Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Totalna rewolucja cenowa w MultiNOR od teraz nowe, NIŻSZE ceny!

Reklama

Transport i komunikacja

Kolejna podwyżka opłat drogowych w rejonie stołecznym. Nowy cennik bompenger dotknie też kierowców aut elektrycznych

Monika Pianowska

08 stycznia 2024 13:50

Udostępnij
na Facebooku
8
Kolejna podwyżka opłat drogowych w rejonie stołecznym. Nowy cennik bompenger dotknie też kierowców aut elektrycznych

W Osloringen i Indre Ring pobierane są opłaty w obu kierunkach. wikimedia.org/ fot. Kjetil Ree/ https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en

1 stycznia w życie weszła zmieniona taryfa dla pakietu Oslo 3 (Oslopakke 3). To piąta podwyżka opłat drogowych w regionie stołecznym w ciągu trzech lat. Dotyczy większości rodzajów pojazdów.
Do czerwca 2019 r. samochody elektryczne jeździły bezpłatnie po obrębie poboru opłat w Oslo. Kiedy wprowadzono podatek drogowy od aut na prąd, cena w centralnej strefie (indre ring) wynosiła 4 korony. Od tego czasu stawka wzrosła kilkukrotnie, najnowsza podwyżka zaczęła obowiązywać wraz z początkiem roku 2024.

Są drobne ulgi

Nowa cena przejazdu płatną strefą dla samochodów elektrycznych poza godzinami szczytu wynosi już 16 koron, co oznacza wzrost stawki o 2 korony. W przypadku samochodów benzynowych i z silnikiem diesla nastąpiła podwyżka o 4 korony. Nowy cennik za regularne przejazdy w Oslo oznacza więc teraz odpowiednio 33 i 37 koron.
W Osloringen i Indre Ring pobierane są opłaty w obu kierunkach. Na granicy miasta (Bygrensen) bompenger płaci się wyłącznie w kierunku Oslo. W soboty, niedziele, święta państwowe i w lipcu nie jest wymagana dopłata za godziny szczytu.

Pieniądze zasilą inwestycje drogowe?

Opłatami bramkowymi w Oslo i okolicach zarządza firma Fjellinjen. Rejestruje około 32 miliony przejazdów miesięcznie i jest odpowiedzialna za obsługę oraz rozwój sprzętu i oprogramowania w 83 punktach poboru opłat regionie stołecznym..
Fragment cennika bompenger w Oslo.

Fragment cennika bompenger w Oslo.Fjellinjen/screenshot

W 2023 r. 3,59 mld koron trafiło na projekty z Oslo Bypakke 3, które obejmują transport publiczny oraz drogi i ścieżki rowerowe. Na swojej stronie internetowej Fjellinjen wymienia, że firma sfinansowała inwestycję publiczną, która obejmuje między innymi rozbudowę metra i Lørenbanen, a także nowe wagony metra i tramwaje, oraz kilka nowych terminali autobusowych i węzłów transportu publicznego w Oslo i Akershus.
W nadchodzących latach środki z Fjellinjen mają się przyczynić między innymi do budowy Fornebubanen i nowej sygnalizacji metra.
Źrodła: NTB, vartoslo.no, Fjellinjen
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Ryszard Lwie Serce

12-01-2024 17:18

W zimę przy mrozach poniżej 12-15 stopni masz równo połowę zasięgu. Zależnie od tego jaką masz baterię i jaki zasięg podaje producent odejmij sobie połowę. Żeby było jeszcze gorzej wzrasta zużycie o 100%. Teraz 32 kwh na 100 km .Czyli około 50 kr. I tak taniej

Dominik D

09-01-2024 17:13

300-350 km mi wystarczą

akwatomek

09-01-2024 16:35

Rece opadaja co oni robia z obywatelami. Od kilku lat tylko zabieraja lopatami a my coraz biedniejsi..

A G

09-01-2024 11:44

Rowerzyści też powinni płacić za używanie dróg

Martin19

09-01-2024 09:50

Mama pytanie do konkretnych kierowców elektryków co maja pare lat …. Tesla i innych ..proszę napisać prawdę jak to jest z bateria zasięgiem teraz tej zimy ??? Dzięki za zetelna odpowiedz

Martin19

09-01-2024 09:46

Ale lipa .ludzi napędzili na ELektryki i gowno teraz będą dobić .. i będzie coraz drożej ..w PL nie wyobrażam sobie żeby były bramki w mieście czy wyjazd z miasta … to się nazywa wolność w PL

N O

08-01-2024 21:57

Pieniądze zasilą kieszenie polityków złodzieji i oszustów a nie inwestycje drogowe. Do tej pory nie zasilili to i nie zasilą a drogi coraz gorsze dziura na dziurze trzeba uważać żeby koła nie urwać wielkie mi Oslo

Mirek Biłek

08-01-2024 14:43

El-varebil dlatego ma 0 NOK, bo nie dojedzie do Oslo przy takich mrozach.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok