Praca i prawo pracy

Chcą kontrolować zagranicznych kierowców. Rejestr ma zwalczyć nieuczciwą konkurencję

Maja Zych

13 listopada 2018 13:38

Udostępnij
na Facebooku
6

Problem nielegalnych wynagrodzeń dotyczy często pracowników z Polski. pxhere.com / CC0 Public Domain

Pracownicy branży transportowej to według informacji Inspekcji Pracy (Arbeidstilsynet) jedna z grup, które są najbardziej narażone na nadużycia ze strony pracodawców – do najczęstszych problemów należą nielegalnie niskie stawki godzinowe oraz niezachowanie zasad dotyczących godzin pracy i odpoczynku. Politycy już od dłuższego czasu starają się wypracować rozwiązanie, które pozwoli ograniczyć liczbę wykroczeń w transporcie – przedstawiciele Socjalistycznej Partii Lewicy (SV) złożyli w ostatnim czasie w Stortingu propozycję utworzenia specjalnego rejestru, który pozwoliłby kontrolować zagranicznych kierowców przekraczających norweską granicę.
Wśród pracowników w dużym stopniu problem dotyczy osób zatrudnionych w firmach zarejestrowanych w Polsce i Europie Wschodniej.
Reklama

Chcą większej kontroli

Łamanie przepisów zatrudnienia w branży transportowej to problem, z którym od lat próbują uporać się norwescy politycy. Najnowszy pomysł przedstawili członkowie partii SV, którzy zasugerowali utworzenie specjalnego rejestru transportowego, który miałby kontrolować poruszanie się po kraju zagranicznych kierowców. Odnotowane miałyby być między innymi daty wjazdu i wyjazdu z kraju oraz przemieszanie się w obrębie Norwegii.

Propozycja SV spotkała się z poparciem Norweskiego Związku Właścicieli Samochodów Ciężarowych. „To dobra propozycja i powinna zostać przyjęta” – komentuje przewodniczący Geir A. Mo.

Podobny pomysł został już jednak odrzucony przez norweski parlament w 2012 roku, kiedy Władza Nadzorcza EFTA orzekła, że wprowadzenie takich przepisów będzie niezgodne z umową Europejskiego Obszaru Gospodarczego, którego Norwegia jest członkiem.

Nieuczciwa konkurencja

Dzięki niższym stawkom oraz nieprzestrzeganiu przepisów dotyczących obowiązkowego czasu odpoczynku firmy zatrudniające zagranicznych pracowników stanowią dużo tańszą alternatywę dla przewoźników działających zgodnie z prawem. Politycy obawiają się dlatego, że tego typu nieuczciwa działalność może być powodem, dla którego norwescy przewoźnicy mają problem z utrzymaniem się na rynku.

Od 1 czerwca 2017 roku minimalna stawka godzinowa w transporcie wynosi 167,65 NOK.

Norweskie portale i gazety często opisują też historie kierowców ze Wschodu, którzy nie mają zapewnionych takich samych warunków jak pracownicy w Norwegii. Na łamach NRK ukazał się m.in. artykuł opowiadający sytuację polskiego kierowcy, który podczas siedmiu tygodni pracy nad fiordami nie ma zapewnionego noclegu poza ciężarówką – wszystko za pensję, która nie spełnia wymogów dotyczących minimalnego wynagrodzenia w tej branży.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
Tomasz Lenartowicz

15-11-2018 17:59

To powinno byc jasne dla wszystkich Polaków pracujących w NO. Zabezpieczenie pracownika i przepisy regulujące tu prace sa nie do porównania z sytuacja pracownikow w Polsce. To kosztuje. Konkurowanie na zasadzie "wyciskania cytryny" z wlasnego pracownika to nie jest konkurencja tylko wyzysk. Pomysl na otwarcie rynkow pracy jest nonsensem kiedy zasady "gry" sa zasadniczo rozne.

INOJENOPOCOlol

15-11-2018 11:11

Jak wjeżdżałem na wagę z tabliczką imienną za szybą od razu tacho,zabezpieczenie ładunku, łańcuchy w sumie wszystko co się da kontrolowali! Zdjełem tabliczkę przed wagą od razu spokój ,okna nie musiałem otwierać bo nawet pytań nie mieli! Przypadek!? Nie sądzę!

Sławek S.

14-11-2018 12:35

Bardzo dobrze. Czas najwyższy aby polscy pseudopracnodawcy zaczęli płacić uczciwie kierowcom.

Grzegorz Janikowski

14-11-2018 09:43

A ten Vladek, to jeździ polskim tirem czy norweskim?

Eliza K

13-11-2018 17:27

Watercres napisał:
Transport boli Norwegów to próbują regulacjami zwalczyć konkurencję a branża rybna . Budowlana. Hotelarska tu zyski są ogromne i nie próbują nawet tego uregulować
Pewnie dlatego, ze pracownicy hoteli nie spia przez 7 tygodni w samochodach na publicznych parkingach. To np. dzisiejszy artykul z gazety:
www.nrk.no/norge/sv-vil-ha-register-over...r-i-norge-1.14290604

Watercres

13-11-2018 15:11

Transport boli Norwegów to próbują regulacjami zwalczyć konkurencję a branża rybna . Budowlana. Hotelarska tu zyski są ogromne i nie próbują nawet tego uregulować

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram