Założenie hyperloop jest takie, że ma być szybkie jak transport lotniczy i tanie, jak transport drogowy.
By Okras (Own work) [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons
Norweski instytut badawczy SINTEF chce zbudować w Trøndelag testową konstrukcję hyperloop, aby sprawdzić, czy w takich warunkach możliwy jest transport łososia. Jeśli projekt się powiedzie, to wysyłka towarów za pomocą tub pneumatycznych może stać się przyszłością transportu.
Norwescy naukowcy zapewniają, że praca nad systemem hyperloop posuwa się szybciej niż przewidzieli, a rok 2018 może się okazać przełomowy.
Hyperloop – technologia oparta na hermetycznie szczelnych kapsułach poruszających się w tubie z ciśnieniem takim, jak to na Marsie. Dzięki zmniejszonemu oporowi powietrza jest w stanie osiągać dużą prędkość przy niskim zużyciu mocy.
Rewolucja w transporcie
Badacze z SINTEF uważają, że szybki transport towarów jest dla Norwegii największą szansą na przyszłość, dlatego chcą zaangażować się w rozwój nowych technologii. W planach mają już budowę specjalistycznego laboratorium, w którym znajdować się będzie odcinek testowy dla hyperloop. Koszt projektu szacuje się na nawet 200 milionów koron. W projekcie Norwegom może pomóc ich wieloletnie doświadczenie w budowie podwodnych rurociągów naftowych. Norwescy inżynierowie z odpowiednią wiedzą dotyczącą tego typu konstrukcji mogą znacząco ułatwić powstawanie hyperloop.
Z prędkością do 1200 kilometrów na godzinę świeżego łososia norweskiego można w teorii wysłać z Trøndelag do Paryża – 1400 kilometrów w linii prostej – w niewiele ponad godzinę.
To dopiero początek, ale obiecujący
Prace nad projektem, który ma zostać zrealizowany w Trøndelag, są jeszcze w fazie początkowej, ale naukowcy uważają, że już w przyszłym roku można się spodziewać pierwszych efektów pracy nad hyperloop.
– To dopiero początek pracy, ale już zdążyliśmy odkryć, że rozwój hiperszybkiego transportu poprzez tuby postępuje szybciej niż myśleliśmy. Rok 2018 może być bardzo ekscytującym rokiem dla hyperloop – powiedział Terje Kristensen, badacz instytutu SINTEF w rozmowie z Adresseavisen.
Reklama
28-12-2017 23:20
0
-9
Zgłoś
28-12-2017 22:34
1
0
Zgłoś