Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

7
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Ten statek pasażerski dopłynie nawet na biegun północny. Będzie najdroższy na świecie

Maja Zych

23 grudnia 2017 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Ten statek pasażerski dopłynie nawet na biegun północny. Będzie najdroższy na świecie

Budowany statek będzie przyjazny środowisku. screenshot: NRK / STIRLING DESIGN INTERNATIONAL / https://gfx.nrk.no/uQ-4eVhLakCWgDMFxEGowAgFGL3WKFiTB9xKwwfREJKQ

Norweska firma Vard zbuduje największy elektryczny statek hybrydowy, który będzie mógł przetransportować pasażerów do najdalej wysuniętych na południe i północ zakątków Ziemi. Będzie to najdroższy cywilny statek na świecie w przeliczeniu na metr kwadratowy.
Firma Vard ma swoją główną siedzibę w Ålesund i jest jednym z największych na świecie koncernów zajmujących się budową statków. Ich najnowszy projekt realizowany jest na zlecenie francuskiego przewoźnika Ponant.

Najdroższy i najbardziej ekologiczny

Budowa tego długiego na 150 m i szerokiego na 28 m statku kosztować będzie około 2,7 miliarda koron. W przeliczeniu na metr kwadratowy będzie to najdroższy cywilny statek na świecie. Na pokładzie zmieści się 270 pasażerów oraz 180 przedstawicieli załogi. Statek będzie się również wyróżniać w kwestii ekologii i zostanie zbudowany zgodnie z najsurowszymi wymaganiami środowiskowymi. Ponadto znajdą się tam specjalne kabiny przeznaczone do badań obszarów polarnych.

Znak wzmocnień lodowych, zwany potocznie klasą lodową, jest oznaczeniem, które mówi o przystosowaniu statku do żeglugi w miejscach o określonym stopniu pokrycia lodem.

Lód mu nie straszny

Statek będzie wyposażony w sprzęt, który umożliwi mu wypłynięcie w rejony, w których tafla wody pokryta jest lodem o grubości do 2,5 metra. Magne Håberg, dyrektor ds. sprzedaży i rynku w Vard, twierdzi, że dzięki temu w praktyce będzie on mógł dopłynąć w jakiekolwiek miejsce.

– To szalenie ekscytujący kontrakt. Statek ma innowacyjny projekt, dużą wydajność i jest to pierwszy komercyjny statek z tak wysoką klasą lodową – zapewnia Håberg.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok