Norwegowie decydują się na jagnięcinę przez wzgląd na tradycję oraz smak mięsa.
Fot. materiały prasowe MatPrat
Blisko połowa Norwegów uważa, że jajka to podstawa potraw na wielkanocnym stole. Za świąteczne symbole uważane są także pieczeń lub udziec jagnięcy. Na przełomie marca i kwietnia ze sklepowych półek częściej niż zwykle znikają także czekolada oraz pomarańcze.
– Na Wielkanoc zjadamy dwa razy więcej jajek niż w pozostałych okresach roku – poinformował 3 kwietnia Urząd ds. Rolnictwa. Przeciętny Norweg zjada w ciągu dnia pół jajka, wynika z badań. W okresie od Wielkiego Czwartku do Poniedziałku Wielkanocnego spożycie wzrasta do jednego jajka dziennie. Łącznie – tylko w okresie świątecznym – w kraju fiordów zjadanych jest średnio 26 mln jaj kurzych.
W kraju fiordów – podobnie jak m.in. w Polsce – z jajek przygotowuje się pisanki. Spożycie wzrasta także przez wzgląd na przygotowywanie np. omletów i jajecznicy na śniadanie wielkanocne oraz bardziej współczesnych muffin i chlebków dla dzieci.
Jaja podawane są także w klasycznej formie - na twardo lub na miękko.Fot. materiały prasowe MatPrat
Nie ma Wielkanocny bez jagnięciny
W okresie świątecznym mieszkańcy Norwegii kupują średnio 1,5 tys. ton udźca oraz innych części jagnięciny. MatPrat, Biuro Informacji nt. Norweskiej Produkcji Żywności i Rolnictwa, przekazało 31 marca, że w badaniu przeprowadzonym przez YouGov ⅓ Norwegów wskazało jagnięcinę jako element domowej tradycji wielkanocnej. 25 proc. pytanych wskazało, że w okresie świątecznym zjada więcej jagnięciny niż kiedykolwiek. – Chociaż Wielkanoc nie jest świętem o tak wyraźnych tradycjach kulinarnych, jak na przykład Boże Narodzenie, wielkanocna jagnięcina stała się dla wielu osób obowiązkowym posiłkiem w tym okresie – skomentował Gunnar Thoen z MatPrat.
Za symbol wielkanocnych potraw Norwegowie uznają:
1. jaja – 39 proc.
2. czekoladę – 38 proc.
3. pomarańcze – 34 proc.
4. jagnięcinę 26 proc.
Wyniki sondażu przeprowadzonego przez YouGov dla MatPrat opublikowano 31 marca 2023 roku. W badaniu możliwe były wskazania wielokrotne.
Pieczeń jagnięca lub udziec podawana jest zazwyczaj z warzywami korzeniowymi i sosem pieczeniowym.Fot. materiały prasowe MatPrat
Nie tylko uroczysty obiad i kolacja
Zwiększona sprzedaż czekolady w okresie wielkanocnym związana jest z koniecznością przygotowywania deserów oraz przekąsek. W święta rośnie także popularność pomarańczy. Od Wielkiego Czwartku do Poniedziałku Wielkanocnego przeciętny mieszkaniec Norwegii zjada około kilograma pomarańczy, informuje Biuro Informacji nt. Owoców i Warzyw. Te spożywane są w mniej uroczystej formie pod postacią m.in. sałatek owocowych. Tego typu posiłki towarzyszą np. czytaniu książki, wieczorom gier planszowych oraz wspólnym seansom filmowym.
Pierwsza połowa kwietnia to także ostatnia szansa na rozpalenie grilla lub ogniska. Korzystają z tego m.in. mieszkańcy Norwegii spędzający wielkanoc w hyttach. Przed świętami liczba sprzedanych opakowań kiełbasek grillowych sięga 16 mln, informuje jeden z największych producentów żywności w kraju fiordów – Nortura. Z kolei do dwóch mln paczek wzrasta sprzedaż bekonu.
Od 15 kwietnia do 15 września w Norwegii obowiązuje zakaz rozpalania ognisk i grilla poza wyznaczonymi do tego miejscami.
W okresie od Wielkiego Czwartku do Wielkanocy popularnością cieszą się także inne dania. W badaniu przeprowadzonym dla Biura Informacji nt. Owoców i Warzyw, blisko połowa ankietowanych przyznała, że zjada w tym okresie pizzę lub steka. 40 proc. wskazało na tacos. Norwegowie wskazali, że posiłki w tym okresie muszą być przede wszystkim smaczne i komfortowe.
Źródła: Nortura, Biuro Informacji nt. Owoców i Warzyw, Biuro Informacji nt. Norweskiej Produkcji Żywności i Rolnictwa, Urząd ds. Rolnictwa, MojaNorwegia.pl
02-04-2024 01:12
7
0
Zgłoś
31-03-2024 20:31
2
0
Zgłoś
31-03-2024 17:58
0
-7
Zgłoś
31-03-2024 11:19
0
-8
Zgłoś