Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Chcą walczyć z manipulacją w reklamach. W każdej pojawi się wyraźna informacja o retuszu

Emil Bogumił

14 maja 2022 08:10

Udostępnij
na Facebooku
Chcą walczyć z manipulacją w reklamach. W każdej pojawi się wyraźna informacja o retuszu

Nowe prawo ma uchronić dzieci i młodzież przed złym wpływem influencer marketingu. Fot. Pixabay

Urząd ds. Mediów przedstawił nowe wymagania dotyczące reklam obecnych w mediach. Od 1 lipca wszystkie elementy retuszowane muszą zostać wskazane w etykiecie dołączonej do materiałów. Przepisy mają chronić dzieci i młodzież przed manipulacją.
Zmiany, o których w kwietniu poinformował Urząd ds. Mediów, to efekt nowelizacji ustawy o marketingu. Nowe przepisy parlamentarzyści przegłosowali w czerwcu 2021 roku. Od 1 lipca każdy wyretuszowany fragment reklamy powinien być wskazany w etykiecie dołączonej do materiałów promocyjnych. – Uważamy, że etykieta powinna być czytelna, powinna wyświetlać się wystarczająco długo, aby mogły ją przeczytać dzieci i młodzież, i nie powinno być wątpliwości, co oznacza – wskazuje Hanne Nistad Sekkelsten, dyrektorka działu prawnego i regulacyjnego w Urzędzie ds. Mediów.

Nowelizacja ustawy ma chronić dzieci i młodzież przed uleganiem manipulacji. – Wymóg oznaczania reklam retuszowanych może pomóc zmniejszyć presję, na którą narażone są dzieci i młodzież oraz wzmocnić krytyczny odbiór mediów wśród najmłodszych – kontynuuje Sekkelsten.

Dzieci narażone na negatywny wpływ reklam

Jak wynika z raportu „Dzieci i Media 2020”, blisko połowa norweskich nastolatków otrzymała w mediach społecznościowych reklamę produktów, które zapewnią utratę wagi lub przyrost mięśni:

  • 61 proc. 13-18-latków i 28 proc. 9-12-latków otrzymało reklamę produktu na odchudzanie,
  • 50 proc. 13-18-latków i 26 proc. 9-12-latków otrzymało reklamę produktu, który zapewni przyrost mięśni,
  • ponad jedna trzecia 13-18-latków otrzymywała reklamę zabiegów kosmetycznych (37 proc.) i solariów (33 proc.),
  • 20 proc. 13-18-latków otrzymało reklamę chirurgii plastycznej.
Obowiązkowa etykieta powinna odnosić się do wszelkich form manipulacji obrazem ciała, od filtrów na Instagramie, aplikacji, usuwania skaz, poprawiania talii i ust oraz zmiany wyglądu mięśni lub proporcji ciała.

Obowiązkowa etykieta powinna odnosić się do wszelkich form manipulacji obrazem ciała, od filtrów na Instagramie, aplikacji, usuwania skaz, poprawiania talii i ust oraz zmiany wyglądu mięśni lub proporcji ciała. Fot. stock.adobe.com/licencja standardowa

Nowe przepisy uderzą nie tylko w reklamy popularnych preparatów, lecz także w materiały sponsorowane influencerów. Prawo będzie miało zastosowanie na wszystkich głównych platformach społecznościowych, w tym na Facebooku, Instagramie, Snapchacie i TikToku. Naruszenie prawa może skutkować karą finansową.

NTB
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok