Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Oslo chce zamknąć ruch samochodowy w drugiej strefie. Zamiast aut radni proponują tramwaj

Krystian Łukowicz

23 lutego 2018 14:05

Udostępnij
na Facebooku
9
Oslo chce zamknąć ruch samochodowy w drugiej strefie. Zamiast aut radni proponują tramwaj

Ring 2 to jedna z głównych tras przelotowych przez stolicę Norwegii. Teraz krążą pomysły by zrobić tam ekologiczną strefę bez samochodów. Wikimedia Commons/CC0/Punkmorten

23 lutego pojawiły się informacje o możliwości zbudowania linii tramwajowej w rejonie Ring 2. Przeszkodą jest fakt, że ta część miasta jest zdominowana przez ruch samochodowy. W związku z tym mówi się o wyłączeniu tego rejonu z ruchu kołowego. Rozwiązanie jest dopiero w fazie przygotowań, ale już ma zwolenników, jak i przeciwników.
Władze gminy mają przygotować wstępny plan ograniczenia ruchu spalinowego na terenie Ring 2. Głównym pomysłem jest uruchomienie tam linii tramwajowej i ułożenie chodników, aby zmotywować mieszkańców do przesiadania się w komunikację miejską.

Ring 2 to droga w Oslo biegnąca między Skøyen i Lodalen. Ma 9,7 km długości. Już od 2015 roku władze Oslo zapowiadają stopniowe ograniczanie ruchu samochodowego, by polepszyć jakość miejskiego powietrza.

To dopiero plany, które mogą ulec zmianie, ale już wzbudzają kontrowersje. Okazuje się, że wstępne plany nie przewidują ruchu samochodowego w dzielnicy. Istnieje jeszcze druga propozycja zmian, która we wstępnym projekcie zakłada „jedynie” znaczne ograniczenie ruchu drogowego. Część dróg miałaby zostać zamknięta, a pozostałe ulice przebudowane tak, by umożliwić pojazdom tylko ruch jednopasmowy, w jedną stronę.

To dopiero plany

Gminna agencja planowania i budownictwa (Plan- og bygningsetaten), która dzieli się informacjami z norweską prasą, jest jednak zdystansowana do pomysłu całkowitego wyłączenia Ring 2 z ruchu samochodowego. Są zwolennikami kompromisowych rozwiązań, które ograniczą ruch na tyle, by rozbudować infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, ale nie zamkną dróg całkowicie. Martwią się, że zamknięcie drugiej strefy spowoduje tłok i bardzo duży ruch w innych częściach miasta, kiedy kierowcy zaczną szukać alternatywnych dróg, zamiast przesiąść się w komunikację miejską.
Za pomysłem przebudowania Ring 2 z ruchliwej drogi na przyjazną dla środowiska przestrzeń miejską jest Gerd Robsahm, dyrektor Miejskiego Urzędu ds.  Środowiska (Bymiljømyndighet), który uważa, że sprawa jest prosta, ponieważ w Oslo powinno powstawać jak najwięcej stref bez samochodów.

Czas pokaże

Póki co plany są ciągle omawiane i nieznana jest data oficjalnej prezentacji projektu. Pomysłodawcy biorą pod uwagę znaczenie Rng 2, który jest ważną drogą przelotową przez centrum Oslo.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


high octane

24-02-2018 15:37

Dokladnie. Kamil Przyglup wszystko sobie wyliczyl, tylko szkoda, ze realiow na miejscu nie zdazyl poznac.

boj fra oszlo

24-02-2018 14:33

...na forum jest wielu,,strzelajcych,, z Polski
...najgorsi sa tacy który tutaj tylko byli przez chwile, nie znalezli pracy lub ich wyrzucili z niej
...i strzelaja stereotypami z Polski
...ale jeszcze gorsi sa ci z młodzieżówek partyjnych
...chwalacy pod niebiosy sukces ,,ekonomiczny i polityczny ,,dobrej zmiany
...powypuszczani na wszystkie polonijne fora...

high octane

24-02-2018 12:22

Kamil Przybyl
Sam sie wyedukuj zanim cos napiszesz, bo glupoty pleciesz. W Bergen czy Oslo nikt nie pali w kominku ani nie ma przemyslu. Smog mimo tego powstaje.

high octane

23-02-2018 22:39

Obecnie ponad polowa nowo sprzedanych samochodow to elektryki. Za pare lat problem smogu sie sam rozwiaze.

Stash Qu

23-02-2018 17:01

Żeby było jeszcze ekologiczniej to proponuję w Oslo strefę bez ludzi i budynków... oh wait, to się chyba las nazywa. Więc może zróbmy tak, że weźmiemy jakiś kawał lasu, nazwiemy go EkoOslo i przeniesiemy tam stolicę! To dążenie do ekologii za wszelką cenę to jedna z głupot XXI w. miasta zawsze powstawały rozwijając się jako centra życia i biznesu, jeśli ludziom utrudni się żywot i prowadzenie interesów (do których samochód jest w większości wypadków potrzebny) to miasta się pozapadają pod ciężarem obostrzeń, które same na siebie nałożyły.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok