Ring 2 to jedna z głównych tras przelotowych przez stolicę Norwegii. Teraz krążą pomysły by zrobić tam ekologiczną strefę bez samochodów.
Wikimedia Commons/CC0/Punkmorten
23 lutego pojawiły się informacje o możliwości zbudowania linii tramwajowej w rejonie Ring 2. Przeszkodą jest fakt, że ta część miasta jest zdominowana przez ruch samochodowy. W związku z tym mówi się o wyłączeniu tego rejonu z ruchu kołowego. Rozwiązanie jest dopiero w fazie przygotowań, ale już ma zwolenników, jak i przeciwników.
Władze gminy mają przygotować wstępny plan ograniczenia ruchu spalinowego na terenie Ring 2. Głównym pomysłem jest uruchomienie tam linii tramwajowej i ułożenie chodników, aby zmotywować mieszkańców do przesiadania się w komunikację miejską.
Ring 2 to droga w Oslo biegnąca między Skøyen i Lodalen. Ma 9,7 km długości. Już od 2015 roku władze Oslo zapowiadają stopniowe ograniczanie ruchu samochodowego, by polepszyć jakość miejskiego powietrza.
To dopiero plany, które mogą ulec zmianie, ale już wzbudzają kontrowersje. Okazuje się, że wstępne plany nie przewidują ruchu samochodowego w dzielnicy. Istnieje jeszcze druga propozycja zmian, która we wstępnym projekcie zakłada „jedynie” znaczne ograniczenie ruchu drogowego. Część dróg miałaby zostać zamknięta, a pozostałe ulice przebudowane tak, by umożliwić pojazdom tylko ruch jednopasmowy, w jedną stronę.
To dopiero plany
Gminna agencja planowania i budownictwa (Plan- og bygningsetaten), która dzieli się informacjami z norweską prasą, jest jednak zdystansowana do pomysłu całkowitego wyłączenia Ring 2 z ruchu samochodowego. Są zwolennikami kompromisowych rozwiązań, które ograniczą ruch na tyle, by rozbudować infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, ale nie zamkną dróg całkowicie. Martwią się, że zamknięcie drugiej strefy spowoduje tłok i bardzo duży ruch w innych częściach miasta, kiedy kierowcy zaczną szukać alternatywnych dróg, zamiast przesiąść się w komunikację miejską.
Za pomysłem przebudowania Ring 2 z ruchliwej drogi na przyjazną dla środowiska przestrzeń miejską jest Gerd Robsahm, dyrektor Miejskiego Urzędu ds. Środowiska (Bymiljømyndighet), który uważa, że sprawa jest prosta, ponieważ w Oslo powinno powstawać jak najwięcej stref bez samochodów.
Czas pokaże
Póki co plany są ciągle omawiane i nieznana jest data oficjalnej prezentacji projektu. Pomysłodawcy biorą pod uwagę znaczenie Rng 2, który jest ważną drogą przelotową przez centrum Oslo.
24-02-2018 15:37
0
-6
Zgłoś
24-02-2018 14:33
0
-7
Zgłoś
24-02-2018 12:22
0
-9
Zgłoś
23-02-2018 22:39
0
-14
Zgłoś
23-02-2018 17:01
14
0
Zgłoś