Pierwsza podwyżka bompenger planowana jest we wrześniu. /zdjęcie ilustrayjne
NAF/materiały prasowe
Wzrost opłat za przejazd po aktualizacji pakietu transportowego Oslo 3 (Oslopakke 3) nie jest wystarczająco duży, aby osiągnąć cele klimatyczne norweskiej stolicy, uważa Urząd ds. Klimatu w gminie Oslo. Klimaetaten proponuje, by szczególnie kierowcy aut z silnikami benzynowymi i Diesla płacili wyższe bompenger.
Jeśli cel 95-proc. redukcji emisji do 2030 roku ma zostać osiągnięty, za przejazd trasami z płatnymi bramkami właściciele pojazdów generujących spaliny powinni uiszczać w godzinach szczytu nawet 85 koron, proponuje urząd. To dwa razy więcej niż przewiduje umowa Oslopakke 3 i prawie trzy razy więcej niż obecnie.
Klimaetaten zaleca, aby samochody elektryczne nie płaciły więcej niż 25 proc. tego, co spalinowe. W umowie widnieje zapis, że elbile mają uiszczać połowę stawki. W porozumieniu Oslopakke 3 taryfy wzrastają łącznie o około 40 proc. do 2024 roku, przy czym największy procentowy skok cen dotknie właśnie samochodów bezemisyjnych.
Norweska Federacja Samochodowa (NAF) krytykuje wzrost stawek. Źródło: materiały prasowe statens vevesen/fot. Knut Opeide
Oslopakke po kolejnych negocjacjach
Uzgodniona w kwietniu między Oslo i Viken umowa ustala, ile bompenger zapłacą kierowcy i na jakie środki transportu zostaną przeznaczone zgromadzone w ten sposób pieniądze (m.in. budowę linii Fornebu, nowy system sygnalizacji metra czy też konserwację tramwajów).
Pierwsza podwyżka planowana jest na 1 września br., a kolejna na styczeń 2024. Ważną zmianą jest to, że na wszystkich trzech obwodnicach na drogach wokół Oslo cena będzie taka sama. Nie zmienia to faktu, że cena za przejazd płatną drogą wzrośnie praktycznie trzykrotnie w przypadku np. aut z silnikiem Diesla w godzinach szczytu.
Poszkodowani właściciele aut z Dieslem
Dzisiaj stawka to 31 koron, we wrześniu trzeba będzie uiścić 37 koron, a od początku 2024 roku już 40 koron. Jeśli kierowca mieszka w sąsiedniej gminie i dojeżdża do pracy w Osloringen, dzienna opłata za przejazd wzrasta z 74 do 96 koron, i to już po zniżkach Autopass.
W przypadku elbili zgodnie z Oslopake 3 podwyżki wyniosą odpowiednio (dla przejazdu w obrębie Osloringen w godzinach szczytu): z 11 koron obecnie do 17 koron we wrześniu i 18,5 korony od 2024.
Źrodło: NRK
21-05-2022 22:05
29
0
Zgłoś
21-05-2022 21:50
5
0
Zgłoś
21-05-2022 21:46
15
0
Zgłoś
21-05-2022 20:40
10
0
Zgłoś
21-05-2022 18:26
21
0
Zgłoś
21-05-2022 17:10
29
0
Zgłoś
21-05-2022 16:36
24
0
Zgłoś