Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

opony zimowe - Norwegia

35 Postów
Dominika T
(MIKA22)
Nowicjusz
heja tak siedze i sie zastanawiam jest w norwegii jakaś określona data do której trzeba zmienić oponki na zimowe? a i jeszcze jedno bo chce rozwiać swoje wątpliwości jadąc do PL autem na nor blachach musze mieć zieloną karte?
Zgłoś wpis
Oceń wpis:-2  
Odpowiedz   Cytuj
1 Post

(krolestwo za konia)
Wiking
1 listopada-opony obowiazkowe. Tak powinnas miec ubezpieczenie tak zwana zielona karte-ten watek juz tutaj byl przerabiany ale latwo to sprawdzisz wchodzac chociazby na strone jakiegos ubezpieczyciela.
Zgłoś wpis
Oceń wpis:2  
Odpowiedz   Cytuj
38 Postów
Jarek Leziak
(nordlys)
Nowicjusz
W norwegii nie ma obowiazku zmiany opon na zimowe.
Jest tylko przepis mowiacy o tym ze PRZED 15 pazdziernika nie wolno jezdzic na oponach z kolcami.
Zgłoś wpis
Oceń wpis:5  
Odpowiedz   Cytuj
4101 Postów
Yatsek :)
(Yatsek)
Maniak
wobec tego dlaczego policja daje mandaty na lewo i prawo za brak opon zimowych po 1grudnia?? do ktoregos tam kwietnia czy ostatniego dnia marca... a od ktoregos tam pazdzeirnika opony zimowe sa zalecane a nie wymagane a z kolcami to tak jak piszesz... pozniej mozna dostac mandat za niszczenie asfaltu hehe
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj
115 Postów

(anuk)
Początkujący
Opony z kolcami płn.Norwegia 16 10 a 1.11 opony z kolcami w pozostałych regionach
12.04 opony letnie (oprócz pół.norwegi) 1.05 opony letnie (pół.Norwegii)
Opony z kolcami można używać w okresie od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po św. wielkanocnych włącznie.W województwach Nordland,Troms i Finnmark można używać opon z kolcami od 15.10 do 1.05.Można ich także używać poza wymienionymi okresami, jeśli wymagają tego warunki pogodowe.Niektóre większe miasta wprowadziły opłatę za używanie opon z kolcami.
Zgłoś wpis
Oceń wpis:-1  
Odpowiedz   Cytuj
1 Post

(krolestwo za konia)
Wiking
nordlys napisał:
W norwegii nie ma obowiazku zmiany opon na zimowe.
Jest tylko przepis mowiacy o tym ze PRZED 15 pazdziernika nie wolno jezdzic na oponach z kolcami.

StianF
For de tre nordligste fylker gjelder:
* Piggdekk kan benyttes fra og med 15. oktober til 1. mai.
For resten av Norge gjelder:
* Piggdekk kan benyttes fra og med 1. november til og med første søndag etter påske
Men om du kjører piggfritt så kan du i prinsippet kjøret på dem hele året, men dette er ikke å anbefale ettersom piggfrie dekk har mykere gummiblanding enn vanlige sommerdekk og derfor helt andre egenskaper på bar asfalt og slites sannsynligvis fortere.
Og ettersom vi også har en regel som sier at du skal være skodd for forholdene vil reglene over kunne overskrides og politie eller andre som stopper deg vil se mellom fingrene hvis du har en god grunn til å kjøre på piggdekk, f.eks. har det vel snødd litt over dovre i det siste, og da ville jeg nok valgt å slenge på vinterdekk selv om det i utgangspunktet er for tidlig for sørnorge.
Ellers gjelder følgende som absolutte minimumskrav for biler under 3,5 tonn:
1,6 mm på sommerdekk og 3mm på vinterdekk
og disse MÅ overholdes for at bilen din skal være i forskriftsmessig stand for kjøring på vei.
1 år 1 uke
Kilde :www.conti-online.com/generator/www/no/no...omobile/themes/de...
00RapporterElisa...
Loven sier at man skal sko bilen etter føre og værforhold. Hvis du f.eks. drar til fjells før1. november og føret tilsier vinterdekk må man ta på det, men når man skal ned igjen må man kanskje belage seg på å skifte til sommerdekk.
Hvis du i mai f,eks. skulle krasje fordi det er is på veien og du ikke har skodd bilen riktig, hvem får skylda? Akkurat du?
Men vanlig her sør er å sette på vinterdekk 1. novmber.
1 år 1 uke
00Rapportermr_trout
Loven sier ingenting om når du må skifte over til vinterdekk, men når du kan gjøre det. Piggfrie dekk kan du forsåvidt kjøre med hele året.
Veitrafikkloven sier bare at du skal være tilstrekkelig sikret mot å skli på alle slags føre.
I utgangspunktet kan piggdekk settes på 1/11 i sør, og 15/10 i nord, men dersom det kommer snø eller er isete kan de settes på tidligere.
1 år 1 uke

Na koniec ,sprobuj wytlumaczyc stluczke bez opon zimowych w tym okresie?
Zgłoś wpis
Oceń wpis:3  
Odpowiedz   Cytuj
4101 Postów
Yatsek :)
(Yatsek)
Maniak
dlaczego wiec nory placa boty za sommerdekki w zime?? yhm... i nie za brak oplaty za piggedekki za wjazd do Oslo bez uiwzczenia oplaty tylko za sommerdekki wlasnie... znam takie dwa przypadki!! hmmmm czyzby prawo to jedno a praktyka to drugie??
Zgłoś wpis
Oceń wpis:-2  
Odpowiedz   Cytuj
1 Post

(krolestwo za konia)
Wiking
Krotko mowiac autko musi byc dostosowane do warunkow pogodowych i to jest w przepisach i wystarczy do wystawienia mandatu.Juz niechce mi sie szukac odpowiedniego linka.
Zgłoś wpis
Oceń wpis:-1  
Odpowiedz   Cytuj
8929 Postów
Maniak
PANOWIE...i państwo...przecież we kraju nade Wisło jak ktoś jeździ w zimie na letnich oponach to przy kontroli tyż buli za głupotę... nic nowego...
Sommerdekk...to opona letnia ,niedostosowana technicznie do warunków winter-zimy...
A jak już pisałem wcześniej opony zimowe nie muszą być koniecznie z kolcami ... są i bez kolców jednak droższe i też honorowane ubezpieczalnie przy stłuczkach ... wszystko zależy od okoliczności...
I na kolcach jak się nie umie jeździć można na śliskiej jezdni poszybować w bliżej nieokreśloną okolicę na jezdni...i natrafić na niespodziewaną w tej sytuacji przeszkodę-zawalidrogę ...
Ale O CZYM JA TU PIEPRZĘ bez sensu...
NO ...O CZYM...
IDĘ JUŻ LEPIEJ DO PRACY... O ILE oczywiście BĘDZIE...
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj
38 Postów
Jarek Leziak
(nordlys)
Nowicjusz
I tu z toba sie nie zgodze

2008-10-14Opony - Ustawodawcy o oponach
Przepisy dotyczące jazdy w warunkach zimowych w krajach Europy



Przepisy dotyczące opon zimowych znacznie różnią się w krajach europejskich. Coraz więcej państw zdaje sobie sprawę z wymiernych korzyści płynących z ich stosowania w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa. Niektóre rządy już wprowadziły obowiązek montowania „zimówek", inne zastanawiają się nad zmianą swojego ustawodawstwa w tym zakresie.

Zmiany wymusza również prawo ubezpieczeniowe. W razie wypadku, ubezpieczyciel samochodu może nie zaakceptować pełnej wysokości poniesionych kosztów, jeśli kierowca nie dostosował ogumienia do warunków pogodowych panujących o danej porze roku. Aby uniknąć tego ryzyka i należycie przygotować swój samochód do nadchodzących mrozów, właściciele pojazdów powinni zakładać „zimówki" wraz z nastaniem pierwszych zimowych dni.

Poniżej przedstawiamy przegląd przepisów dotyczących opon zimowych, obowiązujących w europejskich krajach. Osoby udające się na zimowy wypoczynek powinny zapoznać się z lokalnymi przepisami obowiązującymi w kraju, do którego się wybierają. Ze względu na częste zmiany w przepisach, kierowcy powinni sprawdzić przed wyjazdem obowiązujący stan prawny.

Kraje alpejskie: Niemcy, Austria i Szwajcaria
Niemcy
W Niemczech wprowadzono nowy przepis odnoszący się do korzystania z opon zimowych. Zgodnie z niemiecką ustawą dotyczącą przystosowania samochodów do szczególnych warunków zimowych (StVO §2, 3a) przyjętą 1 maja 2006 roku, kierowcy zobowiązani są do wyposażenia samochodu w opony odpowiadające warunkom zimowym. W przypadku zatrzymania przez policję, kierowcy jeżdżący na letnich oponach po drogach pokrytych śniegiem, mogą zostać ukarani mandatem. Dotyczy to również samochodów blokujących lub utrudniających ruch na drogach. Jeśli samochód na letnich oponach spowoduje zimą wypadek, ubezpieczyciel kierowcy może odmówić pokrycia całości kosztów związanych ze spowodowaną szkodą, jeśli zastosowanie opon zimowych mogły zapobiec wypadkowi.

Austria
Na niektórych austriackich drogach, zwłaszcza w wyższych partiach gór, opony zimowe z bieżnikiem o głębokości co najmniej 4 mm mogą być obowiązkowe. Poza taką indywidualną regulacją w Austrii nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych. Na niektórych drogach istnieje obowiązek stosowania łańcuchów zimowych, o czym informują znaki drogowe.

Szwajcaria
Mimo srogich zim, w Szwajcarii nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych. Kierowcy jeżdżący na oponach letnich mogą być pociągnięci do odpowiedzialności z tytułu konsekwencji wypadku, jeśli zastosowanie opon zimowych mogło zapobiec wypadkowi. Reguła ta ma zastosowanie również do opon zimowych z bieżnikiem o głębokości mniejszej niż 4 mm. Ogólna polisa ubezpieczenia zazwyczaj nie pokrywa takich kosztów.

Wielka Brytania, Francja i Kraje Beneluksu
Wielka Brytania
W Zjednoczonym Królestwie nie ma przepisów dotyczących opon zimowych. Jednakże, kierowcy z regionów, o których powszechnie wiadomo, że występują w nich duże opady śniegu, takich jak Szkocja, Góry Penińskie i Cumbria znają korzyści płynące z ich stosowania, podobnie jak osoby podróżujące zimą na kontynent. Wielu brytyjskich kierowców odczułoby znaczną korzyść stosując w niskich temperaturach opony zimowe.

Francja
We Francji nie ma przepisów dotyczących opon zimowych. Kierowcy w wielu częściach kraju, zwłaszcza na północy, wschodzie i południowym wschodzie, skorzystaliby na zastosowaniu opon zimowych. Na niektórych drogach we Francji kierowcy mogą napotkać obowiązek stosowania specjalnego wyposażenia zimowego, jak np. łańcuchy na koła lub kolce.

Belgia, Holandia i Luksemburg
Ostatnie wyjątkowo chłodne zimy udowadniają konieczność stosowania opon zimowych w krajach, w których wcześniej nie istniał typowy rynek tego typu ogumienia. „Zimówki" stają się coraz bardziej popularne wśród kierowców w Luksemburgu oraz we wschodnich częściach Belgii, w Ardenach. Tamtejsi kierowcy zauważyli już, że opony zimowe zapewniają większe bezpieczeństwo w nieprzewidywalnych zimowych warunkach. Stosowanie opon zimowych nie jest jednak w krajach Beneluksu obowiązkowe, choć są one szczególnie zalecane, zwłaszcza dla kierowców, którzy wykorzystują swoje pojazdy każdego dnia.

Kraje skandynawskie: Dania, Finlandia, Norwegia, Szwecja
Dania
W Danii nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, jednak są one szczególnie polecane ze względu na srogie warunki panujące zimą w tym kraju.

Norwegia
W Norwegii brak powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych, jednak prawo norweskie wymaga „stosowania opon o odpowiedniej przyczepności" oraz bieżnika o głębokości co najmniej 3 mm. Policja rozpatruje każdy przypadek z osobna, a Skandynawska Organizacja ds. Ogumienia i Obręczy (STRO) zaleca jazdę zimą w Norwegii wyłącznie na dobrych oponach zimowych. Przepisy te odnoszą się również do osób odwiedzających Norwegię.

Finlandia
W Finlandii, gdzie klimat jest wyjątkowo surowy, opony zimowe są obowiązkowe między 1 grudnia a 1 marca, zarówno dla mieszkańców Finlandii, jak i turystów. Bieżnik opony zimowej musi mieć co najmniej 3 mm głębokości; w przeciwnym razie policja może ukarać kierowcę wysokim mandatem.

Szwecja
W Szwecji stosowanie opon zimowych jest wymagane prawnie od 1 grudnia do 31 marca, w przypadku wystąpienia warunków zimowych. Przepis zaczyna obowiązywać w momencie, gdy drogi lokalne pokrywa śnieg lub błoto pośniegowe. Przepis ten nie dotyczy turystów podróżujących do Szwecji, jednak powinni zwrócić oni uwagę na obowiązek korzystania z opon o głębokości bieżnika co najmniej 3 mm. Ogólnie, turyści nie powinni wybierać się zimą do Skandynawii na letnich oponach.

Kraje bałtyckie: Estonia, Litwa, Łotwa
Estonia
Opony zimowe są wymagane od 1 grudnia do 1 kwietnia. Okres ten może ulec zmianie w zależności od warunków pogodowych.

Litwa
Stosowanie opon zimowych jest wymagane od 10 listopada do 1 kwietnia.

Łotwa
Od 1 grudnia do 28 lutego kierowcy mogą prowadzić jedynie samochody wyposażone w opony zimowe. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 3 mm. We wszystkich krajach bałtyckich regulacje prawne dotyczą także turystów.

Polska, Rosja i kraje wschodnioeuropejskie
Polska, Bułgaria, Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry
W krajach tych nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych, jednak ze względu na występujące w większości krajów wschodnioeuropejskich surowe zimy, zalecane jest zakładanie „zimówek". Na Węgrzech, zimą, w samochodach należy wozić komplet łańcuchów zimowych. Turyści nie posiadający ze sobą łańcuchów mogą nie zostać wpuszczeni do kraju. Na Słowacji trzeba wziąć pod uwagę, że od 15 listopada do 15 marca muszą być stosowane opony zimowe o głębokości bieżnika co najmniej 4 mm. Przepisy mówią, że wystarczy założyć dwie opony tego rodzaju.

POZDRAIAM I MILEJ LEKTURY
Zgłoś wpis
Oceń wpis:-4  
Odpowiedz   Cytuj


Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok