Uruchomienie nowego systemu paszportowego: ważne informacje
Rejestr dokumentów paszportowych ma wprowadzać liczne ułatwienia /zdjęcie poglądowe stock.adobe.com/standardowa
Tylko w przypadku krytycznej i uzasadnionej potrzeby w tym okresie (np. w przypadku kradzieży/zagubienia dokumentów i konieczności powrotu do kraju stałego zamieszkania), obywatel będzie mógł uzyskać tymczasowy dokument paszportowy.
Nowy rejestr
- nie będzie konieczności wypełniania papierowego wniosku, choć nadal trzeba będzie przyjść osobiście do urzędu. Wniosek paszportowy będzie generowany w systemie przez urzędnika, a następnie podpisywany przez obywatela na specjalnym urządzeniu
- obniżona zostanie granica wiekowa wydawania paszportów z 10-letnim terminem ważności. Będą otrzymywać je dzieci już od ukończenia 12 roku życia
- posiadacze paszportów zyskają dostęp do takich e-usług, jak weryfikacja ważności paszportu, sprawdzenie danych przetwarzanych w rejestrze, czy zgłoszenie utraty skutkujące unieważnieniem paszportu
- jeśli nowy paszport zostanie do wysyłany pocztą do danej osoby, będzie ona musiała potwierdzić jego odbiór w systemie po otrzymaniu listu poleconego z paszportem. Potwierdzenie odbioru będzie konieczne, żeby „aktywować” nowy paszport.
Dzięki nowemu systemowi szybko będzie można sprawdzić online, np. czy paszport jest gotowy do odbioru, lub też zgłosić utratę czy uszkodzenie dokumentu. Źródło: stock.adobe.com/standardowa
To może Cię zainteresować
02-11-2022 00:16
01-11-2022 16:44
01-11-2022 13:48
26-10-2022 22:12
6
0
Zgłoś