Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Chcą kontrolować zagranicznych kierowców. Rejestr ma zwalczyć nieuczciwą konkurencję Praca i prawo pracy
Maja Zych 13 listopada 2018
13:38

Chcą kontrolować zagranicznych kierowców. Rejestr ma zwalczyć nieuczciwą konkurencję

7
Skomentuj
Problem nielegalnych wynagrodzeń dotyczy często pracowników z Polski. pxhere.com / CC0 Public Domain
Pracownicy branży transportowej to według informacji Inspekcji Pracy (Arbeidstilsynet) jedna z grup, które są najbardziej narażone na nadużycia ze strony pracodawców – do najczęstszych problemów należą nielegalnie niskie stawki godzinowe oraz niezachowanie zasad dotyczących godzin pracy i odpoczynku. Politycy już od dłuższego czasu starają się wypracować rozwiązanie, które pozwoli ograniczyć liczbę wykroczeń w transporcie – przedstawiciele Socjalistycznej Partii Lewicy (SV) złożyli w ostatnim czasie w Stortingu propozycję utworzenia specjalnego rejestru, który pozwoliłby kontrolować zagranicznych kierowców przekraczających norweską granicę.
Wśród pracowników w dużym stopniu problem dotyczy osób zatrudnionych w firmach zarejestrowanych w Polsce i Europie Wschodniej.
Reklama

Chcą większej kontroli

Łamanie przepisów zatrudnienia w branży transportowej to problem, z którym od lat próbują uporać się norwescy politycy. Najnowszy pomysł przedstawili członkowie partii SV, którzy zasugerowali utworzenie specjalnego rejestru transportowego, który miałby kontrolować poruszanie się po kraju zagranicznych kierowców. Odnotowane miałyby być między innymi daty wjazdu i wyjazdu z kraju oraz przemieszanie się w obrębie Norwegii.

Propozycja SV spotkała się z poparciem Norweskiego Związku Właścicieli Samochodów Ciężarowych. „To dobra propozycja i powinna zostać przyjęta” – komentuje przewodniczący Geir A. Mo.

Podobny pomysł został już jednak odrzucony przez norweski parlament w 2012 roku, kiedy Władza Nadzorcza EFTA orzekła, że wprowadzenie takich przepisów będzie niezgodne z umową Europejskiego Obszaru Gospodarczego, którego Norwegia jest członkiem.

Nieuczciwa konkurencja

Dzięki niższym stawkom oraz nieprzestrzeganiu przepisów dotyczących obowiązkowego czasu odpoczynku firmy zatrudniające zagranicznych pracowników stanowią dużo tańszą alternatywę dla przewoźników działających zgodnie z prawem. Politycy obawiają się dlatego, że tego typu nieuczciwa działalność może być powodem, dla którego norwescy przewoźnicy mają problem z utrzymaniem się na rynku.

Od 1 czerwca 2017 roku minimalna stawka godzinowa w transporcie wynosi 167,65 NOK.

Norweskie portale i gazety często opisują też historie kierowców ze Wschodu, którzy nie mają zapewnionych takich samych warunków jak pracownicy w Norwegii. Na łamach NRK ukazał się m.in. artykuł opowiadający sytuację polskiego kierowcy, który podczas siedmiu tygodni pracy nad fiordami nie ma zapewnionego noclegu poza ciężarówką – wszystko za pensję, która nie spełnia wymogów dotyczących minimalnego wynagrodzenia w tej branży.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
Tomasz Lenartowicz
Tomasz Lenartowicz 15-11-2018 17:59

To powinno byc jasne dla wszystkich Polaków pracujących w NO. Zabezpieczenie pracownika i przepisy regulujące tu prace sa nie do porównania z sytuacja pracownikow w Polsce. To kosztuje. Konkurowanie na zasadzie "wyciskania cytryny" z wlasnego pracownika to nie jest konkurencja tylko wyzysk. Pomysl na otwarcie rynkow pracy jest nonsensem kiedy zasady "gry" sa zasadniczo rozne.

3
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
INOJENOPOCOlol
INOJENOPOCOlol 15-11-2018 11:11

Jak wjeżdżałem na wagę z tabliczką imienną za szybą od razu tacho,zabezpieczenie ładunku, łańcuchy w sumie wszystko co się da kontrolowali! Zdjełem tabliczkę przed wagą od razu spokój ,okna nie musiałem otwierać bo nawet pytań nie mieli! Przypadek!? Nie sądzę!

5
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Sławek S.
Sławek S. 14-11-2018 12:35

Bardzo dobrze. Czas najwyższy aby polscy pseudopracnodawcy zaczęli płacić uczciwie kierowcom.

12
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Grzegorz Janikowski
Grzegorz Janikowski 14-11-2018 09:43

A ten Vladek, to jeździ polskim tirem czy norweskim?

3
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
PolAker
PolAker 14-11-2018 05:44
Komentarz został usunięty ze względu na naruszenie regulaminu portalu
Zgłoś komentarz
Eliza K
Eliza K 13-11-2018 17:27

Watercres napisał:
Transport boli Norwegów to próbują regulacjami zwalczyć konkurencję a branża rybna . Budowlana. Hotelarska tu zyski są ogromne i nie próbują nawet tego uregulować
Pewnie dlatego, ze pracownicy hoteli nie spia przez 7 tygodni w samochodach na publicznych parkingach. To np. dzisiejszy artykul z gazety:
www.nrk.no/norge/sv-vil-ha-register-over...r-i-norge-1.14290604

8
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Watercres
Watercres 13-11-2018 15:11

Transport boli Norwegów to próbują regulacjami zwalczyć konkurencję a branża rybna . Budowlana. Hotelarska tu zyski są ogromne i nie próbują nawet tego uregulować

-3
Odpowiedz
Zgłoś komentarz

Bliżej nas