Rozliczenia podatkowe w Norwegii
bez wychodzenia z domu!
Wnioskuj online
zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Chcą pasów we wszystkich miejskich autobusach. Ma być przede wszystkim bezpiecznie Transport i komunikacja
Maja Zych 19 lutego 2020
11:43

Chcą pasów we wszystkich miejskich autobusach. Ma być przede wszystkim bezpiecznie

1
Skomentuj
Obecnie większość norweskich autobusów miejskich nie jest wyposażona w pasy bezpieczeństwa. Alasdair McLellan / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)
Bezpieczeństwo na norweskich drogach jest tematem, którym od wielu lat żyją nie tylko politycy, ale też media na całym świecie – Norwegia słynie bowiem z rekordowo niskiej liczby śmiertelnych wypadków i przez wielu stawiana jest jako przykład do naśladowania. Dobre efekty dla Norwegów nie są jednak powodem do spoczywania na laurach – kolejnym krokiem w celu ograniczenia niebezpiecznych zdarzeń drogach ma być zadbanie o bezpieczeństwo pasażerów komunikacji. Organizacja Trygg Trafikk (Bezpieczny Ruch Drogowy) wraz z mieszkańcami walczy teraz o wprowadzenie zapisu, który obligowałby miasta do zakupu wyłącznie autobusów wyposażonych w pasy bezpieczeństwa.
Obecnie miejskie autobusy nie są objęte przepisami, które nakładają wymóg posiadania pasów na wszystkich miejscach siedzących, mimo że wiele z nich na niektórych trasach regularnie przekracza prędkość 70 km/h.
Reklama

Czas na stanowcze kroki

Już od lat kwestią bezpieczeństwa na norweskich drogach zajmuje się organizacja Trygg Trafikk, która tym razem podjęła temat zapewnienia większego bezpieczeństwa pasażerom komunikacji miejskiej.

– Chcemy pasów na wszystkich miejscach siedzących w nowych autobusach, niezależnie od ich klasy – mówi przewodniczący Trygg Trafikk w Møre og Romsdal, Per Gjerde.

Bezpieczniejszych autobusów miejskich domaga się też wielu mieszkańców norweskich miast, którzy sami zwracają uwagę na zagrożenie, jakie niesie ze sobą podróżowanie bez zapiętych pasów zarówno dla siebie, jak i dla innych pasażerów. Według informacji Statens vegvesen (Państwowy Zarząd Dróg) uderzenie przy prędkości 50 km/h może się bowiem równać upadkowi z 10 metrów – przy 90 km/h natomiast siła uderzenia jest porównywalna z upadkiem z 30 metrów.

Oprócz tego organizacja zamierza też walczyć o wprowadzenie regulacji, które zabraniałyby oferowania miejsc stojących na trasach, na których autobusy osiągają powyżej 50 km/h. Podkreślają bowiem, że w przypadku gwałtownego hamowania przy takiej prędkości ludzkie ciało w momencie zderzenia jest narażone na poważne uszkodzenia, które mogą prowadzić do śmierci.
Pasy bezpieczeństwa są spotykane najczęściej w autokarach lub autobusach kursujących na dłuższych dystansach.
Pasy bezpieczeństwa są spotykane najczęściej w autokarach lub autobusach kursujących na dłuższych dystansach. Travelarz / CC BY-SA 3.0 PL (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/deed.en)

Część zmian już zatwierdzona

Starania organizacji Trygg Trafikk mają już odzwierciedlenie w nowych umowach na zakup autobusów, które zawarły władze okręgu Møre og Romsdal. Zgodnie z zapisami wszystkie pojazdy, które od 2021 roku trafią do użytku mieszkańców, będą wyposażone w pasy bezpieczeństwa – wiele z nich będzie miało też maksymalnie 45 proc. miejsc stojących, podczas gdy obecnie przeważają pojazdy, w których miejsca siedzące stanowią zdecydowanie mniejszą część pojemności.

Teraz organizacja Trygg Trafikk będzie pracować też na tym, aby podobne przepisy zostały wprowadzone również w innych rejonach Norwegii, co – ich zdaniem – ma znacząco przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu pasażerów.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
Keri H
Keri H 19-02-2020 16:39

Glupota norwegow nie zna granic. A wiec w Bergen nie pojade w godzinach szczytu z centrum na Åsane, pniewaz do centrum on juz zawsze jest pelny, a bedzie zabierac tylko z miejscami siedzacymi, poniewaz dalej jest autostrada i moze jechac 80km-h. Wciskaja ludziom kit, ze to sami ludzie sie tego domagaja. Paranoja.

1
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Jak nowy skatteoppgjør wpływa na twoje obecne i przyszłe kredyty

Jak nowy skatteoppgjør wpływa na twoje obecne i przyszłe kredyty

Eff.14,15%, 100000kr, 5 år, kost 37120kr, Tot.137120kr Reklama

Bliżej nas