Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

11
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

To historyczny kontrakt wart miliardy koron: konstrukcje z polskiej stoczni dotarły do Norwegii

Natalia Szitenhelm

02 listopada 2017 11:15

Udostępnij
na Facebooku
1
To historyczny kontrakt wart miliardy koron: konstrukcje z polskiej stoczni dotarły do Norwegii

Projektem wycieczkowców zajmie się Rolls-Royce. screenshot/Kleven.no/passasjer/Rolls-Royce

W czwartek 2 listopada rano do stoczni Kleven w Ulsteinvik dotarł zespół holowniczy z konstrukcjami z Montex Shipyard, podaje portalmorski.pl. To elementy wycieczkowca ekspedycyjnego Roald Amundsen zamówionego przez Hurtigruten. Kontrakt opiewał na miliardy koron, a norweskie media określiły go „historycznym”.
Zespół holowniczy 24 października wyruszył z zakładu produkcyjnego Montexu – na terenie byłej Stoczni Gdańskiej. Na barko-pontonie holowanym przez jednostkę Frigga wyekspediowano zestaw konstrukcji wycieczkowca: blok dziobowy, dwie sekcje denne, dużą sekcję rufową i trzykondygnacyjną sekcję przedniej części nadbudówki łącznie ze sterówką, podaje portalmorski.pl.


Poniżej: części konstrukcji wycieczkowca Hurtigruten.

Nowa historia turystyki za miliardy koron

Kontrakt dotyczy budowy dwóch statków – wycieczkowców ekspedycyjnych z wysoką klasą lodową, które będą mogły odbywać ekspedycyjne rejsy wycieczkowe w rejonach arktycznych i antarktycznych.

Hurtigruten w kwietniu 2016 podpisało list intencyjny. Z kolei w czerwcu 2016, w obecności premier Erny Solberg, Hurtigruten i grupa stoczniowa Kleven zawarły kontrakt na budowę dwóch statków – Roald Amundsen i Fridtjof Nansen, które wejdą do eksploatacji w latach 2018-2019. W dokumencie zawarto także opcję pozwalającą domówić dwa kolejne statki. Przedstawiciele Hurtigruten zaznaczyli, że to największe zamówienie w historii firmy. Dokładna wartość kontraktu nie jest znana, ale szacuje się, że opiewa on na kilka miliardów koron.

Norweskie media określają kontrakt historycznym. Wielu sądzi, że to kamień milowy dla norweskiej turystyki i przemysłu okrętowego. Inwestycja to do tej pory największe przedsięwzięcie Hurtigruten, operatora norweskiej przybrzeżnej linii pasażersko-towarowej. Wcześniej Kleven zbudował dla tego przewoźnika promowego już trzy statki.>>> CZYTAJ WIĘCEJ

Statki będą wykorzystywać zaawansowane technologie, które chronią środowisko. Projektem wycieczkowców zajmie się Rolls-Royce we współpracy z renomowanym norweskim architektem okrętowym Espenem Øino. Nowe jednostki będą miały po 300 kabin. Każda przyjmie na pokład 600 pasażerów. Ich wymiary: 140 m długości, 29 wysokości bocznej (do górnego pokładu nadbudówki), 23 m szerokości i 5,3 m zanurzenia.

Portal Morski podaje, że Montex zbuduje też konstrukcje do siostrzanej jednostki – Fridtjof Nansen.

Nie Crist, a Montex

W lipcu ubiegłego roku spekulowano, że części konstrukcji wykona dla Kleven gdyńska stocznia Crist. Tym bardziej, że Crist to w Polsce największy partner tej grupy stoczniowej.  


Źródła: portalmorski.pl, Mojanorwegia
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


To fajnie. Często z pewna duma napotykam fajne rzeczy Made in Poland na codzień używane w Norwegii. Od promów wybudowanych lub świeżo wyremontowanych w Polsce poprzez spawarki z Dzierżoniowa i sofy z Ikei do pojemników na kanapki. Jak wspominam o tym Norwegom to okazuje się, ze wiedza o tym ale nigdy nie pochwala. Zreszta nic zagranicznego nie chwała. Z zagranicznych podbojów ich najmilsze wspomnienia dotycza cen trunków.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok