Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Sport

Minęły czasy wielkich mistrzów. Narciarstwo coraz mniej atrakcyjne dla norweskich sponsorów

Emil Bogumił

05 listopada 2022 19:00

Udostępnij
na Facebooku
Minęły czasy wielkich mistrzów. Narciarstwo coraz mniej atrakcyjne dla norweskich sponsorów

Na zdjęciu: pojedynek Justyny Kowalczyk i Marit Bjørgen podczas MŚ w Oslo (2011). wikimedia.org/fot. Bjoertvedt/CC BY-SA 3.0

Norwescy narciarze biegowi muszą zmierzyć się ze spadkiem popularności. Dyscyplina znajduje się poza pierwszą dziesiątką zainteresowania sponsorów. Przegrywa m.in. z organizacjami, które nie zajmują się sportem.
Sponsor Insight przeprowadziło badanie wśród około 100 firm, które angażują się w sponsorowanie sportu, kultury i innych działań w Norwegii. Pytanie dotyczyło atrakcyjności poszczególnych dyscyplin i organizacji. Połowa pytanych stwierdziła, że atrakcyjną ofertę posiada Eliteserien – najwyższa liga zmagań norweskich piłkarzy. W czołowej trójce znalazły się Stowarzyszenie Turystyczne (36 proc.) oraz Norweski Związek Piłki Nożnej (35 proc.). Pozostałe miejsca zajęły:

  • Norweskie Towarzystwo Onkologiczne (31 proc.),
  • Norway Cup i Norweski Czerwony Krzyż (23 proc.),
  • Norweski Związek Lekkiej Atletyki, Norweski Związek Piłki Ręcznej, Kościelna Misja Miejska (21 proc.),
  • Norweska Unia Biathlonowa, Bodø Glimt (20 proc.),
  • Biegi narciarskie i Norweski Związek Narciarski (19 proc.).

Norwegii brakuje narciarskich gwiazd?

Jak tłumaczą przedstawiciele federacji narciarskiej, w dyscyplinie zauważono zmianę pokoleniową, która nie działa na korzyść biegaczy. Spadek popularności utrzymuje się od marca 2020 roku. Szkodzić ma również brak sportowych gwiazd, którymi w przeszłości były Therese Johaug i Marit Bjørgen oraz Peter Nortthug. – Sponsorzy zwracali uwagę na narciarstwo i korzystali z sukcesów, jakie odnosiło. Obecnie nie jest pewne, jak będzie wyglądała sytuacja, chociaż popularnością cieszą się biegacze Johannes Høsflot Klæbo i Heidi Weng – skomentował na łamach VG Vegard Arntsen, dyrektor generalny Sponsor Insight.
Marit Bjørgen zdobyła 41 medali mistrzostw świata i igrzysk olimpijskich, w tym 26 złotych.

Marit Bjørgen zdobyła 41 medali mistrzostw świata i igrzysk olimpijskich, w tym 26 złotych. Fot. wikimedia.org - Bjarte Hetland - Creative Commons Attribution 3.0 Unported

Spadek zainteresowania narciarstwem biegowym zauważono również w rankingu popularności sportowców. W TOP10 znalazł się jeden przedstawiciel dyscypliny – Johannes Høsflot Klæbo (7. miejsce). Za atrakcyjną postać uznało go 29 proc. firm zajmujących się sponsoringiem. W czołowej szóstce znaleźli się:

  • piłkarz Erling Braut Haaland (47 proc.),
  • lekkoatleta Karsten Warholm (42 proc.),
  • golfista Viktor Hovland (38 proc.),
  • tenisista Casper Ruud (37 proc.),
  • lekkoatleta Jakob Ingebrigtsen (35 proc.),
  • piłkarz Martin Ødegaard (33 proc.).

W sezonie 2021/2022 Johannes Høsflot Klæbo zdobył kryształową kulę za zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata. Najlepsze Norweżki w stawce – Therese Johaug i Heidi Weng – zajęły w światowym rankingu piąte i szóste miejsce. Kraj fiordów zwyciężył również w Pucharze Narodów, czyli klasyfikacji drużyn.

Źródła: VG, Sponsor Insight
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok