Edukacja

Historyczna liczba uczniów w szkołach zawodowych. Rynek pracy potrzebuje specjalistów

Agnieszka Wiśniewska

16 lipca 2020 11:26

Udostępnij
na Facebooku

Ogółem przez ostatnie 6 lat wydano 290 mln NOK na środki podnoszące jakość w sektorze edukacji zawodowej. adobe stock/ licencja standardowa autor: chayathon2000

Szkoły zawodowe cieszą się coraz większą popularnością w kraju fiordów. Naukę pobiera tam rekordowo dużo, około 18 000 uczniów. Norweski rynek pracy potrzebuje wyspecjalizowanych pracowników, a rząd wychodzi naprzeciw potrzebom społeczeństwa i zwiększa limit miejsc w „zawodówkach”.
Od jesieni do kolegiów zawodowych będzie mogło uczęszczać o 1500 osób więcej w całej Norwegii. W zmienionym projekcie budżetu na 2020 rok norweski rząd zaproponował przeznaczenie funduszy na 1000 nowych miejsc dla uczniów policealnych szkół zawodowych, decyzją Stortingu limit został podniesiony o kolejne 500 stanowisk.
Epidemia spowodowana wirusem COVID-19 uwypukliła między innymi zapotrzebowanie na konkretnych specjalistów na rynku pracy. Wobec tego Norwegia przyspiesza rozwój tego sektora edukacji i przygotowuje więcej miejsc w szkołach po poziomie średnim II stopnia o profilu zawodowym. To kontynuacja prac popularyzujących edukację przygotowującą do konkretnego fachu.

Etapy edukacji w Norwegii:

1. Grunnskole (obowiązkowa szkoła podstawowa i średnia I stopnia) – wiek: 6-16 lat

2. Videregående skole (liceum - nieobowiązkowe szkoły średnie II stopnia):
- Studieforberedende utdanningsprogrammer (kształcenie ogólne)
- Yrkesfaglige utdanningsprogrammer (kształcenie zawodowe)

3. Równorzędne:
- Universitet (Uniwersytet)
- Høyskole (Szkoła wyższa)
- Fagskole ( Kolegia zawodowe)

– Edukacja zawodowa jest dobrze przystosowana dla osób pracujących i potrzebujących profesjonalnego uzupełnienia wiedzy lub dla tych, którzy obecnie stracili pracę w wyniku kryzysu koronowego – poinformował w komunikacie prasowym z początku czerwca minister nauki i edukacji wyższej, Henrik Asheim.
Edukacja w kolegium zawodowym może trwać pół roku lub nawet 2 lata i jest alternatywą dla studiów wyższych.
Edukacja w kolegium zawodowym może trwać pół roku lub nawet 2 lata i jest alternatywą dla studiów wyższych. Źródło: adobe stock/ licencja standardowa autor: pressmaster

Podział na okręgi

W maju bieżącego roku okręgi zostały poproszone o przygotowanie zgłoszeń na liczbę potrzebnych miejsc w kolegiach zawodowych. Konsultacje odbywały się między placówkami edukacyjnymi i lokalnym biznesem oraz społecznością mieszkańców. Na podstawie uzasadnień okręgów rozdzielono 1500 miejsc w norweskich „zawodówkach”. W pierwszej puli podzielono 1000 stanowisk, a w drugiej dodatkowe 500.
Podział miejsc w kolegiach zawodowych.
Podział miejsc w kolegiach zawodowych. screenshot www.regjeringen.no

Oferta kształcenia

Obecnie norweskie policealne szkoły o profilu zawodowym oferują łącznie 1162 programów edukacyjnych. Najpopularniejsze są kierunki związane ze zdrowiem, opieką społeczną, przedmiotami technicznymi oraz ekonomią i administracją.
Popularność kierunków w kolegiach zawodowych.
Popularność kierunków w kolegiach zawodowych. screenshot www.regjeringen.no
– Programy kształcenia zawodowego są często krótkie i elastyczne, dzięki czemu są dostępne dla większej liczby osób – dodaje Asheim. Mogą z nich korzystać młodzi ludzie, którzy chcą zdobyć konkretny zawód lub osoby starsze, które chcą podnieść swoje kwalifikacje. Zajęcia odbywają się zarówno w trybie dziennym, jak i zaocznym.

Statystyki nie kłamią

Z raportu przygotowanego dla Stortingu, dotyczącego szkolnictwa wyższego, opublikowanego w czerwcu 2020 roku wynika, że w Norwegii istnieje w sumie 80 szkół zawodowych, w których zarejestrowanych jest prawie 18 300 uczniów. To o 9,6 proc. więcej osób niż w roku 2019. Podniósł się także odsetek studentów niestacjonarnych z 61,7 do 63,6 proc. Odsetek uczniów powyżej 30 roku życia wzrósł z 43,1 do 47,8 proc.

Duże dofinansowania

Rząd wspiera rozwój kolegiów. W kwietniu 2020 roku przyznano 43 miliony NOK na podniesienie jakości edukacji w 18 placówkach. Pieniądze mają być przeznaczone na opracowanie lepszej oferty i zakup nowego sprzętu, który w większym stopniu będzie wykorzystywał technologię cyfrową do nauki.
Twitt Ministerstwa Edukacji dotyczący dofinansowania.
Ponadto rząd zaproponował pod koniec maja przeznaczenie 20 milionów NOK na szybsze rozpoczęcie prac budowy nowej szkoły w Tjeldsund. Placówka edukacyjna będzie ukierunkowana na szkolenie personelu straży pożarnej i ratownictwa.

Kontynuacja prac

Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany są kontynuacją prac, które norweski rząd rozpoczął w 2013 roku. 7 lat temu Ministerstwo Edukacji powołało grupę ekspertów, która przygotowała raport „Prywatne uczelnie i szkoły zawodowe w służbie społeczności”. Od tego czasu wizja norweskich władz się nie zmieniła – w długoterminowej perspektywie kształcenie zawodowe w Norwegii powinno być bardziej atrakcyjne, zrzeszać większą grupę studentów i środowisko akademickie, a sektor szkolnictwa zawodowego musi być bardziej widoczny i obecny w życiu społeczeństwa.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram