Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Praca i prawo pracy

Przedświąteczne kontrole Inspekcji Pracy. Pod lupą hotele i restauracje

Natalia Szitenhelm-Smeja

01 grudnia 2022 14:00

Udostępnij
na Facebooku
Przedświąteczne kontrole Inspekcji Pracy. Pod lupą hotele i restauracje

Obecnie trwa sezon na julebord, a pracownicy gastronomii mają pełne ręce roboty. Kontrolerzy sprawdzą więc, czy warunki ich zatrudnienia są zgodne z prawem. stock.adobe.com/standardowa/Olga

Norweska Inspekcja Pracy (Arbeidstilsynet) w okresie przedświątecznym przeprowadzi kontrole w branżach gastronomicznej i hotelarskiej, by sprawdzić, czy pracownicy otrzymują należne im wynagrodzenie, zgodne z ustalonym pułapem płacy minimalnej. Kontrolerzy będą także zwracać uwagę na warunki zatrudnienia.
W nadchodzących tygodniach Norweska Inspekcja Pracy przeprowadzi kontrole i audyty w całym kraju, koncentrując się głównie na sprawdzeniu warunków płacowych i zatrudnienia. Arbeidstilsynet na tapet bierze restauracje, kluby nocne, lokale fast-food, jak i hotele. - Każdy, kto działa w branży hotelarsko-gastronomicznej, musi się teraz przygotować na naszą wizytę - mówi Cathrine Prahl Reusch z Arbeidstilsynet, cytowana w oświadczeniu prasowym.

Okres specjalnego nadzoru

W okresie przedświątecznym Inspekcja nasila kontrole, ponieważ, jak informuje, zdaje sobie sprawę, że hotelarstwo i gastronomia to branże, w których pracownicy są szczególnie narażeni na łamanie przepisów HMS. - W branży funkcjonuje wiele małych firm, są duże obroty i bardzo duży popyt w sezonie. Ponadto wielu pracowników jest w młodym wieku, duża część to obcokrajowcy, którzy często mają mniejszą wiedzę na temat obowiązków i praw w życiu zawodowym w Norwegii - dodaje Prahl Reusch. 

Tym bardziej, że poprzednie kontrole Arbeidstilsynet wykazały, że niektórzy pracodawcy wykorzystują nieznajomość przepisów wsród zatrudnionych, przez co pracownicy przekraczają czas pracy w ciągu dnia, ale też wieczorem i weekendy, zawarty w ustawie o środowisku pracy.
Zakwaterowanie i gastronomia należą do branż najbardziej narażonych na ryzyko, dlatego niezwykle ważne jest, abyśmy zwracali na nie szczególną uwagę, informuje Arbeidstilsynet.

Zakwaterowanie i gastronomia należą do branż najbardziej narażonych na ryzyko, dlatego niezwykle ważne jest, abyśmy zwracali na nie szczególną uwagę, informuje Arbeidstilsynet. Źródło: fotolia.com

Minimalne wynagrodzenie to podstawa

Arbeidstilsynet zwraca zwłaszcza uwagę na to, czy pracownik otrzymuje należne wynagrodzenie, zgodne z ustalonymi stawkami minimalnymi dla sektora hotelarsko-gastronomicznego.

Płaca minimalna obowiązuje niezależnie od tego, czy dany pracownik jest Norwegiem, czy obcokrajowcem. Nie ma także znaczenia, czy jest zatrudniony na stałe, tymczasowo, czy pracuje w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin.

Minimalne stawki godzinowe dla sektora hotelarsko-gastronomicznego obowiązujące od 1.07.2021:

- Dla pracowników powyżej 20 roku życia i po odbyciu czteromiesięcznej praktyki dla pracowników powyżej 18 roku życia: minimalna stawka wynagrodzenia wynosi: 175,47 NOK

- Dla młodych pracowników
- 16 lat: 114,08 NOK
- 17 lat: 123,58 NOK
- 18 lat: 137,84 NOK

Jeśli pracownicy są zakwaterowani w miejscu pracy, obowiązują ich następujące stawki potrąceń z wynagrodzenia:
- za pokój jednoosobowy: 582,16 NOK miesięcznie
- za pokój dwuosobowy: 378,64 NOK miesięcznie

Potrącenia z wynagrodzenia za zakwaterowanie mogą być dokonywane tylko wtedy, gdy pracownicy mieszkają w prostych, umeblowanych pokojach, zazwyczaj w pokoju jedno- lub dwuosobowym w hotelu, w którym pracownik pracuje. W przypadku udostępnienia przez firmę bardziej niezależnego lokalu mieszkalnego, wyposażonego m.in. w zaplecze kuchenne, umowa najmu zostaje zawarta pomiędzy pracodawcą a pracownikiem.

Norweska Inspekcja Pracy nie uwzględnia napiwków jako części wynagrodzenia, chyba że pracodawcy zgłaszają dochód z napiwków, tak aby napiwki były uwzględniane jako część podstawy wymiaru wynagrodzenia urlopowego, podatków i świadczeń z ubezpieczenia społecznego. ~Arbeidstilsynet

Przedstawiciele Arbeidstilsynet podkreślają, że nie chcą utrudniać życia ani pracodawcom, ani pracownikom. - Rozumiemy, że w branży panuje teraz spory ruch, i że niektórym może przeszkadzać, że prowadzimy kontrole, ale zależy nam na tym, aby pracownicy mieli odpowiednie płace i warunki pracy, zarówno w sezonie wysokim, jak i niskim - podsumowuje Prahl Reusch.


Arbeidstilsynet, MojaNorwegia
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok