  • Fv 53 Tyin-Årdal: 302 godz. 38 min
  • Fv50 Hol-Aurland: 266 godz. 52 min
  • Rv15 Strynefjellet: 193 godz.
  • Rv7 Hardangervidda: 157 godz. 25 min
  • Ev134 Haukelifjell: 76 godz. 30 min
  • Rv52 Hemsedal: 55 godz. 57 min
Chociaż mieszkańcy regionu zdążyli się przyzwyczaić do utrudnień napotykanych notorycznie na górskich przejazdach, wielu na pewno liczy, że Statens Vegvesen nie pozostawi ich na zawsze na pastwę żywiołów. Rozsądnym rozwiązaniem i gwarancją pewniejszego transportu byłby np. tunel. Na duży projekt drogowy przy Vikafjellet kierowcy będą jednak musieli jeszcze trochę poczekać.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Jan Henryk Wachala

04-03-2018 12:57

Lepiej jest zamknać drogę niż dopuscić do zamarzniecia ludzi.
Na takich fjeletach nie ma się gdzie schować przed zimnem.Niema takze drzew z ktorych mozna by rozpalic ognisko.
I wreszcie przewaznie niema zasiegu w telefonie aby wezwac pomoc.
Lepiej zatem poczekac pod szlabanem niż zamarznac .

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok