Rozliczenia podatkowe w Norwegii
Zleć to fachowcom już teraz!
Wnioskuj online
zamknij
Aktualności

Organizacje konsumenckie atakują TikToka: „ułatwia nielegalne kierowanie reklam do dzieci”

Emil Bogumił

21 lutego 2021 08:00

Udostępnij
na Facebooku

Norweski Urząd ds. Mediów od kilku lat zajmuje się kwestią marketingu kierowanego do dzieci. Fot. NTB Kommunikasjon

Norweska Rada ds. Konsumentów oraz 16 organizacji z innych państw w połowie lutego złożyły skargę do organów unijnych. Instytucje zwróciły uwagę, że aplikacja TikTok narusza prawa konsumenckie. Problematyczne okazały się kwestie reklam, które według raportu są nielegalnie kierowane do dzieci poniżej 13 roku życia.
Reklama
Skarga 17 organizacji konsumenckich z 15 państw trafiła do Komisji Europejskiej oraz do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (CPC). Ponadto Norweska Rada ds. Konsumentów złożyła wniosek do Norweskiej Agencji Konsumenckiej Norweskiego Urzędu ds. Mediów z prośbą, o przyjrzenie się działaniom TikToka w Norwegii. Z raportu przygotowanego przez organizacje konsumenckie wynika, że popularna aplikacja narusza przepisy dotyczące kierowania reklam do najmłodszych. Do osób poniżej 13 roku życia skierowane mają być oferty marketingowe związane z niezdrową żywnością, napojami oraz produktami kosmetycznymi. Część z nich ma być ukryta m.in. pod postacią konkursów.

„TikTok wie, że jest odpowiedzialny za dzieci”

Według raportu Norweskiego Urzędu ds. Mediów „Dzieci i media 2020”, 70 proc. wszystkich osób w wieku od 13 do 16 lat korzysta z aplikacji. To samo mówi 43 proc. dzieci w wieku 9-10 lat. – TikTok jest w pełni świadomy, że wśród użytkowników aplikacji znajdują się zarówno osoby powyżej 13 roku życia, jak i młodsze. Ponosi przez to szczególną odpowiedzialność za opiekę i ochronę najmłodszych – komentuje sprawę dyrektor Rady ds. Konsumentów, Inger Lise Blyverket. – Wskazywane są konkretne powody, dla których istnieją ścisłe regulacje, dotyczące reklam przeznaczonych dla dzieci. Dlatego zarzuty wobec TikToka, który umożliwia reklamodawcom kierowanie reklam do najmłodszych są poważne – dodaje Inger Lise Blyverket.
Organizacje konsumenckie oskarżają TikToka o stosowanie marketingu kierowanego w stosunku do dzieci.

Organizacje konsumenckie oskarżają TikToka o stosowanie marketingu kierowanego w stosunku do dzieci. Fot. Pixabay

Jak zauważa Norweska Rada ds. Konsumentów, zakaz korzystania z metod marketingu docelowego znajduje się w regulaminie korzystania z aplikacji. Dodają jednak, że zapis ten nie jest respektowany. – Chowanie się za regulaminem nie wystarczy. TikTok musi wziąć na siebie odpowiedzialność, ponieważ stał się platformą medialną dla dzieci i młodzieży – podsumowuje sprawę Inger Lise Blyverket.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram