Aktualności
W Norwegii spada sprzedaż alkoholu, ale mieszkańcy kraju fiordów wciąż piją więcej niż przed pandemią

Mieszkańcy Norwegii piją przede wszystkim piwo i wino. Fot. Pixabay
Kolejny rok z rzędu w Norwegii odnotowano spadek sprzedaży alkoholu. Najbardziej zauważalny jest w przypadku napojów spirytusowych. Choć zakupy okazały się skromniejsze niż w 2023 roku, nadal pozostają na wyższym poziomie niż przed pandemią koronawirusa.
W 2024 roku łączna sprzedaż alkoholu wyniosła 388 mln litrów, co oznacza spadek o jeden proc. w porównaniu do 2023 roku. Największy procentowy spadek odnotowano w przypadku produktów spirytusowych, których sprzedaż zmniejszyła się o cztery proc. Wino i piwo również zanotowały spadek. Jedyną kategorią alkoholu, która odnotowała wzrost, była rusbrus (gotowe drinki w butelce lub puszce).
Piwo pozostaje najpopularniejszym napojem alkoholowym, stanowiąc około 67 proc. całkowitej sprzedaży alkoholu w ciągu roku. W 2024 roku sprzedano 261 mln litrów piwa. Oznacza to, że na każdego mieszkańca w wieku 15 lat i starszego przypadło średnio 56 litrów piwa w 2024 roku.
Piwo pozostaje najpopularniejszym napojem alkoholowym, stanowiąc około 67 proc. całkowitej sprzedaży alkoholu w ciągu roku. W 2024 roku sprzedano 261 mln litrów piwa. Oznacza to, że na każdego mieszkańca w wieku 15 lat i starszego przypadło średnio 56 litrów piwa w 2024 roku.
Sprzedaż alkoholu wciąż spada
Badaczka Centralnego Biura Statystycznego (SSB), Jennifer Sommer zauważa, że sprzedaż alkoholu osiągnęła szczyt w czasie pandemii i od tego momentu systematycznie spada. Spadek z 2024 roku jest jednak mniejszy niż w dwóch poprzednich latach. Porównując dane z okresu sprzed pandemii, obecny poziom sprzedaży alkoholu jest o około osiem proc. wyższy.
Czwarty kwartał tradycyjnie charakteryzuje się najwyższą sprzedażą wina i produktów spirytusowych. W 2024 roku sprzedano 3,6 mln litrów napojów na bazie spirytusu oraz 24 mln litrów wina. Oznacza to spadek odpowiednio o 4,1 proc. i 1,2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Czwarty kwartał tradycyjnie charakteryzuje się najwyższą sprzedażą wina i produktów spirytusowych. W 2024 roku sprzedano 3,6 mln litrów napojów na bazie spirytusu oraz 24 mln litrów wina. Oznacza to spadek odpowiednio o 4,1 proc. i 1,2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Jak informuje SSB, statystyki nie obejmują alkoholu przeznaczonego do celów medycznych, technicznych i naukowych. Nie wlicza się również niezarejestrowanego spożycia alkoholu produkowanego w kraju, towarów importowanych przez turystów, towarów wolnocłowych i przemycanych. Rzeczywiste spożycie może nie odzwierciedlać statystyk sprzedażowych.

Reklama
To może Cię zainteresować
3