Aktualności
To historyczny kontrakt wart miliardy koron: konstrukcje z polskiej stoczni dotarły do Norwegii
1

Projektem wycieczkowców zajmie się Rolls-Royce. screenshot/Kleven.no/passasjer/Rolls-Royce
W czwartek 2 listopada rano do stoczni Kleven w Ulsteinvik dotarł zespół holowniczy z konstrukcjami z Montex Shipyard, podaje portalmorski.pl. To elementy wycieczkowca ekspedycyjnego Roald Amundsen zamówionego przez Hurtigruten. Kontrakt opiewał na miliardy koron, a norweskie media określiły go „historycznym”.
Zespół holowniczy 24 października wyruszył z zakładu produkcyjnego Montexu – na terenie byłej Stoczni Gdańskiej. Na barko-pontonie holowanym przez jednostkę Frigga wyekspediowano zestaw konstrukcji wycieczkowca: blok dziobowy, dwie sekcje denne, dużą sekcję rufową i trzykondygnacyjną sekcję przedniej części nadbudówki łącznie ze sterówką, podaje portalmorski.pl.
Poniżej: części konstrukcji wycieczkowca Hurtigruten.
Poniżej: części konstrukcji wycieczkowca Hurtigruten.
Nowa historia turystyki za miliardy koron
Kontrakt dotyczy budowy dwóch statków – wycieczkowców ekspedycyjnych z wysoką klasą lodową, które będą mogły odbywać ekspedycyjne rejsy wycieczkowe w rejonach arktycznych i antarktycznych.
Hurtigruten w kwietniu 2016 podpisało list intencyjny. Z kolei w czerwcu 2016, w obecności premier Erny Solberg, Hurtigruten i grupa stoczniowa Kleven zawarły kontrakt na budowę dwóch statków – Roald Amundsen i Fridtjof Nansen, które wejdą do eksploatacji w latach 2018-2019. W dokumencie zawarto także opcję pozwalającą domówić dwa kolejne statki. Przedstawiciele Hurtigruten zaznaczyli, że to największe zamówienie w historii firmy. Dokładna wartość kontraktu nie jest znana, ale szacuje się, że opiewa on na kilka miliardów koron.
Norweskie media określają kontrakt historycznym. Wielu sądzi, że to kamień milowy dla norweskiej turystyki i przemysłu okrętowego. Inwestycja to do tej pory największe przedsięwzięcie Hurtigruten, operatora norweskiej przybrzeżnej linii pasażersko-towarowej. Wcześniej Kleven zbudował dla tego przewoźnika promowego już trzy statki.>>> CZYTAJ WIĘCEJ
Statki będą wykorzystywać zaawansowane technologie, które chronią środowisko. Projektem wycieczkowców zajmie się Rolls-Royce we współpracy z renomowanym norweskim architektem okrętowym Espenem Øino. Nowe jednostki będą miały po 300 kabin. Każda przyjmie na pokład 600 pasażerów. Ich wymiary: 140 m długości, 29 wysokości bocznej (do górnego pokładu nadbudówki), 23 m szerokości i 5,3 m zanurzenia.
Portal Morski podaje, że Montex zbuduje też konstrukcje do siostrzanej jednostki – Fridtjof Nansen.
Hurtigruten w kwietniu 2016 podpisało list intencyjny. Z kolei w czerwcu 2016, w obecności premier Erny Solberg, Hurtigruten i grupa stoczniowa Kleven zawarły kontrakt na budowę dwóch statków – Roald Amundsen i Fridtjof Nansen, które wejdą do eksploatacji w latach 2018-2019. W dokumencie zawarto także opcję pozwalającą domówić dwa kolejne statki. Przedstawiciele Hurtigruten zaznaczyli, że to największe zamówienie w historii firmy. Dokładna wartość kontraktu nie jest znana, ale szacuje się, że opiewa on na kilka miliardów koron.
Norweskie media określają kontrakt historycznym. Wielu sądzi, że to kamień milowy dla norweskiej turystyki i przemysłu okrętowego. Inwestycja to do tej pory największe przedsięwzięcie Hurtigruten, operatora norweskiej przybrzeżnej linii pasażersko-towarowej. Wcześniej Kleven zbudował dla tego przewoźnika promowego już trzy statki.>>> CZYTAJ WIĘCEJ
Statki będą wykorzystywać zaawansowane technologie, które chronią środowisko. Projektem wycieczkowców zajmie się Rolls-Royce we współpracy z renomowanym norweskim architektem okrętowym Espenem Øino. Nowe jednostki będą miały po 300 kabin. Każda przyjmie na pokład 600 pasażerów. Ich wymiary: 140 m długości, 29 wysokości bocznej (do górnego pokładu nadbudówki), 23 m szerokości i 5,3 m zanurzenia.
Portal Morski podaje, że Montex zbuduje też konstrukcje do siostrzanej jednostki – Fridtjof Nansen.
Nie Crist, a Montex
W lipcu ubiegłego roku spekulowano, że części konstrukcji wykona dla Kleven gdyńska stocznia Crist. Tym bardziej, że Crist to w Polsce największy partner tej grupy stoczniowej.
Źródła: portalmorski.pl, Mojanorwegia
Źródła: portalmorski.pl, Mojanorwegia
Reklama
To może Cię zainteresować
3
03-11-2017 21:52
1
0
Zgłoś