Norwegia zakaże reklam kierowanych do najmłodszych? W planach wprowadzenie elektronicznego identyfikatora

Norwegia chce wyznaczać trendy dotyczące ochrony dzieci w Internecie. Fot. Urząd ds. Mediów
Dokument miałby być wykorzystywany m.in. do potwierdzenia wieku przy zakładaniu konta w mediach społecznościowych. Urząd ma zaproponować wprowadzenie rozwiązania w skali europejskiej. – Jeśli każdy będzie musiał weryfikować swój wiek podczas tworzenia profilu w mediach społecznościowych, jest bardziej prawdopodobne, że nieletni unikną ukierunkowanego marketingu – przyznała Mari Velsand, dyrektor Norweskiego Urzędu ds. Mediów.
Najmłodsi szczególnie narażeni
- połowa wszystkich 9-latków korzysta z mediów społecznościowych, a od 13 roku życia niemal każdy ma do nich dostęp,
- około ⅓ osób w grupie 13-18 lat widziała w sieci bójkę, zamiar organizowania bójki oraz ofertę sprzedaży alkoholu w ciągu ostatnich 12 miesięcy,
- ponad połowa nastolatków w grupie 13-18 lat otrzymywała reklamy produktów na odchudzanie i przyrost masy mięśniowej.
– Uważamy, że norweskie władze powinny wyraźnie żądać od światowych korporacji, by wzięły odpowiedzialność za nieletnich użytkowników Internetu. Przegląd obecnych przepisów chroniących dzieci i młodzież może to ułatwić – proponuje Mari Velsand.

Urząd ds. Mediów chce powołania komisji, która zaproponuje zmiany w prawie. Regulacje mają chronić dzieci i młodzież w środowisku cyfrowym.Fot. PxHere

Urząd ds. Mediów przeprowadził w 2022 roku 29 kontroli. Około połowa z nich wykazała naruszenie przepisów.Fot. Urząd ds. Mediów
Źródło: Urząd ds. Mediów, Ministerstwo Samorządu Terytorialnego

To może Cię zainteresować