Aktualności

Uwaga na fałszywe wiadomości. Vipps ostrzega swoich klientów

Maja Zych

18 stycznia 2020 08:00

Udostępnij
na Facebooku

Vipps to obecnie najpopularniejsza aplikacja do płatności mobilnych nad fiordami. wikimedia.org / Premeditated (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no)

W ostatnim czasie w mediach coraz częściej pojawiają się informacje na temat oszustów, którzy próbują wyłudzić w internecie poufne dane Norwegów. Tym razem przed takimi przypadkami ostrzegają przedstawiciele popularnej aplikacji do płatności mobilnych Vipps – do klientów trafiają bowiem SMS-y, w których osoby podszywające się pod firmę próbują uzyskać dostęp do prywatnych informacji.
Następnie zebrane dane wykorzystywane są do kradzieży pieniędzy lub tożsamości, dlatego należy zachować szczególną ostrożność i nigdy nie podawać poufnych informacji na niezaufanych stronach.
Reklama

Mają podobne metody

W treści wiadomości oszuści podają zazwyczaj, że Vipps potrzebuje pomocy, aby zabezpieczyć konto i wysyłają link, który ma przekierowywać do weryfikacji BankID – w rzeczywistości odnośnik przenosi do strony internetowej, na której zbierane są prywatne informacje. Fałszywe domeny przypominają wyglądem stronę Vipps, aby klienci łatwiej wierzyli, że są we właściwym miejscu i chętniej podawali poufne dane. Zazwyczaj oszuści ostrzegają też, że jeśli nie dokona się podanych czynności, konto zostanie zablokowane lub zaatakowane przez hakerów.  

Firma Vipps na swojej stronie internetowej ostrzega jednak, że nigdy nie przesyła do swoich klientów SMS-ów z linkami i nie prosi o podanie poufnych danych osobowych.
Tak wyglądają przykładowe wiadomości od oszustów.
Tak wyglądają przykładowe wiadomości od oszustów. screenshot: Vipps

Na co zwrócić uwagę?

– Vipps nigdy nie prosi w wiadomościach SMS o podanie poufnych informacji

– Nie klikać w linki w podejrzanych wiadomościach

– Wiadomości w fałszywych SMS-ach mogą być napisane z błędami

– Nigdy nie podawać prywatnych kodów, haseł ani danych karty na stronach, którym się nie ufa

Proszą o natychmiastowy kontakt

Firma Vipps apeluje też do swoich klientów, aby wszystkie podejrzane SMS-y i próby oszustwa od razu zgłaszali im przez formularz kontaktowy lub pod numerem telefonu 22 48 28 00.

Osoby, które podadzą oszustom dane swoich kart bankowych, muszą natychmiast skontaktować się ze swoim bankiem.

Na stronie Vipps można też zobaczyć, jak wyglądają przykładowe SMS-y, które oszuści wysłali, podszywając się pod firmę.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram