Transport i komunikacja
30 kilometrów na godzinę w całym Oslo. Propozycja radnych nie spodoba się kierowcom
7

W dzielnicach mieszkalnych zazwyczaj wprowadzone zostały już ograniczenia do 30 km/h. MN
Rada Miasta Oslo przygotowała propozycję zmian, która zakłada nowelizację przepisów dotyczących dozwolonej prędkości na terenie stolicy – radni chcą, aby zamiast 50 km/h, standardową prędkością kierowców samochodów było 30 km/h. Zmiany mają poprawić nie tylko bezpieczeństwo, ale też zwiększyć prawa w ruchu miejskim przysługującym pieszym, rowerzystom i osobom podróżującym transportem zbiorowym.
Propozycja zmniejszenia dozwolonej prędkości trafiła do Miejskiego Wydziału Środowiska (Bymiljøetaten), który pracuje nad strategią zmian na drogach na najbliższe lata.
30 km/h nową normą
Obecnie normalną dozwoloną prędkością w terenie zabudowanym jest 50 km/h, a wszystkie odcinki, na których ograniczenie obniżone jest do 30 km/h, oznaczone są znakami. Zgodnie z propozycją radnych ze stolicy sytuacja miałaby się odmienić – chcą bowiem, aby standardowa prędkość została zmieniona na 30 km/h, a ewentualne wyjątki wyznaczały znaki drogowe. Takie ograniczenia miałyby być nową normą na wszystkich drogach w Oslo z wyjątkiem dróg krajowych, za które nie odpowiadają władze lokalne.
– Niższa prędkość będzie bezpieczniejsza dla pieszych, dzieci, które idą do szkoły oraz innych narażonych uczestników ruchu – mówi radna z Partii Zielonych (MDG) Lan Marie Nguyen Berg.
Zmiany oznaczałyby znaczne zwiększenie „stref 30”, których w ostatnich latach coraz więcej pojawia się na ulicach stolicy. W bezpieczniejszych miejscach, gdzie drogi dostosowane są do wyższych prędkości, stanęłyby najprawdopodobniej znaki zezwalające kierowcom na szybszą jazdę.
– Niższa prędkość będzie bezpieczniejsza dla pieszych, dzieci, które idą do szkoły oraz innych narażonych uczestników ruchu – mówi radna z Partii Zielonych (MDG) Lan Marie Nguyen Berg.
Zmiany oznaczałyby znaczne zwiększenie „stref 30”, których w ostatnich latach coraz więcej pojawia się na ulicach stolicy. W bezpieczniejszych miejscach, gdzie drogi dostosowane są do wyższych prędkości, stanęłyby najprawdopodobniej znaki zezwalające kierowcom na szybszą jazdę.
Najważniejsi są piesi
Rada Miasta Oslo od lat stara się ograniczyć przywileje osób poruszających się samochodami, które przez długi czas stawiane były na pierwszym miejscu. Obecnie priorytetem są piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej – powstają m.in. nowe ścieżki rowerowe, strefy wyłączone z ruchu samochodowego, nowe chodniki i przejścia dla pieszych. Pod koniec 2017 roku uchwalono także plan budowy 376 progów zwalniających.
Sugestie, które radni przekazali Miejskiemu Wydziałowi Środowiska – oprócz zmniejszenia dozwolonej prędkości – zawierają też propozycje dalszej rozbudowy infrastruktury, ograniczenia ruchu w bliskim otoczeniu dzieci czy budowę nowych miejsc do odpoczynku.
Sugestie, które radni przekazali Miejskiemu Wydziałowi Środowiska – oprócz zmniejszenia dozwolonej prędkości – zawierają też propozycje dalszej rozbudowy infrastruktury, ograniczenia ruchu w bliskim otoczeniu dzieci czy budowę nowych miejsc do odpoczynku.
To może Cię zainteresować
1
27-10-2018 13:55
2
0
Zgłoś
26-10-2018 08:45
7
0
Zgłoś
25-10-2018 19:29
14
0
Zgłoś
25-10-2018 17:55
0
-3
Zgłoś
25-10-2018 17:54
15
0
Zgłoś
25-10-2018 13:11
30
0
Zgłoś