Polska idzie w „bezemisyjne” ślady Norwegii? Rząd przyjął ustawę o elektromobilności, zmiany pochłoną ok. 500 mln złotych

Dla posiadaczy aut elektrycznych w różnych miejscach w Polsce powstanie 6 tysięcy wolnych ładowarek i 400 szybkich. wikimedia.org/ fot. Alexanderjoahansen198/ CC BY-SA 3.0
Elektryka na pierwszym miejscu
Na stacje ładowania i tankowania pojazdów o alternatywnych napędach zostanie przeznaczonych ok. 500 milionów złotych, z czego na same ładowarki 303 milionów. W przypadku infrastruktury gazowej ma powstać 118 stacji. Dla posiadaczy aut elektrycznych w różnych miejscach w Polsce powstanie 6 tysięcy wolnych ładowarek i 400 szybkich.
Norwegia wzorem do naśladowania
Podobnie jak chociażby w Norwegii, w polskich miastach kierowcy elbili będą mogli spodziewać się kilku udogodnień, na które nie mają co liczyć kierowcy samochodów z napędem spalinowym. Elbile otrzymają przywilej poruszania się po buspasach i wjazdu za darmo na teren tzw. stref czystego transportu. W centrach miast parkowanie będzie darmowe. Szczęśliwi posiadacze elektrycznego samochodu nie zapłacą również podatku akcyzowego.
Eko-Polska? Jeszcze nie teraz
Przywileje dla elbili łączą się z niekorzystnymi rozwiązaniami dla kierowców klasycznych pojazdów. Ci zostaną obarczeni koniecznością zapłacenia maksymalnie 30 złotych za wjazd na wspomniane strefy czystego transportu. Popularyzacja silników elektrycznych może odbić się na komforcie korzystania z aut spalinowych.
W Polsce kupno i eksploatacja auta spalinowego to bowiem obecnie dużo mniejszy wydatek niż w przypadku pojazdu bezemisyjnego. Nie wystarczą darmowe parkingi, by zmienić przyzywczajenia rodaków.
Brak spalin, same plusy?
Korzystne dla środowiska zmiany najszybciej mogą zajść w sektorze publicznym. Nikt nie zmusi osób prywatnych do kupna samochodu na prąd, a może jedynie je zachęcać na różne sposoby, lecz zmiany w transporcie publicznym będą obowiązkowe. Do 2025 roku pojazdy nieemisyjne mają stanowić 50 proc. transportu w sektorze publicznym naszego kraju.

To może Cię zainteresować