Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Transport i komunikacja

130 kilometrów w 15 lat: tyle trakcji kolejowych powstało w Norwegii

Monika Pianowska

13 czerwca 2024 13:00

Udostępnij
na Facebooku
2
130 kilometrów w 15 lat: tyle trakcji kolejowych powstało w Norwegii

Niektórzy przedsiębiorcy czują się pokrzywdzeni, że prawie wszystkie projekty realizowane są we wschodniej Norwegii. Na zdjęciu stacja w Drammen. stock.adobe.com/fot. oleksandr/ tylko do użytku redakcyjnego

W ciągu ostatnich 15 lat w Norwegii zbudowano 130 kilometrów nowych trakcji kolejowych. Prawie 80 proc. z nich powstało we wschodniej części kraju fiordów, wynika z przeglądu, który minister transportu Jon-Ivar Nygård przesłał do Stortingu na prośbę Erlenda Wiborga z Partii Postępu (FrP).
Zrealizowano dziesięć projektów, ale tylko trzy z nich poza wschodnią Norwegią: nowy podwójny tor Arna-Bergen (11,9 km), Hell-Værnes (1,5 km) i Stavanger-Sandnes (14,5 km). Najdłuższe odcinki zbudowane w okresie ostatnich 15 lat to Follobanen, pomiędzy Oslo i Akershus (22 km), oraz Farriseidet-Porsgrunn (22,5 km).

Znowu na wschodzie...

W tym miesiącu część partii opozycyjnych w Stortingu zgodziła się na kilka nowych projektów w ramach Narodowego Planu Transportowego na najbliższe lata. Wśród priorytetów znalazły się dwa projekty kolejowe we wschodniej Norwegii i nowa stacja metra w Majorstuen w Oslo.
Spowodowało to między innymi reakcję stowarzyszenia przedsiębiorców z regionu Stavanger. – Nie ma nic dla reszty kraju, wszystko kręci się wokół środkowo-wschodniej Norwegii – powiedział dyrektor generalny Harald Minge z Næringsforeningen.
W odpowiedzi skierowanej do Stortingu minister transportu wyjaśnia również, jakie inwestycje drogowe miały miejsce w ostatnich latach. Istnieje kilka sposobów rejestrowania rozwoju dróg, ale informacje na temat podziału kilometrów pomiędzy okręgami nie są łatwo dostępne.
Źródła: stortinget.no, naeringsforeningen.no, NTB
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Marek Nowak

14-06-2024 09:16

To taki żarcik jak z autostradą z Oslo do Stavanger, po 10 km na rok. Nie ma pieniędzy, bo cała kasa 1,6 biliona $ wyprowadzona na Wall Street na rozkaz hegemona, zamieniona na kolorowe papierki, już nigdy nie do odzyskania. Hegemon pozwala wydobywać ropę i gaz , ale zyski mają być lokowane tam gdzie wskaże.

Eli Bulls

13-06-2024 14:48

Kolej do bani a i na drogach nie popisali sie wcale. Mamy 2024 rok a glowna krajowa droga E6 o ktorej Norki tak dumnie piesni spiewaja jest posmiewiskiem calej europy. Po jednym pasie w kazda strone. Popekana nawierzchnia, nierownosci, zwezenia, niebespieczne zakrety a o tunelach z ktorych spada sufit nawet nie wspomne. Chyba gdzies zatrzymali sie z tymi inwestycjami w latach 70. W temacie drog lokalnych nie warto nawet wspominac. 80% do remontu. To juz nawet taki nasz zjebany "kaczoland" ma sie czym pochwalic w temacie a tutaj ciemnota i zamordor

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok