Rok 2020 był rokiem wyjątkowym. Pandemia korony miała poważne konsekwencje zarówno dla gospodarki międzynarodowej, jak i norweskiej, dla osób fizycznych i firm.
Rząd stanął w obliczu pandemii koronawirusa, silnie reagując na politykę fiskalną. Od 12 marca rząd siedmiokrotnie, w tym propozycje zawarte w nowym budżecie, przedstawiał kompleksowe działania gospodarcze mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom pandemii i środki kontroli zakażeń. Suma środków na środki finansowe przyjęte lub zaproponowane w związku z wybuchem wirusa szacuje się na 131 mld NOK w 2020 r. Jednocześnie niższa aktywność w gospodarce spowodowała spadek dochodów budżetu państwa i wzrost wydatków na zasiłki dla bezrobotnych i zwalnianych. Zarówno wyższe wydatki, jak i niższe dochody przyczyniły się do gwałtownego osłabienia salda budżetowego na 2020 r.
Strukturalny deficyt skorygowany o ropę w 2020 r. Jest o 148,9 mld NOK wyższy niż szacowano w Zbilansowanym budżecie na 2020 r., Ale o 2,5 mld NOK niższy niż szacowano w budżecie państwa na 2021 r.
Impuls budżetowy, jakim jest zmiana strukturalnego, skorygowanego o ropę deficytu jako udziału w tworzeniu wartości z poprzedniego roku, szacowany jest na 4,5 proc.
Przepływy pieniężne netto rządu z działalności związanej z ropą naftową szacuje się na 107,7 mld NOK w 2020 r. Jest to redukcja o 137,3 mld NOK w porównaniu ze zrównoważonym budżetem 2020, co należy rozpatrywać w związku z przejściowymi zmianami w systemie podatku od ropy naftowej i niższymi cenami ropy. Łączną nadwyżkę w budżecie państwa i w rządowym funduszu emerytalnym w 2020 r. Szacuje się na -72,7 mld NOK, czyli o 327,9 mld NOK mniej niż zakładano w zrównoważonym budżecie.
Realny wzrost wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2020 r. Szacuje się na 9,9 proc. Mierzony na podstawie rachunków za 2019 r. Jest to wyższy niż przewidywany w Zrównoważonym budżecie na 2020 r., Ale niższy niż przewidywany w budżecie państwa na 2021 r.
Tabela 1 Kluczowe dane liczbowe dotyczące budżetu na 2020 r. W różnych okresach 1 . Miliardy i procent
Zobacz tabelę w pełnej szerokości
Saldert
Pierwsza połowa roku
NB21
Nowa epoka
Deficyt skorygowany o ropę
241.1
489,0
433,2
416,9
Strukturalny deficyt skorygowany o ropę
243,6
429,0
395,0
392,5
Procent kapitału funduszu
2.6
4.3
3.9
3.9
Procent trendu PKB w Norwegii kontynentalnej
7.6
13.4
12.3
12.3
Impuls budżetowy, procent 2
-0,2
5.4
4.5
4.5
Przepływy pieniężne netto państwa z działalności związanej z ropą naftową
245,0
89.3
86,7
107,7
Rzeczywisty wzrost wydatków bazowych (w procentach)
0.8
12.8
10.1
9.9
Nadwyżka w budżecie państwa i w rządowym funduszu emerytalnym
255,2
-141,7
-123,5
-72,7
1 Budżet na 2020 r. Przyjęty przez Storting jesienią 2019 r. (Zrównoważony), w I półroczu zmieniony budżet krajowy 2020, prop. 127 S (2019–2020) oraz inst. 360 S (2019–2020), Budżet państwa 2021 (NB21) i nowe starzenie się budżetu na 2020 r.
2 Impuls budżetowy jest mierzony zmianą strukturalnego deficytu skorygowanego o ropę jako udział w trendzie PKB w Norwegii kontynentalnej. Liczby dodatnie wskazują, że budżet się powiększa.
Źródło: Ministerstwo Finansów.