Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Aktualności

Norwegia zakaże reklam kierowanych do najmłodszych? W planach wprowadzenie elektronicznego identyfikatora

Emil Bogumił

25 lutego 2023 14:00

Udostępnij
na Facebooku
Norwegia zakaże reklam kierowanych do najmłodszych? W planach wprowadzenie elektronicznego identyfikatora

Norwegia chce wyznaczać trendy dotyczące ochrony dzieci w Internecie. Fot. Urząd ds. Mediów

Norweski Urząd ds. Mediów chce wprowadzić restrykcje dotykające branżę reklamową. Instytucja proponuje wprowadzenie zakazu metod marketingowych ukierunkowanych na dzieci i młodzież. To efekt większej dyskusji dotyczącej prywatności Norwegów w dobie cyfryzacji wszystkich dziedzin codziennego życia.
– Dzieci i młodzież to wrażliwa grupa, którą należy chronić przed niechcianym śledzeniem i kierowaniem do nich reklam – czytamy w komunikacie Urzędu ds. Mediów z 20 lutego. Przedstawiciele instytucji przyznali także, że popierają wprowadzenie zakazu marketingu ukierunkowanego na młodzież. Urzędnicy mają dążyć do stworzenia elektronicznego identyfikatora, na wzór dowodu tożsamości w wersji online. 

Dokument miałby być wykorzystywany m.in. do potwierdzenia wieku przy zakładaniu konta w mediach społecznościowych. Urząd ma zaproponować wprowadzenie rozwiązania w skali europejskiej. – Jeśli każdy będzie musiał weryfikować swój wiek podczas tworzenia profilu w mediach społecznościowych, jest bardziej prawdopodobne, że nieletni unikną ukierunkowanego marketingu – przyznała Mari Velsand, dyrektor Norweskiego Urzędu ds. Mediów.

Najmłodsi szczególnie narażeni

Jak wynika z badań Norweskiego Urzędu ds. Mediów, najmłodsi użytkownicy Internetu są narażeni nie tylko na reklamy, ale również nieodpowiednie treści w sieci. Z badania „Dzieci i media 2022” wynika, że:

  • połowa wszystkich 9-latków korzysta z mediów społecznościowych, a od 13 roku życia niemal każdy ma do nich dostęp,
  • około ⅓ osób w grupie 13-18 lat widziała w sieci bójkę, zamiar organizowania bójki oraz ofertę sprzedaży alkoholu w ciągu ostatnich 12 miesięcy,
  • ponad połowa nastolatków w grupie 13-18 lat otrzymywała reklamy produktów na odchudzanie i przyrost masy mięśniowej.

– Uważamy, że norweskie władze powinny wyraźnie żądać od światowych korporacji, by wzięły odpowiedzialność za nieletnich użytkowników Internetu. Przegląd obecnych przepisów chroniących dzieci i młodzież może to ułatwić – proponuje Mari Velsand.
Urząd ds. Mediów chce powołania komisji, która zaproponuje zmiany w prawie. Regulacje mają chronić dzieci i młodzież w środowisku cyfrowym.

Urząd ds. Mediów chce powołania komisji, która zaproponuje zmiany w prawie. Regulacje mają chronić dzieci i młodzież w środowisku cyfrowym.Fot. PxHere

W październiku 2022 roku specjalna komisja przekazała rządowi raport dotyczący wyzwań w zakresie prywatności w dobie postępującej cyfryzacji. Jednostkę powołano w czerwcu 2020 roku. Eksperci domagają się stworzenia krajowej polityki prywatności, która sprosta wyzwaniom rozwoju technologicznego. Wśród propozycji znalazł się całkowity zakaz śledzenia działań użytkowników Internetu, w tym całkowite wykluczenie metod marketingu ukierunkowanego, również wobec pełnoletnich mieszkańców kraju fiordów.
Urząd ds. Mediów przeprowadził w 2022 roku 29 kontroli. Około połowa z nich wykazała naruszenie przepisów.

Urząd ds. Mediów przeprowadził w 2022 roku 29 kontroli. Około połowa z nich wykazała naruszenie przepisów.Fot. Urząd ds. Mediów

Urząd ds. Mediów poparł plany rządowej komisji w sprawie zapewnienia bezpieczeństwa dzieci w środowisku cyfrowym. Odrzucił jednak możliwość zakazu marketingu kierowanego. Uważa, że uniemożliwiłoby to norweskim spółkom medialnym konkurowanie z przedsiębiorstwami z innych stron świata.

Źródło: Urząd ds. Mediów, Ministerstwo Samorządu Terytorialnego
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok