Biznes i gospodarka
Polska stocznia zwodowała elektryczny prom. To kolejna jednostka dla norweskiego armatora

To drugi z czterech promów, jakie polska stocznia ma zbudować dla Norled we współpracy z LMG Marin. LMG Marin/materiały prasowe
W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding SA zakończono budowę kolejnego promu dla norweskiego armatora Norled. Mowa o jednostce pasażersko-samochodowej z hybrydowym napędem elektrycznym, która trafi do żeglugi po fiordach. O wodowaniu promu poinformowała stocznia w komunikacie prasowym z 20 lutego.
Co warte podkreślenia w kontekście „zielonej energii”, zespoły prądotwórcze będą działały jedynie w sytuacjach awaryjnych, w dodatku z wykorzystaniem paliwa biodiesel. W normalnym trybie pracy zaś całe zapotrzebowanie na moc pokryją akumulatory. Do ich ładowania, a ma się ono odbywać po zacumowaniu przy brzegu, wystarczy 11 minut.

Za wygląd wszystkich czterech jednostek zamówionych przez Norled odpowiada inna norweska firma, LMG Marin.
LMG Marin, materiały prasowe.
Do zminimalizowania zużycia energii przez dwustronne nowoczesne promy przyczynią się też m.in. oświetlenie typu LED, energooszczędne systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne, minimalizująca tarcie farba pokrywająca podwodną część kadłuba oraz lekka konstrukcja promu.
Realizacja kontraktu na półmetku
Ukończona w lutym niskoemisyjna jednostka to drugi z czterech zasilanych bateriami promów zamówionych przez Norled na mocy umowy podpisanej z polską stocznią w 2018 roku. Za ich wygląd odpowiada norweskie biuro projektowe LMG Marin.
Po zwodowaniu promu B619/2 Remontowa Shipbuilding skupi się wyposażeniu jednostki w systemy pokładowe i urządzenia wspomagające system napędowy, jak również pomieszczeń pasażerskich i załogowych.
Po zwodowaniu promu B619/2 Remontowa Shipbuilding skupi się wyposażeniu jednostki w systemy pokładowe i urządzenia wspomagające system napędowy, jak również pomieszczeń pasażerskich i załogowych.
Poniżej: proces wodowania hybrydowego promu w Gdańsku.
Wodowanie drugiego promu elektrycznego dla Norwegii - Launching of an electric ferry for Norway

Reklama
To może Cię zainteresować