Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

11
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Bezemisyjny prom będzie miał „bliźniaka”. Popłynie po stołecznym fiordzie

Monika Pianowska

10 grudnia 2018 12:45

Udostępnij
na Facebooku
Bezemisyjny prom będzie miał „bliźniaka”. Popłynie po stołecznym fiordzie

Legacy oof the Fjords z wyglądu będzie przypominać wyprodukowany w 2016 roku Vision of the Fjords (na zdjęciu). MN

Pierwszy w Norwegii w pełni napędzany energią elektryczną statek turystyczny Future of the Fjords doczeka się brata – bliźniacza jednostka zacznie kursować po stołecznym fiordzie już latem przyszłego roku. Premier Erna Solberg wesprze ten ekologiczny projekt kwotą 22,7 miliona koron.
Legacy of the Fjords – bo tak będzie się nazywał bezemisyjny prom – to kolejny ukłon w stronę zielonej polityki kraju fiordów. Pozwoli zaoszczędzić rocznie 700 ton dwutlenku węgla i 225 tys. litrów benzyny rocznie. Jego dziewiczy rejs odbędzie się planowo w lipcu 2019.
Reklama

Powtórzy sukces debiutanta?

Na „ekojednostkę” norweska premier przekaże 22,7 miliona koron z funduszu energetycznego za pośrednictwem Enovy, spółki podległej Ministerstwu Środowiska. Dofinansowanie ogłosiła przy okazji chrztu jej prototypu w połowie listopada br. Drugi w pełni bezemisyjny statek rejsowy będzie kursował po Oslofjorden – i to właściwie jedna z nielicznych różnic pomiędzy ekologicznymi promami. Future of the Fjords wozi bowiem pasażerów między Flåm a Gudvangen.
Ekologiczne promy z serii The Fjords wyglądają niemal identycznie, jednak nowsze modele mają całkowicie bezemisyjne silniki. Na zdjęciu hybrydowy Vision of the Fjords w Oslo.
Ekologiczne promy z serii The Fjords wyglądają niemal identycznie, jednak nowsze modele mają całkowicie bezemisyjne silniki. Na zdjęciu hybrydowy Vision of the Fjords w Oslo. MN
Ponadto jest zbudowany z włókna węglowego, mierzy 42 metry, osiąga maksymalną prędkość 16 węzłów, a na pokładzie mieści się nawet 400 pasażerów. Od końcówki maja 2018 dzięki bezemisyjnemu statkowi turyści mają okazję podziwiać piękno fiordów zachodniego wybrzeża Norwegii (i to również po zmroku), m.in. Nærøyfjord wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, nie zanieczyszczając jednocześnie norweskich cudów natury i… w ciszy – za sprawą elektrycznych silników. Zasilany bateriami debiut Norwegia może zaliczyć do udanych, ponieważ jednostka już dorobiła się tytułu Statku Roku.
Być może w kolejnej edycji otrzyma go Legacy of the Fjords. Drugi w historii norweski bezemisyjny statek pasażerski ma mieć podobne parametry i design, przywodzący na myśl górski szlak lub skalne ściany okalające fiordy – choć wielu kojarzy się on z… Operą w Oslo.

Póki co na jej tle można czasem podziwiać zacumowany prom z tej samej rodziny, Vision of the Fjords, który jednak jest nieco mniej ekologiczny od swoich następców, ponieważ posiada silnik hybrydowy.
Vision of the Fjords
Vision of the Fjords
MN
Vision of the Fjords
Vision of the Fjords
MN
Vision of the Fjords
Vision of the Fjords
MN
Vision of the Fjords
Vision of the Fjords
MN
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok